Tuntuuko, että joudut painamaan liikenteessä enemmän jarrua kuin kaasua? Syy ärsyttävään ilmiöön löytyy todennäköisesti tästä
Kelit ovat pian liukkaat koko maassa. Tieliikenteen yleisin kolarityyppi, peräänajo, tulee taas tutuksi monelle autoilijalle ensimmäisten pääkallokelien yllättäessä.
Liikenneopetus ry muistuttaa tiedotteessaan, että peräänajaja on lähes poikkeuksetta syyllinen kolariin.
Virhekin on usein selvä: Ajoneuvoa on vaikea tai mahdoton pysäyttää riittävän nopeasti, jos turvaväli on liian lyhyt.
Turhilta peräänajokolareilta olisi helppo välttyä pelkästään sillä, että kaikki pitäisivät huolen turvavälistä. Se auttaa myös vähentämään tarpeetonta jarruttelua ja säästää näin myös kuljettajien hermoja.
Mikä on riittävä turvaväli?
Nyrkkisääntö turvavälin arvioimiseen tulee käytetystä ajonopeudesta. Taajamissa etäisyyden tulisi olla metreinä vähintään puolet käytetystä ajonopeudesta.
Maantiellä etäisyyden pitää olla metreinä vähintään sama kuin ajonopeus, eli esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa 80 metriä.
Ajossa turvavälin voi tarkastaa esimerkiksi ottamalla tien varresta jonkun kiintopisteen, esimerkiksi lyhtypylvään, ja laskea sen perusteella, mikä turvaväli on sekunteina edellä ajavaan. Maantienopeuksissa aikaero edellä ajavaan tulisi olla neljä sekuntia.
Tämä ei kuitenkaan valitettavasti riitä talvella – etenkään, jos tie on jäinen. Pysähtymismatkan kasvaessa myös turvavälin tulee kasvaa. Paitsi että tämä on yksinkertaista fysiikkaa, niin näin sanoo myös uuden tieliikennelain viides pykälä, joka velvoittaa kuljettajaa kasvattamaan turvaväliä kun keli on huono:
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.
Lumella ajettaessa turvavälin tuplaaminen auttaa välttämään peräänajon, mutta jäällä sekään ei riitä.
– Tätä ihmisten on varmasti vaikea muistaa, sillä todennäköisesti istumme lämpimän auton sisällä radiota kuunnellen, kuten normaalistikin. Onkin järkevää muistaa turvavälin kasvattamisen lisäksi alentaa nopeuttaan, sillä se lyhentää pysähtymismatkaa, summaa tiedotteessa Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.
– Mikäli kuljettaja joutuu usein jarruttelemaan, hän todennäköisesti ajelee liian lähellä edessä ajavaansa. Riittävästä turvavälistä on lukuisia hyötyjä, sillä se lisää turvallisuutta, näkyvyyttä, taloudellisuutta ja sujuvuutta, toteaa yhdistyksen varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.
LUE MYÖS: Hyvä nyrkkisääntö: Tämä asia paljastaa jo ennen autoon hyppäämistä, että tie voi olla liukas
Lähteet: Liikenneopetus ry, Liikenneturva
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää