Lähes puolet suomalaisista autoilijoista pelkää tätä liikenteessä: "Turhankin tuttu ja arkinen näky"

2:28img
KATSO MYÖS: Millaisia kustannuksia auton esilämmityksestä voi koitua?
Julkaistu 12.12.2023 19:01
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Et ole ainoa, jota nyppii aivan takapuskurissa kiinni ajava.

48 prosenttia suomalaisista kokee liian lähellä ajavat autoilijat pelottavina. Asia ilmenee Liikenneturvan kyselystä.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilälle aihe on tuttu. Hänen mukaansa ihmiset ottavat asian usein puheeksi tilaisuuksissa ja keskusteluissa.

– Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa, Kivilä kertoo tiedotteessa.

Turvavälin puuttuminen on selkeä liikenneturvallisuusongelma, eikä pelkkä fiilisjuttu. Siitä kertoo muun muassa se, että vuonna 2022 sattui yli 12 000 peräänajoa, mikä on noin 30 prosenttia kaikista vahingoista. Asiasta kertoo Onnettomuustietoinstituutti (OTI).

Peräänajo-onnettomuudessa rittämättömällä turvavälillä on aina iso merkitys.

Lue myös: Mitä hyvään sähköauton latausetikettiin kuuluu? Autoliiton koulutuspäällikkö vastaa  

Huomioi nopeus ja olosuhteet

Turvaväli ei ole maantiellä myöskään vapaan tahdon asia, sillä tieliikennelain mukaan edellä kulkevaan ajoneuvoon on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. 

Entä mikä on sitten riittävä turvaväli?

Kivilän mukaan ennen kaikkea turvaväliin vaikuttavat nopeus ja olosuhteet. Esimerkiksi kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. 

– Eli jos ajaa 80 kilometriä tunnissa, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia. Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli neljänkympin nopeudessa ainakin 20 metriä. 

– Talvikelillä turvavälin pitää olla tuplasti pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Kivilä muistuttaa.

Ihan ensimmäiseksi on syytä alentaa nopeutta, jos olosuhteet ovat huonot. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi märkää tai jäistä tienpintaa. 

Liikenne pysyy sujuvana, kun pidetään riittävä turvaväli. Tällöin perässä ajava kuljettaja ei joudu ajamaan edellä ajavan tahtiin. Myöskään tiestä sinkoavat kivet ja nastat eivät heti kolahda auton pelteihin.

Liikenneturvan kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 ihmistä, joista autoilevia oli 82 prosenttia. 

Lue myös: Onko auton esilämmittäminen pakkasilla ympäristöteko? VTT:n tutkimusprofessori vastaa

Ei näin! Tärkeä vilkkusääntö unohtuu yllättävän monelta autoilijalta

Pienten kuljetusrobottien on oltava pienempiä ja äänekkäämpiä, linjasi Traficom

Loppu rattiraivoamiselle? Nissanin konseptiauto osaa jo lukea mielialaa  

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Liikenneturva

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne