Ukrainan lennokki-iskut Venäjän puolelle ovat kiihtyneet kesän mittaan nopeasti. Tutkijan mukaan Venäjän ilmatorjunnalle suurin haaste on se, että drooneilla voidaan iskeä minne tahansa. Siihen liittyy myös iskujen psykologinen pelote.
Heinä- ja elokuun aikana Ukrainan lennokki-iskut Venäjän puolella ovat kiihtyneet huomattavasti. Kohteina ovat olleet esimerkiksi sotilaslentokentät, polttoainesäiliöt ja ministeriöiden käytössä olevat pilvenpiirtäjät. Pääkaupunki Moskovaan on kohdistunut yhä useampia iskuja.
BBC:n seurannan mukaan elokuun alkuun mennessä Venäjällä ja Venäjän miehittämillä alueilla oli tänä vuonna tehty yli 120 epäiltyä lennokki-iskua.
– Ukraina yrittää vaikuttaa yleiseen mielipiteeseen Venäjällä siten, että Venäjän suuri yleisö kääntyisi sodan vastaiseksi. Ja tätä yritetään saada aikaan sillä et tehdään sodasta näkyvää venäläisille, selittää Ulkopoliittisen instituutin tutkija Jyri Lavikainen.
Lue lisää: Venäjä sanoi torjuneensa Ukrainan lennokki-iskut Moskovaan ja Krimille
Ukraina ei julkisesti kerro olevansa iskujen takana, mutta Lavikaisen mukaan se päivänselvästi on niiden pääarkkitehti. Siitä kertoo jo se, että iskuihin käytetyt droonit ovat ukrainalaisvalmisteisia.
– Näitä drooneja operoidaan Ukrainan rajojen sisällä. Silloin ei ole oikein merkitystä, että onko se partisaani tai muu toimija, joka laukaisee sen droonin. Pidän selvänä, että nämä ovat Ukrainan asevoimien operaatioita.
Iskujen kiihdyttäminen hiljalleen on Lavikaisen mukaan selvä Ukrainan strategia normalisoida iskuja. Kun ne yleistyvät hiljalleen, Ukrainan länsimaiset kumppanit eivät huolestu, ja Venäjän on vaikeampi määritellä polttopistettä, jossa se joutuisi vastaamaan voimakkaammin.
Lue myös: MTV Ukrainassa: Tuhannet Putiniin kyllästyneet venäläiset hakeneet ukrainalaiseen taistelijaryhmään
MTV tapasi venäläisiä toisinajattelijoita: Joukko suunnittelee parhaillaan uutta iskua kotimaahansa
Majava voi iskeä jopa tuhannen kilometrin päässä
Lennokkiteollisuus on Venäjän hyökkäyssodan aikana kasvanut Ukrainassa valtavasti, kun maan hallitus on yhdistänyt voimansa puolustusteollisuuden yritysten kanssa. Tuotantoa varten on kerätty rahaa myös joukkorahoituksella. Puolessatoista vuodessa lennokkeja valmistavien yritysten määrä Ukrainassa on kasvanut seitsemästä 40:een.
Ukrainalaisviranomaisten mukaan viime vuoden aikana Ukrainassa koulutettiin 10 000 uutta lennokkiohjaajaa ja yhtä suuri määrä tullaan kouluttamaan tulevan puolen vuoden aikana.
Ainakin joissain Venäjälle tehdyissä iskuissa on käytetty ukrainalaisvalmisteisia Ukrjetin UJ-22-lennokkeja sekä uudehkoja Bober- eli Majava-lennokkeja.
Majava on Ukrainan sotilastiedustelupalvelun tilaama pienehkö miehittämätön lennokki, jota ryhdyttiin valmistamaan vuoden 2022 lopulla. Sosiaalisessa mediassa kiersi siihen liittyen joukkorahoitusvetoomus.
Majavan lentokantama on jopa tuhat kilometriä ja se voi kantaa noin 20 kilon kuormaa. Sen etuosassa on pitkä siiveke, minkä vuoksi se voi taivaalla näyttää siltä, kuin se lentäisi takaperin. Yhden lennokin hinta on noin 99 000 euroa.
Lavikaisen mukaan ukrainalaisdrooneja ohjataan Ukrainasta käsin.
– Pitkän kantaman drooneja ohjataan paikan päältä Ukrainasta, mutta tietyn rajan jälkeen ne ovat autonomisia niin, ettei niiden kantama enää riitä. Niissä on ohjelmoidut koordinaatit, joita ne seuraavat.
Teoriassa lennokkien torjuminen ei olisi kovin vaativaa, mutta ukrainalaisdroonien alas ampumista vaikeuttaa niiden arvaamattomuus. Ilmapuolustusjärjestelmä ei voi olla kaikkialla samanaikaisesti.
– Näissä drooneissa ei ole kovinkaan suuria taistelukärkiä, eli niillä ei ole mitään strategista vaikutusta. Kysymys on enemmänkin siitä, että mikä tahansa paikka voi joutua seuraavaksi kohteeksi. Se luo psykologista painetta Venäjälle, Lavikainen sanoo.
Tutkija uskoo, että lennokki-iskuista Venäjän puolelle tulee normaali osa sodankäyntiä.