F1:n kaikkien aikojen rengasfarssi: Oikarisen tiimi päätyi kovaan ratkaisuun

Ossi Oikarinen, Jarno Trulli, 2005
Ossi Oikarinen (vas.) toimi kaudella 2005 italialaisen Jarno Trullin kisainsinöörinä Toyotalla.
Julkaistu 23.10.2016 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Yhdysvaltain GP:ssä nähtiin vuonna 2005 sellainen farssi, jollaista formula ykkösissä ei kuunaan ole kohdattu. Vain kuusi autoa starttasi kisaan, kun kaikki Michelin renkailla ajaneet tiimit vetäytyivät turvallisuussyistä radalta. MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen oli tuolloin tapahtumien keskipisteessä.

Oikarinen työskenteli vuonna 2005 Toyotalla Jarno Trullin kisainsinöörinä. Italialaiskuski oli ajanut kauden aikana jo tiimin kolme ensimmäistä palkintopallisijoitusta, mutta lauantaina tulleesta paalupaikasta huolimatta Toyotan viikonloppu oli taputeltu jo perjantaina.

MAINOS

Yhdysvaltojen GP MTV Totalilla

Sunnuntai: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Ralf Schumacherin vasen takarengas räjähti harjoituksissa pitkässä ovaalikaarteessa, jollaista formula ykkösissä ei muualla nähdä. Auto paiskautuu kovaa betoniseinään, ja saksalaiskuski joutui vetäytymään kisasta tällin seurauksena.

Rengasvalmistaja Michelin alkoi tutkia onnettomuutta huuli pyöreänä, sillä Schumacherin autossa oli tuossa kohtaa vain noin 12-13 kierrosta ajetut renkaat eikä vastaavista ongelmista ollut mitään viitteitä aiemmin kaudella. Lopulta paljastui, että Indyn kaarteen pitkäkestoinen rasitus oli yksinkertaisesti liikaa renkaan runkorakenteelle.

– Myös Jarnolta avattiin muutama rengas ja huomattiin, että meillä on sama juttu. Muiltakin kuljettajilta löydettiin niitä juttuja, minkä jälkeen Michelinillä oli ihan täysi paniikki päällä, Oikarinen muistelee.

Oikarisen mukaan Michelin pohti jopa uusien renkaiden lennättämistä Euroopasta, mutta kovempikaan rengasseos ei olisi valmistajan mukaan ratkaissut rakenteen ongelmia. Tallipäälliköiden tapaamisessa nostettiin esiin mahdollisuus ovaalimutkan muuttamisesta shikaanilla. Tämä ei kuitenkaan kelvannut muun muassa FIA-pomo Max Mosleylle ja Bridgestonen renkailla ajaneen Ferrarin tallipäällikölle Jean Todtille.

– Me sanoimme, että kaikki Michelinit autot olisi voinut vaikka diskata, kunhan yleisölle olisi saatu hyvä show, mutta FIA ei lähtenyt siihen mukaan, Oikarinen sanoo.

Kuivalla tankilla aika-ajoihin

Kompromissiratkaisujen kariuduttua Toyota teki päätöksen, jollaiseen ei normaalitilanteessa olisi ikinä päädytty.

– Tiesimme siis jo aika-ajoon lähtiessä, että me emme millään voi ajaa kisaa läpi. Silloinhan piti tankata jo ennen aika-ajoja kisabensat autoon, ja meillä oli kummassakin autossa bensaa juuri sen verran, että voimme ajaa aika-ajot läpi, siitä ruudukkoon ja yksi kierros – siihen loppuivat bensat, Oikarinen kertoo.

Temppu toimi, sillä Jarno Trulli ajoi lauantaina paalupaikan seitsemän sadasosan erolla McLarenin Kimi Räikköseen. Ykkösruutu oli Toyotan vuosina 2004-05 saavuttamista kaikkiaan kolmesta paalupaikasta toinen.

– Yksi meidän japanilaisista päälliköistämme sanoi sen, että jos me emme aja kisaa, niin ajetaan nyt ainakin paalulle.

– Me olimme yksi niistä harvoista Michelinin talleista, joka päätti jo ennen aika-ajoa, että me emme voi ajaa kisaa tällä ratakonfiguraatiolla, koska olisimme muuten seinässä, Oikarinen taustoittaa.

Kyttäilyä startin alla

Oikarinen kuvailee sunnuntain tilannetta erikoiseksi. Päivään lähdettiin paalupaikalta, mutta kaikki tiesivät, ettei kisaa ajeta. Monille Michelin-tallien kuskeille kerrottiin vasta lähtöruudukossa lopullisesta päätöksestä jättää kisa yhden kierroksen jälkeen. Toyota oli tässäkin keskiössä, sillä sen suunnanvaihdos olisi vielä voinut muuttaa asioita.

– Kaikki muut tallit kyttäsivät, että mitä me teemme. Jos olisimme ajaneet lähtöruudukkoon, niin todennäköisesti kaikki muutkin olisivat seuranneet meitä, Oikarinen toteaa.

Lopulta Trulli johdatti Michelin-renkailla ajaneiden letkan takaisin varikolle jo lämmittelykierroksen jälkeen. Lähtöruudukkoon jäivät vain Ferrarit, Jordanit ja Minardit, jotka tulivat maaliin samassa järjestyksessä. Lähellä kuitenkin oli, että kisavoitosta keskenään ajaneet Michael Schumacher ja Rubens Barrichello olisivat kolaroineet toisensa ulos.

Koko farssi jätti yleisön raivon valtaan eikä formula ykkösten maine Yhdysvalloissa ollut sen jälkeen häävi.

– Henkilökohtaisesti minua jäi kaivamaan se, että yleisöä oli paljon emmekä voineet tarjota heille sitä show’ta, jota meidän olisi pitänyt. Ymmärrän ihan täysin yleisön reaktion. Yleisö oli todella suuttunut ja pettynyt siihen, ja niin minäkin olisin ollut, jos näin olisi käynyt.

– Meillä ei vain ollut mahdollisuutta riskeerata eikä mutkan hitaasti ajaminen ollut vaihtoehto, koska nopeuserot olivat siinä niin rankkoja, Oikarinen perustelee.

Tuoreimmat aiheesta

USA:n GP