Voidaanko sähköauto hylätä katsastuksessa, jos sillä on ajettu huonokuntoisilla teillä? Autoliitto: Uusi hylkäysperuste voi aiheuttaa kalliita remontteja

8:23img
Miten vuosimallin 1958 Volkswagen Kuplan kävi katsastuksessa? Maikkarin kevennysmies Mika Tommola vei komean pelin helsinkiläiselle katsastusasemalle.
Julkaistu 12.01.2023 10:27

Ville Järveläinen

Autoliitto varoittaa tiedotteessaan, että pienikin vaurio sähköauton akkukotelossa voi johtaa hylkäämiseen katsastuksessa ja aiheuttaa kalliin remontin. Painuma akkukoteloon saattaa tulla esimerkiksi huolimattomasti auratulla tai muuten huonokuntoisella tiellä. Taustalla on muutos määräaikaiskatsastusten hylkäysperusteissa.

Marraskuun alussa voimaan astunut uusi katsastusmääräys pitää sisällään lisäyksen sähköautojen määräaikaiskatsastusten hylkäysperusteisiin. Lisäyksiä uuteen katsastusmääräykseen tehtiin kaikkiaan 22 kappaletta.

Uuden määräyksen myötä pienikin vaurio sähköauton akkukotelossa johtaa hylkäämiseen.

Syynä on se, että pienetkin lommot voivat katsastusviranomaisten näkemyksen mukaan tukkia akun jäähdytyskanavia ja kasvattaa tulipalon riskiä. Osassa sähköautoja maavaraa on vähän, ja akusto on erityisen altis kolhuille.

Lue myös: A-Katsastus osti kovimman kilpailijansa – Autoliitto: "Herättää huolta"

Huonosti aurattu tie on riski

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo tiedotteessa, että tänäkin talvena monilla kaduilla lumi on päässyt kerrostumaan ja pakkautumaan tien pintaan.

Tästä on seurauksena se, että plussakeleillä lumikerros sohjoontuu, ja tiehen muodostuu syviä ajouria. Kun lämpötila painuu uudestaan pakkaselle, urat ja sohjo jäätyvät ja muodostavat vaurioriskin auton alustan muovisuojille sekä sähköautojen akkukoteloille ja akustolle.

– Katujen talvikunnossapidon merkitys korostuu sähköautojen yleistyessä. Akuston vauriot voivat olla erittäin kalliita korjata, Vesalainen toteaa.

Artikkeli jatkuu videon alla.

16:01img

KATSO MYÖS: Mitä auton katsastuksessa tapahtuu?

Kuka maksaa?

Autoliiton mukaan korvausvelvollisuus tämänkaltaisissa tapauksissa ratkotaan aina tapauskohtaisesti. Jotta kunnan tai valtion tienpitäjän saisi vastuuseen, edellyttäisi se sitä, ettei tie ole ollut tieluokalle asetettujen kriteerien mukaisessa kunnossa. Tienpitäjällä on kuitenkin aina jokin kohtuullinen aika, jossa kunnossapidosta on huolehdittava, ennen kuin velvollisuuksia voidaan katsoa laiminlyödyn.

Tienkäyttäjän puolestaan on itse noudatettava kelin ja muiden olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta, kuten esimerkiksi riittävän alhaista ajonopeutta ja järkevää ajolinjaa.

Autoliitto kertoo, että oikeudessa on tietyissä tapauksissa saatettu katsoa, että jo huonokuntoiselle tielle lähtö matalamaavaraisella autolla merkitsee rikkoutumisriskin siirtymistä autoilijalle.

Käytännössä tienpitäjän saaminen vastuuseen autoon aiheutuneista vaurioista tällaisissa tapauksissa on hyvin vaikeaa.

– Katu- ja tieverkko tulisi pitää myös sähköautoilla liikennöitävässä kunnossa ilman, että niiden käyttäjien pitää pelätä kohtuuttomia korjauskustannuksia, Vesalainen sanoo.

Lue myös: Lähes 10 miljoonaa autoa tutkittiin läpikotaisin – näissä malleissa vähiten ja eniten vikoja

Lähde: Autoliitto

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot