Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Milloin kesärenkaat kannattaa vaihtaa?
Vastaus: Viime viikonloppu ajettiin eteläisessä Suomessa jo varsin keväisissä tunnelmissa. Ilma oli täynnä katupölyä ja ajatus kesärenkaiden vaihtamisesta käväisikin jo varmasti joidenkin mielessä. Vielä asian kanssa ei ole syytä hätäillä, kuten tällä viikolla Etelä-Suomeenkin satanut lumi taas osoitti.
Talvirenkaiden käyttöpakko on tämänhetkisen lainsäädännön mukaan joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaiden käyttö on sallittu marraskuun alusta pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin. Toki niiden käyttö on sallittu muulloinkin, jos keliolosuhteet niin edellyttävät.
Ajoympäristöt ovat erilaisia
Ihmisten ajoympäristöt vaihtelevat. Osa ajaa pääsääntöisesti vain omalla kotipaikkakunnalla. Toiset taas ajavat säännöllisesti myös pidempää matkaa, eri puolilla Suomea. Lapissa on vielä täysi talvi, vaikka etelässä kevät tekeekin jo tuloaan. Jos on tarkoitus lähteä lomailemaan lappiin tai Kainuun perukoille pääsiäisen aikaan, kannattaa renkaidenvaihto tehdä ehdottomasti vasta reissun jälkeen.
Olosuhteet voivat vaihdella myös paikallisella tasolla. Kaupungin keskustan kadut ovat keväisen kuivia, kun taas samaan aikaan vajaan kymmenen kilometrin päässä saatetaan joutua luistelemaan vesijäisellä sivutiellä.
Myös vuorokaudenaika, jolloin liikutaan, vaikuttaa paljon. Päivällä tien pinta on sula ja kitka hyvä, mutta yöpakkasten tultua tilanne saattaakin olla aivan toinen.
Autonkäyttötarpeet vaihtelevat
Autonkäyttötarpeissakin on eroja. Osalle auto on ehdoton edellytys työmatkan kulkemiseen tai työtehtävien hoitamiseen siinä, missä joku toinen saattaa ajella vain vapaa-ajalla. Joidenkin on siis pakko päästä ajamaan, oli keli millainen hyvänsä. Toiset saattavat puolestaan hyvinkin valita vaihtoehtoisen kulkutavan, jos ajokeli on huono.
Asiassa on siis varsin monta muuttujaa. Näin ollen sellaisen renkaidenvaihtoajankohdan määritteleminen, mikä soveltuisi kaikkien suomalaisten tarpeisiin, on käytännössä mahdotonta.
Sulamisvesien jäätyminen
Näin keväällä aurinko sulattaa tien varressa olevia penkkoja. Sulamisvedet valuvat väistämättä osittain myös tielle. Kun illalla aurinko laskee, ilma viilenee. Tällöin sulamisvesien kastelemat tienpinnat jäätyvät todella liukkaiksi hyvin nopeasti. Edellä kuvattuun ongelmaan kun yhdistetään vielä se, että näin keväällä tien pinnat ovat erityisen huonossa kunnossa ja routaheittoja on paljon, saattaa liukkaus yllättää talvirenkaillakin ajavan kuljettajan – kesärenkaista puhumattakaan.
Osittain samasta syystä yllättävää liukkautta saattaa esiintyä myös päiväsaikaan esimerkiksi ajettaessa aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon.
Takatalvi voi iskeä
Ajelin viime viikonloppuna Kemijärveltä pääkaupunkiseudulle. Lähtöpisteessä oli täysi talvi, puhtaat, valkeat hanget ja tien varsilla noin puolen metrin kinokset. Oulun eteläpuolella alkoivat jo peltojen pinnat näkyä lumen läpi. Lahden MM-kisatunnelmissa kuljettiinkin sitten jo täysin lumettomassa ympäristössä ja haukottiin henkeä hiekoitushiekan pölytessä lumettomilla ja kuivilla kaduilla. Ilmassa oli kevättä, joka jatkui aina pääkaupunkiseudulle asti.
Parin päivän kuluttua keväästä ei ollut enää tietoakaan. Portailla ja oven edessä oli useiden senttien kinokset ja lumentyönnin oli kaivettava esiin – samoin lumiharja auton tavaratilasta. Tämä oli taas hyvä muistutus autoilijoille siitä, että vielä on talvea jäljellä ja tulee lumisia sekä liukkaita päivä – myös täällä etelässä. Renkaidenvaihdon kanssa ei siis ole syytä hoppuilla.
Voiko talvirenkaat ajaa loppuun kesällä?
Näin renkaidenvaihdon kynnyksellä moni miettii, voisiko vanhat kitkarenkaat ajaa kesällä loppuun. Autoilijoiden joukosta löytyy myös Pelle Pelottomia, jotka saavat kuningasajatuksen nyppiä vanhoista nastarenkaista nastat irti ja ajaa ne loppuun kesällä. Kumpikaan vaihtoehdoista ei ole missään tapauksessa suositeltava, vaikka laki kyseisen toiminnan mahdollistaakin.
Kun verrataan uuden, pohjoismaiseen talveen suunnitellun, talvirenkaan vedenpoistokykyä kesärenkaaseen, ei voittajasta ole epäilystä. Kesärenkaan vedenpoistokyky on aivan omaa luokkaansa.
Tämä näytettiin toteen muun muassa Tekniikan Maailman numerossa 16/2016 julkaistussa sadekelitestissä, jossa loppuun kulunut kesärengas läpäisi vettä paremmin kuin uusi laadukas kitkarengas. Mitä huonompi vedenläpäisykyky renkaalla on, sitä alhaisemmassa nopeudessa se nousee vesipatjan päälle ja auto lähtee vesiliirtoon. Samaisessa testissä, märällä pinnalla, jarrutusmatka uudella kitkarenkaalla oli pidempi kuin loppuun kuluneella kesärenkaalla.
Talvirengas on tehty talven lämpötiloihin ja olosuhteisiin – kesärengas puolestaan kesän lämpötiloihin ja olosuhteisiin. Talvikäyttöön tarkoitettuja renkaita ei milloinkaan pitäisi käyttää kesärenkaina.
***
2:03