Varastetun tai kadonneen puhelimen käytöstä voi tulla iso lasku luurin omistajalle, jos ikäviin tilanteisiin ei ole varautunut mitenkään, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Puhelin ei ole vain puhelin silloin, kun puhelinta käytetään tuotteiden ja palveluiden ostamiseen. Tällöin luuri on myös maksuväline.
Jos kännykkä esimerkiksi varastetaan ja luuria käytetään maksuvälineenä, voi puhelimen oikea omistaja joutua joissain tapauksissa maksamaan puhelimella tehdyt ostot. Näin käy esimerkiksi silloin, kun puhelimen katoamisilmoitusta ei tehdä riittävän nopeasti.
Lisäksi puhelimen omistaja voidaan katsoa huolimattomuuden vuoksi vastuulliseksi, jolloin hänen omavastuunsa on 150 euroa.
Huolehdi nämä seikat kuntoon ennen kuin käy hassusti.
- Kun puhelin varastetaan tai se katoaa, tulee ensimmäiseksi aina sulkea liittymä. Puhelimesta on myös tehtävä katoamisilmoitus. Rikosilmoitusta varten tarvitaan aina laitteen yksilöllinen tunnus eli imei-koodi, joka löytyy laitteen myyntipakkauksesta. Koodi kannattaa pitää paikassa, josta sen löytää helposti.
- Älypuhelimissa on yleensä etähallintaominaisuus, joka kannattaa aktivoida. Näin esimerkiksi kadonneen puhelimen sijainnin voi selvittää helposti tietokoneelta. Etänä pystyy myös lukitsemaan laitteen.
- Huolehdi, että sim-kortin pin-koodi on turvallinen, eikä helposti arvattava.
- Pin-koodi suojaa liittymää, mutta puhelimen oma suojauskoodi, -kuvio tai sormenjälkitunnistus suojaa itse luurin sisältämiä tärkeitä tietoja.
- Varmista, että puhelin menee automaattisesti lukitustilaan, jolloin sen sisältöön ei pääse niin helposti käsiksi.
- Aseta puhelimeen varmuuden vuoksi saldoraja, jolla voidaan estää yllättävä lasku.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.