Miten tätä liikennemerkkiä oikein kuuluisi tulkita? "Kuljettaja varmasti itse tietää..."

Liikennemerkin ja sen lukuisten lisäkilpien merkitystä joutuu välillä pohtimaan ihan tosissaan. Paikallisen pysäköinninvalvonnan tulkintatapa olisi ollut kiva kuulla – se jäi kuitenkin tällä kertaa useista yrityksistä huolimatta saamatta.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Saako kyseisen liikennemerkin jälkeen pysäköidä jakeluajossa olevan henkilöauton? Entä paketti- tai kuorma-auton, joka ei ole jakeluauto?

Kuva_1
Miten tätä liikennemerkkiä tulisi tulkita?

Vastaus: Kyseisiä liikennemerkkiyhdistelmiä on käytössä ainakin Oulussa. Merkin tekee tulkinnanvaraiseksi lähinnä tuo tekstillinen "Jakeluautot" -lisäkilpi. 

Merkitys selvä

Liikennemerkki kyseisillä lisäkilvillä terästettynä sallii enintään puolen tunnin pysäköinnin kuorma- ja pakettiautoille, jotka ovat jakeluautoja – kaikki kuorma- ja pakettiautot eivät ole. 

Pysäköinnin alkamisaika on ilmoitettava selvästi havaittavalla tavalla, esimerkiksi tavallisella tai sähköisellä pysäköintikiekolla tai vaikkapa paperille kirjoitettuna. 

Ajoneuvoryhmä ja pysäköintitapa -lisäkilpiä ei pidä sekoittaa keskenään

Mikäli haluttaisiin sallia myös jakeluautoina käytettävien henkilöautojen pysäköinti, tulisi kysymyksen yhteydessä esitettyyn merkkiin lisätä henkilöauton sivukuvan sisältävä lisäkilpi tai vaihtoehtoisesti poistaa ajoneuvoryhmiä osoittavat kuorma- ja pakettiautolisäkilvet. 

Kuvassa alimpana oleva lisäkilpi, jossa on henkilöauto kuvattu takaa päin, osoittaa pysäköintitapaa – siis sitä, miten jakeluautoina käytettävät kuorma- ja pakettiautot pitää pysäköidä reunakiveen nähden. Kuvan tilanteessa kyseiset autot on ajettava kokonaan korokkeen päälle, laatoitetulle alueelle.

Käytännön tulkinta vaikeaa

Mistä sitten pysäköinnintarkastajat tietävät, onko kyseiselle paikalle pysäköity paketti- tai kuorma-auto jakeluauto? Jos lastaus tai purku on käynnissä, asia on helposti pääteltävissä. Mutta, entä sitten, jos kuljettaja onkin viemässä autosta jo ottamaansa laatikkoa, lavaa tai muuta tavaraa lähellä sijaitsevaan kohteeseen? Tässä tapauksessa auton käyttö nimenomaan jakeluautona ei enää ilmenekään yhtä selvästi. 

Tiedustelin Oulun kaupungin pysäköinninvalvojalta sähköpostitse huhtikuun puolivälissä, että mistä pysäköinnintarkastaja tietää, onko kyseisen merkin vaikutusalueelle pysäköity paketti- tai kuorma-auto jakeluauto vai ei? Odotin vastausta kuukauden, minkä jälkeen lähetin saman kysymyksen uudelleen toukokuun puolivälissä. Tämän toisen kysymyksen jälkeen odotin vastausta vielä reilut kaksi kuukautta, minkä jälkeen tartuin puhelimeen. Kaupungin palvelupisteen vaihteesta kerrottiin, ettei pysäköinninvalvoja ota vastaan puheluita, vaan yhteydenotot on tehtävä sähköpostilla juuri kyseiseen osoitteeseen, josta olen asiaa jo pariin kertaan, ensimmäisen kerran reilut kolme kuukautta sitten, tiedustellut. 

Vaikka valvontakäytännön osalta asia näyttäisi nyt jäävän hieman epäselväksi, jokainen kuorma- tai pakettiautoa ajava kuljettaja varmasti itse tietää, onko ajamassa jakeluautoa vai ei, ja osaa ottaa tämän tunnollisesti huomioon pysäköintipaikkaa valitessaan. 

Mikäli sitten sattuu oikealla asialla ollessaan pysäköintivirhemaksun saamaan, on yritettävä lähestyä kaupungin pysäköinninvalvontaa oikaisupyynnöllä riittävien, pysäköinnin oikeellisuutta osoittavien, todisteiden kanssa.

teppoboksi

Lue myös:

    Uusimmat