Audi avaa kisan pienten katumaastureiden ostajien sieluista. Konepellin alle on tarjolla myös kolmisylinterinen moottori. Mitä tekevät BMW ja Mercedes?
Pieni on parempi. Kyseessä on kulunut sanonta, mutta siinä on oikeasti jotain perää. Autojen kohdalla pienuus tarkoittaa usein etua kaupunkiympäristössä ahtaissa paikoissa kanttailtaessa tai parkkipaikkaa metsästettäessä.
Auton hieman tavallista A3 Sportbackia suurempi korkeus helpottaa puolestaan autoon nousua, ja ylempänä istuttaessa myös näkyvyys liikenteessä on usein parempi. Tämä tuo ajettavuuteen turvallisuuden tunnetta.
Keulasta 4,2 metriä pitkän Q2:n merkki on helppo tunnistaa, vaikka keulamaski onkin Audin uuden muotokielen mukainen. Kulmia on kaksi enemmän kuin A3:ssa. Myös ajovaloissa on oma ilmeensä. Takaapäin merkin tunnistaminen on jo hankalampaa. Perässä on jotain samaa kuin VW Polossa. Olemukseltaan Q2 ei ole myöskään korostetun maasturimainen, vaikka helmojen alta pilkistääkin pohjapanssaria. Kyseessä on ennemminkin yllättävänkin henkilöautomainen crossover-malli. Kyseessä on kuitenkin Q-perheen jäsen.
Q2:n ohjaamo on myös uudenlainen, joskin sukunäkö A1:een on selvä. Käytännöllisyyttä edustaa 405 litraa vetävä tavaratila. Takapenkin selkänojat kaatamalla tila kasvaa hieman yli tuhanteen litraan. Lisähintaan saatavana on kolmessa osassa kaatuvat selkänojat sekä sähköisesti aukeava takaluukku.
BMW ja Mercedes joutuvat mielenkiintoisten kysymysten äärelle, jos ne haluavat haastaa Q2:n. BMW:n kompakti katumaasturi on X1, miten numeroida jotain sen alapuolelle? Toisaalta BMW:llä on jo edustaja tässä kokoluokassa Mini Countrymanin muodossa. Mercedeksellä ei puolestaan ole mallistossaan A-sarjan alapuolella enää pikkuautoa, johon CLA:n alapuolelle sijoittuvan maasturin voisi sijoittaa. Vaihtoehtona on tietysti vielä Smart, jonka Forfour-pohjaisesta maasturista liikkuu aina silloin tällöin huhuja.