Tiesitkö? Näin auto tulisi oikeasti pakata – ja tältä näyttää, jos ajat kolarin väärin kuormatulla autolla

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka viikko. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten auton saa pakattua mahdollisimman turvallisesti?

Vastaus: Auton huolellinen pakkaaminen on turvallisen joulumatkan perusedellytyksiä. Hetken harkinta ja pieni vaivannäkö turvallisuuden eteen kannattaa.

Matkatavaroiden paikka on auton tavaratilassa – ei matkustamossa. Mahdolliset pienet käsimatkatavarat, kuten kännykät ja tablet-tietokoneet tulisi pitää niille tarkoitetuissa telineissä tai istuintaskuissa. Takapenkillä tai hattuhyllyllä irrallaan lojuva mobiililaite muuttuu tappavaksi ohjukseksi hätäjarrutuksessa tai törmäyksessä.

Tavaratilan kuormaaminen

Tavaratilassa ensimmäiset tavarat tuetaan tiukasti takaistuimen selkänojaan niin, että raskaimmat tavarat ovat alimmaisena ja mahdollisimman edessä. Näin kuorman painopiste saadaan taka-akselin päälle ja samalla estetään tavaroiden liikkuminen jarrutuksessa tai törmäyksessä. Loput tavarat tuetaan ensimmäisiin ja seuraavat kerrokset tehdään samalla periaatteella.

Selkeästi taka-akselin takapuolella oleva kuorma painaa auton perää vipuvarren tavoin alaspäin rasittaen jousitusta ja iskunvaimentimia kohtuuttoman paljon. Erittäin takapainoinen kuorma myös keventää auton etupäätä ja heikentää näin eturenkaiden pitoa ja auton ohjattavuutta. Samalla myös auton valot näyttävät kohtuuttoman ylös ja häikäisevät vastaantulijaa – siitäkin huolimatta, että kuljettaja olisi muistanut säätää valojen korkeuden kuormitusta vastaavaksi tai että auton valoissa olisi automaattisäätö. Säätövara yksinkertaisesti loppuu kesken, jos kuorma on sijoitettu väärin.

Kuormasta ei saa tehdä takaistuimen selkänojaa korkeampaa, jotta tavarat eivät lentäisi mahdollisessa äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä matkustamoon.

Mikäli tavaratilaa päädytään laajentamaan kaatamalla takaistuimen selkänoja osittain tai kokonaan, menetetään selkänojan tukeva vaikutus. Tällöin tavaroiden paikallaan pysyminen on varmistettava sitomalla ne asianmukaisin sidontaliinoin tavaratilan kuormansidontakoukkuihin.

Taakkatelineiden ja suksiboksin asentaminen

Suksiboksi tuo mukavasti lisäkuljetuskapasiteettia. Myös sen asennuksessa ja lastauksessa tarvitaan huolellisuutta ja vastuuntuntoa.

Taakkatelineet tulee asentaa auton valmistajan suunnittelemille paikoille. Suksiboksi kiinnitetään taakkatelineisiin boksinvalmistajan ohjeistuksen mukaan. Kuljettajan tulisi tarkastaa sekä taakkatelineen että boksin kiinnitys säännöllisesti – käytännössä aina, kun boksi avataan.

Monissa autoissa takaluukun liikerata pakottaa asettamaan boksin melko eteen taakkatelineen ja suksiboksin kiinnityspisteiden sallimissa rajoissa. Älä kuitenkaan asenna suksiboksia niin, että sen etureuna ylettyy sivusta katsottuna tuulilasin puolivälin etupuolelle. Liian eteen asennettu boksi saattaa kampeutua ajoviiman vaikutuksesta irti.

Suksiboksin kuormaaminen

Auton valmistaja on määritellyt autolle kattokuorman, joka on yleensä vain muutamia kymmeniä kiloja. On tärkeää huomata, että taakkateline ja suksiboksi ovat osa kattokuormaa eli varsinainen hyötykuorma jää huomattavasti alhaisemmaksi. Mikäli kattokuormasta tehdään liian painava, nousee auton painopiste ja sen käyttäytyminen muuttuu olennaisesti – erityisesti kaarre- ja väistötilanteissa.

Myös suksiboksin valmistaja on määritellyt, kuinka painava boksiin lastattava kuorma saa enintään olla. Usein kuitenkin katolle sallittu hyötykuorma on tätä pienempi, jolloin kuorma on tehtävä sen sallimissa puitteissa.

Suksiboksissa saa siis kuljettaa vain kevyttä tavaraa. Näistä kevyistä tavaroista raskaimmat on sijoitettava suksiboksin keskivaiheille niin, että niiden paino jakautuu tasaisesti molemmille taakkatelineille.

Myös boksiin laitettavat tavarat – ovat ne sitten suksia tai jotain muuta – on muistettava sitoa.

Muista rengaspaineet

Turvallinen kuormaus saadaan viimeisteltyä säätämällä auton rengaspaineet kuormitusta vastaaviksi.

Auton käyttöohjekirjassa on neuvottu oikeat paineet pienelle ja isommalle kuormalle. Talvirenkaissa suosittelen käyttämään 0,2 baria suosituksia korkeampia paineita.

***

Lue myös:

    Uusimmat