MM-rallipomolta iso uutinen: ”Tämä on ensimmäinen useista”

Rallin MM-sarjan pääluokassa pyritään tarjoamaan jatkossa enemmän näyttöpaikkoja tulevaisuuden lupauksille.

Yksi rallin MM-sarjan suurimmista ongelmista on se, että pääluokassa on vain kolme valmistajaa, jotka pystyvät tarjoamaan rajallisesti ajopaikkoja. Tämä on johtanut siihen, ettei pääluokassa ole juurikaan ollut vaihtuvuutta viime vuosina.

Pääluokan tuolileikissä on ollut mukana samat kuljettajat vuodesta toiseen. Toiveissa on, että jatkossa paikkoja olisi enemmän tarjolla, jotta mukaan saataisiin myös uusia tulokkaita.

Rallin MM-sarjan promootioyhtiö on aloittanut uuden projektin, jolla se pyrkii auttamaan lajin huipulle pyrkiviä kuskitoivoja. Ohjelma polkaistiin käyntiin viime viikolla, jolloin tiedotettiin latvialaisen Martins Sesksin osallistumisesta Puolan ja Latvian MM-ralleihin M-Sportin Ford Puma Rally1 -autolla.

Sesks pääsee ajamaan kumpaakin rallia varten kunnon testin. Puolan osakilpailussa hänen ajamassaan Fordissa ei ole hybridiyksikköä, mutta kotikisassaan Latviassa hän pääsee ajamaan täysiverisellä Rally1-autolla hybridibuustin kera.

WRC-promoottori on mukana rahoittamassa Sesksin ajamista Ford Pumalla. Promootioyhtiön tapahtumajohtajan Simon Larkinin mukaan Sesksin sopimus oli niin sanottu päänavaus.

– Tämä on osa uutta sitoutumistamme siihen, että investoimme kuljettajiin, jotta voimme rakentaa siltaa Rally2- ja Rally1-autojen välille. Näin voimme saada myös enemmän Rally1-autoja kisoihin, Larkin kertoo.

– Tämä on huikea uutinen. Tämä on ensimmäinen useista ilmoituksista vuonna 2024, Larkin lupaa.

Rallin MM-sarjan tulevaisuuden suuntaviivoja suunnitellaan parhaillaan. Samaan aikaan pohdinnassa ovat sekä autojen tulevat tekniset säännöt että MM-rallien konsepti.

Tässä kaikessa promoottorilla on merkittävä rooli, siinä missä Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla kuin valmistajillakin. Kaikki osapuolet haluavat nostaa MM-rallin uuteen kukoistukseen, mutta jokainen sidosryhmä katsoo asioita omasta vinkkelistään.

Larkin luottaa, että promootioyhtiö kykenee kantamaan oman kortensa kekoon.

– Kun puhutaan roolistamme promoottorina, me emme ole täydellisiä. Uskon, että jokaisen promoottorin tai kaupallisten oikeuksien haltijan pitää kehittyä jatkuvasti.  Jatkuva muutos, jatkuva keskustelu ja jatkuvat uudet aloitteet ovat välttämättömiä. Uskon, että meidän pitää tehdä vielä kovemmin hommia.

– Emme pelkää itsearviointia ja ymmärrämme, missä meidän on parannettava ja mihin suuntaan meidän on mentävä. Mutta kuten missä tahansa liiketoiminnassa, muutosta ei pysty tekemään yhdessä yössä. Mutta jos strategiamme on oikea, olemme varmoja, että voimme kääntää laivan yhdessä, Larkin sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat