Raju näkemys: MM-rallin hieno suomalaisura päättymässä – "Antaa sellaisen viestin päättäjille"

2:50img
MM-rallin kauden 2025 tallipaikat Hyundailla: Esapekka Lappia uhkaa leikkuri.
Julkaistu 18.09.2024 06:42
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MTV Urheilun asiantuntijat Riku Tahko ja Jari Ketomaa ovat kertoneet näkemyksensä rallin MM-sarjan kauden 2025 kuljettajapaikoista. Hyundain tapauksessa kaksikon kuljettajavalintojen välillä oli yksi iso ero.

Loppukesä ja alkusyksy ovat MM-sarjassa perinteisesti olleet kuljettajahuhujen kulta-aikaa. Käsillä on juuri se ajankohta, kun ensi kauden sopimuksia aletaan lyödä lukkoon.

LUE MYÖS: Raskas tunnustus Kalle Rovanperästä – Jari-Matti Latvala latasi vaatimuksen

Yksi tällainen uutinen saatiin juuri Kreikan MM-rallin alla, kun Hyundai tiedotti tehneensä tallissa pian 11 vuotta ajaneen Thierry Neuvillen kanssa yksivuotisen jatkosopimuksen ensi kaudelle. Ott Tänakin jatko tallissa on tehty selväksi jo aiemmin.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Esapekka Lappi ajoi WRC-uransa toisen ja viimeisimmän voittonsa Ruotsissa helmikuussa 2024.

Hyundain Esapekka Lappi ajoi WRC-uransa toisen ja viimeisimmän voittonsa Ruotsissa helmikuussa 2024. 

Tallipäällikkö Cyril Abiteboul on vihjannut, että kolmanteen autoon ei välttämättä enää ensi kaudeksi pestata useampaa kuljettajaa, vaan sarja saatetaan kiertää läpi kolmen kuskin voimin.

LUE MYÖS: Kommentti: Uuno Turhapuro sen sanoi – tämän vuoksi Sami Pajari korvaa Takamoto Katsutan

Tahko lähti omassa arviossaan tähän kelkkaan ja nosti edellä mainitun kaksikon rinnalle Adrien Fourmaux'n, joka on ihastuttanut otteillaan tällä kaudella M-Sportilla.

– Luotan niihin huhuihin, joita kuultiin jo vuosi sitten, että Fourmaux olisi neuvotellut osasta kautta. Nyt nämä huhut on nostettu uudestaan pöydälle, ja mihin luottaisin, jos en huhuihin. Fourmaux on ajanut tänä vuonna itsensä ykköskorin kuskeihin ja mukaan timiineuvotteluihin. Uskon, että tällainen ranskalainen hierarkia toteutuu. Abiteboul tykkäisi, että saataisiin Fourmaux tiimiin.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Esapekka Lappi ajoi ensi kertaa kilpaa WRC-autolla vuonna 2017. Kuva tämän kauden Suomen MM-rallista.

Esapekka Lappi ajoi ensi kertaa kilpaa WRC-autolla vuonna 2017. Kuva tämän kauden Suomen MM-rallista.

Tämä tarkoittaisi samalla sitä, että Hyundailla kaksi vuotta ajanut Esapekka Lappi jää erittäin suurella todennäköisyydellä tyhjän päälle.

– Ehkä se Esapekan kommentti, että oli korvaus mikä hyvänsä niin hän ei täyttä kautta aja, kertoo ikävä kyllä siitä ja antaa sellaisen viestin päättäjille, että ei sitä nälkää riittävästi ole. Jotenkin aistisin näin, että voisiko se olla (uran) viimeinen (MM-ralli) nyt tuo Chile, Tahko ennustaa. 

Ketomaan mukaan Lapilla on Hyundain suuntaan olemassa yksi vahva valttikortti. Mikä se on, ja miksi Ketomaa ei missään tapauksessa näe Fourmaux'n ajavan Hyundailla? Nämä  selviävät jutun pääkuvana olevalta videolta. Alla puolestaan asiantuntijoiden arviot Toyotan ja M-Sportin ensi kauden kuskipaikoista. 

3:37img

MM-rallin kauden 2025 tallipaikat Toyotalla: Asiantuntija räjäyttää huipputallin kuskipakan.

2:57img

MM-rallin kauden 2025 tallipaikat M-Sportilla: Asiantuntija povaa tähtinimen siirtoa.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli