Mosset palaavat tuotantoon Venäjällä – autojätti pakkaa kimpsunsa ja kampsunsa

0:34img
Renault myy enemmistöosuutensa Ladaa valmistavasta Avtovazista. Lada toi vuonna 2018 esiteltyyn uuteen Nivaan armeijahenkisen lisävarusteen. Lada itse kuvaili varustetta huhtikuussa 2018 "taisteluvalmiiksi" ja "brutaaliksi". Katso lisää videolta.
Julkaistu 16.05.2022 14:26

Ville Järveläinen

Renault on ollut Venäjän suurin autovalmistaja Ladojen ansiosta, mutta tarinalle pannaan nyt piste – ainakin toistaiseksi.

Renault on ilmoittanut myyvänsä sekä enemmistöosuutensa Ladaa valmistavasta Avtovazista että Moskovassa sijaitsevan tehtaansa.

Ranskalaisvalmistaja on omistanut 68 prosenttia Avtovazista, mutta osakkeet myydään nyt valtiolliselle Nami-tutkimuslaitokselle. Tehtaan uusi omistaja on Moskovan kaupunki.

Kauppasummaa ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta aiemmin uutisoitiin, että omistaja vaihtuisi symbolisella yhdellä ruplalla.

Lue myös: Renault myymässä enemmistöosuutensa Lada-valmistajasta yhdellä ruplalla

Renault jätti takaportin auki

Renaultin pääjohtaja Luca de Meo kertoi tiedotteessa, että kyseessä on paitsi välttämätön toimenpide myös vastuullinen teko yhtiön 45 000 Venäjällä olevan työntekijän kannalta.

Päätös Venäjän-omistusten myynnistä syntyi Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Jo yli 400 yritystä on vetäytynyt Venäjältä sodan alettua.

Kokonaan Renault ei kuitenkaan halua sulkea ovea mahdolliselta paluulta itänaapuriimme, sillä sopimukseen sisältyi optio omistusten ostamisesta takaisin kuuden vuoden kuluessa.

Moskovan tehtaalla on valmistettu konsernin Renault-, Nissan- ja Dacia -merkkisiä autoja. Venäjä on ollut Renaultin toiseksi tärkein markkina-alue muun Euroopan jälkeen. Renault on myös ollut Venäjän suurin autovalmistaja.

Ranskan valtio omistaa autojätistä 15 prosenttia.

Mosse palaa

STT uutisoi aiemmin tänään Moskovan pormestarin Sergei Sobjanin lausunnosta, jonka mukaan tehtaalla aletaan valmistaa Moskvitsh-merkkisiä autoja.

Lue myös: 92-vuotias virolaisnainen vaihtoi Mossen Teslaan – tätä hänellä oli sanottavanaan

–  Vuonna 2022 avaamme uuden sivun Moskvitshin historiassa, Sobjanin sanoi.

Neuvostoaikainen Moskvitsh eli "Mosse" oli aikoinaan tuttu näky Suomenkin teillä.

Sobjaninin mukaan tehdasta ei voida lakkauttaa, koska se työllistää kymmeniä tuhansia ihmisiä.

Sobjanin piti mahdollisena, että tehtaassa valmistetaan tulevaisuudessa myös sähköautoja.

aop moskvitsh mosse

Moskvitshit eli Mosset olivat aikoinaan yleinen näky Suomessakin.

Lue myös: Vakavista rikoksista syytetty ex-autopomo Carlos Ghosn tylyttää entistä yhtiötään: "Tylsä ja keskinkertainen autoyhtiö"

Lähteet: Reuters, Bloomberg, STT

Tuoreimmat aiheesta

Autoteollisuus