MTV:n toimittaja testasi laivasimulaattoria – tällaista on ohjata autolauttaa samassa kapeikossa, jossa Amorella ajoi karille

Viking Amorella ajoi karille viime sunnuntaina Ahvenanmaalla. Amorella kulki tavanomaista reittiään kohti Hjulgrundin kapeikkoa, jota on sanottu haastavaksi väyläksi. 

MTV Uutisten toimittaja lähti Turkuun kokeilemaan merenkulkuoppilaitos Aboa Maren laivasimulaattorilla, miten matkustajalautan ohjaaminen sujuu kyseisessä paikassa.

Maakrapu-toimittajan suoritusta valvova kurssijohtaja ja merikapteeni Magnus Winberg kertoo, että simulaattorilla päästään useimmissa tapauksissa jopa 90 prosenttisen aitoon kokemukseen.

On myös mahdollista valita lukuisa määrä virtuaalisia aluksia, reittejä ja sääolosuhteita.

Toimittaja pääsee ohjaamaan 145-metristä autolauttaa. Komentosillalla ei ole elokuvista tuttua ruoria, vaan kerrostalon kokoista laivaa ohjaillaan pienellä ohjaimella.

"Ruoria" on käytettävä erittäin herkin liikkein, muuten laiva kulkeutuu väärään suuntaan. Toimittajan otteet ovat turhan riuskat. Liian jyrkät käännökset olisivat todellisessa tilanteessa heittäneet astiat lattialle laivan ravintoloissa.

Ohjaamassa on aina kaksi 

Simuloidussa Hjulgrundin kapeikossa on käytössä automaattiohjaus, joka ei kuitenkaan tee kaikkea työtä. Se ei esimerkiksi ennakoi yllättäviä tilanteita, kuten kovaa tuulta.

– Silloin täytyy korjata vasten sitä tuulta, Winberg sanoo.

Autolauttoja on ohjaamassa aina kaksi ihmistä. Yksin ajaminen ei ole sallittua.

– Toinen ajaa ja sanoo täsmälleen, mitä hän on tekemässä. Vieressä istuva tarkistaa koko ajan. 

Katso oheisesta videoartikkelista, miten MTV:n toimittaja selviytyi 145-metrisen laivan ohjaksissa Hjulgrundin kapeikossa.


Lue myös:

    Uusimmat