Suezin kanavassa jumissa ollut suuri Ever Given -konttialus ja muut sen kaltaiset alukset ovat rakenteeltaan hyvin yksinkertaisia, kertoo merenkulkualan oppilaitos Aboa Maren kurssijohtaja Magnus Winberg MTV:n Viiden Jälkeen -ohjelmassa.
Jättimäisissä konttialuksissa on vain yksi potkuri, yksi peräsin ja yksi pääkone. Alukset on rakennettu matkaamaan pitkiä matkoja avomerellä.
Konttialuksissa on myös keulapotkurit, jotka eivät kuitenkaan ole erityisen voimakkaat.
– Ne on rakennettu kulkemaan valtamerten yli ja satamaan saapuessa siellä on 4-6 hinaajaa, jotka auttavat laituriin ja pois. Alusten ei ole tarkoituskaan manöveerata, Winberg kuvailee.
Kurssijohtajan mukaan kanavassa ajamisessa ei pitäisi olla mitään suurempia ongelmia. Oleellista on noudattaa nopeusrajoitusta, jotta muun muassa imuvaikutus ei kasva liian suureksi ja laivat pysyvät väylällä.
– Liika nopeus on vaarallista, Ahtaassa kanavassa itse vesi ja hydrodynaamiset voimatkin pitävät alusta oikeassa kohdassa.
Lue myös: Tällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkään
Winbergin mukaan valtavia massoja liikuteltaessa asiat tapahtuvat aina harkitusti ja rauhallisesti. Suezin kanavassa suurin sallittu nopeus on vajaat 16 kilometriä tunnissa. Alukset liikkuvat kanavassa aina saattueissa.
Ever Givenin turman syy ei ole toistaiseksi selvillä. Alussa Egyptin viranomaiset arvioivat syyksi hiekkamyrskyn aiheuttamia voimakkaita tuulia. Myöhemmin viranomaiset ovat nostaneet esiin myös teknisen tai inhimillisen virheen mahdollisuuden.
Katso Magnus Winbergin koko haastattelu videolta!