MTV Uutisten toimittaja testasi, miten simuloitu humala vaikuttaa sähköpotkulaudalla ajoon.
Toimittaja käytti sähköpotkulaudan ajotestissä niin sanottuja "kännilaseja", jotka vääristävät käyttäjän näkökenttää rajusti.
Testiä oli seuraamassa ylikomisario Jari Kaikko, joka antoi myös palautetta ajosta.
Humalaiset onnettomuudet sähköpotkulaudoilla todellisuutta
Julkisessa keskustelussa on väläytelty useaan kertaan jonkinlaisia rajoituksia sähköpotkulautailuun. Syynä ovat onnettomuudet. MTV:n Uutisaamussa tiistaina vieraillut sähköpotkulautayhtiö Voin operatiivisen toiminnan johtaja Reetta Alastalo kertoi, että 90 prosenttia onnettomuuksista johtuu humalassa ajosta.
Poliisi Kaikon mukaan päihtyneenä ajaminen on yleistä varsinkin yöaikaan. Sähköpotkulaudalla ajetut yksittäisonnettomuudet päätyvät poliisin tietoon kuitenkin varsin harvoin, sillä näissä tapauksissa ajaja ei ole usein aiheuttanut vaaraa muille kuin itselleen.
Tieliikennelain mukaan tankojuoppouden tunnusmerkistö edellyttää vaaran aiheuttamista toisen turvallisuudelle.
– Tieliikennelain mukaan millään ajoneuvolla ei saa ajaa alkoholin vaikutuksen alaisena. Rangaistavaa tankojuopumuksesta tulee kuitenkin vasta, kun aiheutetaan muille vaaraa, Kaikko tähdentää.
Katso alla olevalta videolta, mitä keinoja poliisi ehdottaa onnettomuuksien vähentämiseksi.
4:31
Onnettomuuksia mahdollista estää rajoituksilla
Poliisin mukaan tärkeä onnettomuuksia ennaltaehkäisevä keino voisi olla rajoitukset sähköpotkulautojen käyttöön.
Kaikon mukaan sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset voisivat asettaa rajoituksia esimerkiksi sähköpotkulaudan yöaikaiseen maksiminopeuteen.
Tällä hetkellä lain sallima maksiminopeus on 25 kilometriä tunnissa.
Lue myös: Voi alentaa sähköpotkulautojensa nopeuksia Helsingin ravintola-alueilla viikonloppuna – kansanedustaja vaatii promillerajaa
Monissa onnettomuuksissa liian suuri tilannenopeus tuntuu olevan keskiössä.
– Jos nopeutta saataisiin alennettua yöaikaan kymmeneen kilometriin tunnissa, niin sillä olisi varmuudella vaikutusta, Kaikko avaa.
Kaikon mukaan vuokraavat yritykset ovat suostuneet harkitsemaan rajoitusten käyttöönottoa. Sähköpotkulautayhtiö Voi kertoikin eilen, että se kokeilee tänä viikonloppuna lautojensa nopeuden rajoittamista Helsingissä yöaikaan alueilla, joissa on suuria ravintolakeskittymiä. Nopeutta rajoitetaan 15 kilometriin tunnissa, ja kokeilusta kerätään tietoa niin asiakkailta kuin sairaaloiltakin.
Kaikko ehdottaa, että ongelmaan voisi puuttua myös siten, että laitteiden käytön voisi estää täysin kaupunkien keskustoissa joinain yön tunteina.
Katso artikkelin yllä olevalta videolta miten perustavanlaatuisesti simuloitukin humalatila vaikuttaa ajosuoritukseen!
HUS joutunut lisäämään resursseja
Helsingin Uudenmaan sairaanhoitopiirin mukaan sähköpotkulautojen holtiton ja humalainen käyttö on vaarallista ja sairaanhoidon resursseja kuluttavaa.
Lämmin kesä on lisännyt onnettomuuksia, joissa sähköpotkulaudat ovat osallisina.
Lue myös: Tässä ovat sähköpotkulautayrityksen ehdotukset onnettomuuksien vähentämiseksi – "Johtuvat väärinkäytöstä"
HUSin osastonlääkäri Kustaa Lehtonen kertoo, että sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneet ovat suhteellisen uusi potilasryhmä, joka kuormittaa terveydenhuoltoa.
HUS on joutunut lisäämään lääkäreitä päivystysvuoroihin.
– Esimerkiksi erään kesäkuun viikonloppuyön aikana Meilahden yhteispäivystykseen tuoduista pientraumapotilaista neljännes oli loukkaantunut sähköpotkulautaonnettomuudessa, Lehtonen kertoo.
Loukkaantuneilla myös vakavia vammoja
Meilahdessa on hoidettu aivoverenvuotoja sekä vaikeita leikkaushoitoa vaativia kasvojen luiden murtumia, kuten leukamurtumia.
Myös hampaiden murtumat ja irtoamiset sekä solisluun murtumat ovat tyypillisiä. Lievimpiä vammoja ovat sormi- ja rannevammat sekä kasvojen haavat.
– Monesti sähköpotkulaudan eturengas jää johonkin jumiin ja kuljettaja kaatuu suoraan kasvot edellä asfalttiin. Kädet ovat ohjaustangossa ja niitä ei saada eteen, Lehtonen avaa.
Sähköpotkulaudat erottuvat muusta kevyestä liikenteestä
Monissa Suomen kaupungeissa on sähköpotkulautojen lisäksi käytössä myös kaupunkipyörät. Polkupyörät eivät kuitenkaan ole yhtä onnettomuusalttiita.
Esimerkiksi HUSissa hoidettiin 1.5.–21.6.2021 välisenä aikana 72 pyöräilyonnettomuudessa loukkaantunutta henkilöä.
Lue myös: Sähköpotkulaudalla törttöillyt ranskalaisnainen sai syytteen törkeästä kuolemantuottamuksesta
Sähköpotkulautojen suhteen vastaava luku oli kaksinkertainen.
Onnettomuuksiin joutuneet ovat useimmiten parikymppisiä nuoria, jotka lähtevät illanvietosta päihtyneinä kotiin sähköpotkulaudalla.
Liian suuri tilannenopeus ja päihtymisestä johtuva reagointikyvyn alentuminen johtavat kaatumiseen tai törmäykseen. Kypärää käytetään todella harvoin.