Lauantai oli Sardinian MM-rallissa isojen ratkaisujen päivä. Kahdeksan erikoiskoetta ja 149 ek-kilometriä muodostivat yli puolet rallin kokonaispituudesta. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia hetki hetkeltä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Lauantain jälkeen kisan kärkikolmikon muodostavat Toyotan Sébastien Ogier sekä Hyundain Ott Tänak ja Dani Sordo. Ogier ja Tänak kävivät lauantaivoitosta kovaa taistelua, mutta iltapäivällä virolainen hieman vetäytyi saatuaan tiimiltä viestin ottaa rauhallisesti.
Päivän isommat käänteet olivat Hyundain Thierry Neuvillen ja Toyotan Takamoto Katsutan keskeytykset 8. ja 9. erikoiskokeella – molemmat kolmospaikalta.
WRC2-luokassa Sami Pajari on ylivoimaisessa johdossa vajaan minuutin marginaalilla.
Sunnuntaina ajetaan vielä neljä erikoiskoetta ja yhteensä 39,30 kilpailukilometriä.
LUE MYÖS: Tämä Thierry Neuvillen ulosajo puhalsi rallin MM-taistelun uuteen uskoon – tallikaverilta poikkeuksellinen reaktio
LUE MYÖS: Sébastien Ogier selvisi rajusta läheltä piti -tilanteesta – riskitaktiikka oli käydä ranskalaiselle kalliiksi
LUE MYÖS: Mitä ihmettä Hyundailla touhutaan? Ott Tänak hämmentävän tapahtumasarjan keskiössä
TILANNE 12/16 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: | La-pisteet |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 2:39:43,2 | 18 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +17,1 | 15 |
3. | Dani Sordo | Hyundai | +2:12,8 | 12 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +2:43,3 | 10 |
5. | Grégoire Munster | M-Sport | +5:28,8 | 8 |
6. | Sami Pajari | Toyota (WRC2) | +5:38,5 | 6 |
7. | Yohan Rossel | Citroën (WRC2) | +6:33,2 | 4 |
8. | Jan Solans | Toyota (WRC2) | +6:45,2 | 3 |
9. | K. Kajetanowicz | Skoda (WRC2) | +8:12,1 | 2 |
10. | Martin Prokop | Skoda (WRC2) | +8:22,1 | 1 |
xx. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +13:54,4 | - |
xx. | Thierry Neuville | Hyundai | kesk. EK8 | - |
xx. | Takamoto Katsuta | Toyota | kesk. EK9 | - |
SEURANTA:
EK12 Coiluna–Loelle 2 (14,53 km)
Klo 20.02: Kisa jatkuu huomenna kello 9.00. Tuolloin palataan myös MTV Urheilun seurantaan. Hyvää illan jatkoa!
Klo 20.01: On aika paketoida seuranta lauantain osalta. Alla vielä Toyota-pomo Latvalan kommentit päivän päätteeksi. Hän kommentoi kuskiensa suorituksia, Hyundain tiimikäskypeliä sekä Pajarin upeita otteita WRC2-luokassa.
3:34
Klo 19.37: Alla ek:n tulokset WRC-kuskien osalta:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 9.03,6 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,4 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | +1,3 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +2,0 |
5. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +2,3 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +13,1 |
Takamoto Katsuta | Toyota | kesk. EK9 | |
Thierry Neuville | Hyundai | kesk. EK8 |
Klo 19.30: Evansin aika kestää yllättäen myös Ogierin ajon, ero Toyota-kaksikon välillä 0,4 sekuntia.
– Positiivinen päivä, iltapäivä oli vielä positiivisempi. Autoa oli ilo ajaa iltapäivällä, tyytyväinen Ogier summasi.
Ranskalainen on ylivoimainen voittajasuosikki koko kisankin osalta, sillä hän lähtee sunnuntaihin 17,1 sekunnin johtomarginaalilla. Hän on voittanut kaksi edellistä MM-rallia Kroatiassa ja Portugalissa, joten kolmen ykkössijan suora on tarjolla.
Klo 19.27: Tänak jää nyt hieman yllättäen jopa Evansin ajasta 1,3 sekuntia. Virolaiselle 15 ehdollista MM-pistettä.
– En odottanut, että tästä iltapäivästä tulee näin haastava, sillä pidän näistä pätkistä paljon, Tänak kommentoi viitaten siihen, ettei hänellä ollut täyttä luottoa autoonsa.
Klo 19.24: Hetki sitten pätkällä nähtiin myös todella typerää toimintaa, kun uhkarohkea katsoja juoksi tien yli juuri ennen Munsterin saapumista paikkaan.
0:20
Klo 19.20: Sordo jää Evansista tällä pätkällä 2 sekuntia, mutta hyvä päivä espanjalaiselle. Hän on kolmas lauantain jälkeen (12 MM-pistettä).
– Tämä pätkä oli hieman edellistä vaikeampi minulle. Huomiset tiet ovat kapeita ja liukkaita, joten meidän pitää keskittyä, Sordo selvitti.
Klo 19.17: Evans maalissa 13,1 sekuntia Munsteria nopeampana. Britti saa 10 ehdollista MM-pistettä lauantain päätteeksi.
– Olemme saaneet apuja kilpailijoitamme. Huominen on mahdollisuus, joten meidän pitää yrittää ja katsoa, mitä on otettavissa, Evans kommentoi.
Klo 19.12: Munster käy leveänä noin 10 kilometrin kohdalla, mutta pystyy jatkamaan. Evans on ollut häntä nopeampi noin sekunnin kilometriä kohden.
Klo 19.08: Ja nyt mennään!
Klo 19.02: Päivän viimeinen ek starttaamassa hetken kuluttua. Sijoitukset näyttävät melko lukituilta lauantain päätteeksi jaettavien ehdollisten MM-pisteiden osalta.
EK11 Monte Lerno–Monti di Ala 2 (25,33 km)
Klo 18.48: Pajari tulee taas puhtaasti maaliin. Suomalaisen johtoasema WRC2:ssä on reilu minuutti.
Klo 18.45: Alla ek:n tulokset WRC-kuskien osalta:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 15:01,6 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +6,5 |
3. | Dani Sordo | Hyundai | +7,7 |
4. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +13,9 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +14,6 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +29,5 |
Takamoto Katsuta | Toyota | kesk. EK9 | |
Thierry Neuville | Hyundai | kesk. EK8 |
Klo 18.42: Ogier ottaa pohja-ajan 6,5 sekunnin erolla Tänakiin. Nyt Ogierin kokonaisjohto on lauantaipisteiden suhteen turvallinen 16,2 sekuntia.
– Tämä tuntui parhaalta erikoiskokeelta tähän mennessä tänä viikonloppuna. Pito oli hyvä, puhdasta menoa, Ogier selvitti.
Klo 18.38: Tänak maalissa 1,2 sekuntia Sordon ajan alle. Ogier on tulossa pohja-aikaan perästä.
– Näillä iltapäivän pätkillä on vähemmän mekaanista pitoa, joten tunne on hyvin erilainen, Tänak selitti.
Klo 18.35: Fourmaux häviää viimeisillä kilometreillä lähes 10 sekuntia Sordolle. Syy paljastuu maalissa: rengasrikko vasemmassa etukulmassa.
– Rengasrikko tuli noin 3-4 kilometriä ennen maalia. Ennen sitä pätkä tuli puhtaasti, ranskalainen totesi.
Klo 18.31: Sordo lyö Evansin maalissa 6,9 sekunnilla, joten espanjalainen on ilman suurta haaveria kolmas lauantain päätteeksi. Ero Evansiin on nyt 32,5 sekuntia.
– Nautin todella tämän auton ajamisesta tällä pätkällä. En tosin tiedä missä kunnossa renkaat ovat, Sordo hehkutti.
Klo 18.29: Evans 15 sekuntia nopeampi kuin Munster. Sordo on tulossa tämän ajan alle. Ogierilla paras vauhti ensimmäiseen väliaikaan.
Klo 18.24: Sordo pitää nopeinta vauhtia noin pätkän puolivälissä. Fourmaux, Tänak ja Ogier tulevat kuitenkin vielä perästä.
Klo 18.17: Ensimmäisen 2 kilometrin väliajan ohittanut kolme kuskia: Sordo johtaa Evansia 0,6 sekunnilla. Munster (+1,5) kolmantena.
Klo 18.12: Ja tässä Neuvillen haastattelu ulosajoon liittyen kokonaisuudessaan.
1:13
Klo 18.10: EK11 vauhtiin! Munster ensimmäisenä tielle.
Klo 18.10: Neuville kommentoi 8. erikoiskokeen ulosajoaan MTV Urheilulle hetki sitten. Belgialainen selitti virhettään sekunnin murto-osan kestäneellä keskittymisen puutteella. Pidempi haastatteluvideo päivitetään seurantaan hetken kuluttua.
Klo 18.01: Yksi ek:n mielenkiintoisimmista seikoista on Tänakin vauhti. Jatkaako hän mainitsemansa tallin toiveen mukaisesti eli rauhallisella vauhdilla vai hyökkääkö hän vielä Ogierin kimppuun voittotaistoon?
Tänakin ja Hyundain erikoisesta tilanteesta lisää tässä linkissä.
Klo 17.56: Tervetuloa takaisin ralliseurantaan! Vielä kaksi erikoiskoetta jäljellä tätä lauantain ajopäivää. Niiden jälkeen jaetaan myös ehdollisia MM-pisteitä kokonaiskisan kymmenelle nopeimmalle.
EK10 Coiluna–Loelle 1 (14,53 km)
Klo 17.07: Seurannassa otetaan nyt pieni happihyppy, sillä seuraava ek starttaa klo 18.05. Palataan hetken kuluttua asiaan!
Klo 16.51: Alla ek:n tulokset WRC-kuskien osalta:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 9:11,3 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +6,4 |
3. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +7,4 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +8,6 |
5. | Dani Sordo | Hyundai | +11,5 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +29,6 |
Takamoto Katsuta | Toyota | kesk. EK9 | |
Thierry Neuville | Hyundai | kesk. EK8 |
Klo 16.48: WRC2-luokkaa johtava Pajari lyö auraajan roolissa olevan WRC-kuski Munsterin peräti 7,6 sekunnilla. Samalla hän vahvistaa viidettä sijaansa yleiskilpailussa, mutta tärkeintä hänelle on tietysti kakkosluokan johtopaikka.
– En ajanut mitenkään erityisen hyvin tällä pätkällä. En ole kovin tyytyväinen. Koitetaan pysyä rytmissä, Pajari kommentoi.
Klo 16.42: Toyotan tiimipomo Latvala selvitti nyt Katsutan keskeytystä 9. erikoiskokeella. Latvalan mukaan Katsutan Toyotan vaihteistossa huomattiin öljyvuoto rengashuollon aikana. Tätä yritettiin korjata, mutta vaihteisto petti heti seuraavan ek:n alussa.
Klo 16.39: Oli Tänakilla sitten tilanne mikä tahansa, Ogier käyttää tämän hyväkseen. Ranskalaistähti tykittää huimat 6,4 sekunnin pohjat ja johtaa nyt Tänakia 9,7 sekunnilla. Ogier on vahvasti kiinni lauantain suurimmassa pistepotissa, mutta Tänak voi vielä yllättää.
– En ole varma, ottaako Tänak rauhallisesti, mutta minulla oli tälle pätkälle paremmat renkaat kuin hänellä.
– Jos tiimi on sanonut jotain Tänakille, en ymmärrä, miksi hän kunnioittaa sitä. Meillä on taistelu käynnissä, Ogier heitti.
Klo 16.35: Ogier 6 kilometrissä 3,4 sekuntia Tänakin edellä. Maalissa Tänak menee sekunnilla Fourmaux'n ajan alle.
– Otan vähän rennommin. Minulla ei ole tällä hetkellä luottoa autoon, Tänak pyörittelee tällä kertaa maalihaastattelussa.
Klo 16.31: Fourmaux alittaa 1,2 sekunnilla Evansin ajan. Nyt on mielenkiintoista nähdä, mikä on Tänakin vauhti.
Klo 16.27: Sordo jää Evansista 2,9 sekuntia. Kaksikon kokonaisero nyt 25,6 Hyundain espanjalaiskuskin eduksi.
Sordo kaarteli aihetta, kun maalihaastattelija kysyi Tänakin mainitsemasta ohjeesta ajaa varovaisesti.
Klo 16.23: Evans lyö Munsterin 24,5 sekunnilla maalissa. Nyt Sordo on väliajoissa niukasti Evansin takana.
– Teemme mitä pystymme. Jos yritän kovempaa, seuraa onnettomuus, autonsa ajettavuutta läpi viikonlopun kritisoinut Evans kommentoi maalissa.
Evans on neljäntenä, 28 sekunnin päässä Sordosta.
Klo 16.15: Evans on ensimmäisissä väliajoissa selvästi Munsterin edellä, mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, perästä tullaan rutkasti kovempaa.
Klo 16.09: Iltapäivälenkin toinen ek käynnissä!
EK9 Monte Lerno–Monti di Ala 1 (25,33 km)
Klo 16.06: Pajarilta taas kelpo aika WRC2-luokassa. Hän jatkaa luokan kärjessä ja yleiskisan viidentenä.
Klo 16.03: Alla vielä Tänakin hämmentävä haastattelu EK9:n maalissa. Virolainen siis viittasi vahvasti siihen, että Hyundain tiimijohto olisi jäädyttänyt tilanteen niin, ettei hän saa hyökätä Ogieria vastaan varmistaakseen hyvät tallipisteet lauantailta. Se on erikoista, sillä Tänak on käynyt sekuntipeliä voitosta Ogieria vastaan. Jää nähtäväksi oliko lausunto Tänakin sumutusta, täyttä totta vai onko Tänakin autossa jotain vaarassa hajota.
1:46
Klo 15.58: Alla ek:n tulokset WRC-kuskien osalta:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 15.13,1 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +6,8 |
3. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +11,5 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +20,9 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +26,4 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +45,7 |
Takamoto Katsuta | Toyota | kesk. |
Klo 15.55: Ogier tulee maalissa 6,8 sekunnin pohja-aikaan. Samalla ranskalaisen siirtyy takaisin kokonaiskisan kärkeen 3,3 sekunnin erolla.
Klo 15.50: Tänak maalissa 4,7 sekuntia Fourmaux'n ajan alle. Tämä ei tule kuitenkaan riittämään vertailussa Ogieriin.
– Meille on sanottu, ettemme saa yrittää kovaa, vaan ajaa turvallisesti maaliin, Tänak veisteli maalissa viitaten siihen, että Hyundai olisi antanut tiimikäskyn tallipisteet mielessään.
Klo 15.47: Fourmaux pitää hyvää kyytiä. Hän menee maalissa 9,4 sekuntia Sordon edelle. Ogier on 18 kilometrissä 2,9 sekuntia Tänakin edellä, joten johtopaikka voi vaihtua taas.
Klo 15.45: Sordo alittaa Evansin ajan maalissa 5,5 sekunnilla. Reitillä Tänakin ja Ogierin huima sekuntitaistelu jatkuu.
– Teimme muutamia muutoksia autoon, ja olin nyt tyytyväisempi siihen. Ei ole koskaan kiva, kun joku keskeyttää, mutta kolmospaikka maistuu, pykälän noussut Sordo kommentoi viitaten Toyota-kuskin pettymykseen.
Klo 15.43: Ja tässä videokuvaa Katsutan ongelmista ja lopulta pysähtymisestä tien varteen.
2:02
Klo 15.40: Tänak 0,6 sekuntia Fourmaux'ta nopeampi 10 kilometrin väliajassa. Evans on jäänyt tästä vauhdista lähes 10 sekuntia.
Klo 15.38: Evans lyö Munsterin ajan reilulla 19 sekunnilla, mutta takaa tulevat kovempaa ainakin Sordo ja Tänak.
Klo 15.30: Ja nyt päättyy Katsutan taival. Japanilainen parkkeeraa Toyotansa reitin varrelle, katsojien parkkipaikalle. Todella erikoinen tekninen vika, joka hidasti vauhtia heti ek:n startista lähtien. Katsutan autosta kuului erikoinen vinkuva ääni.
Klo 15.27: Kolmantena olevan Katsutan Toyotassa on nyt jotain pahasti vialla heti erikoiskokeen startista lähtien. Asiantuntija Jari Ketomaa epäilee vaihdelaatikkovikaa. Japanilainen matelee nyt reitillä.
Klo 15.22: Selostaja Juho Kokko toteaa MTV Urheilun rallilähetyksessä, että Fourmaux on lähtenyt kuusi minuuttia myöhässä rengashuollosta. Tämä tietää minuutin aikasakkoa. Fourmaux keskeytti jo perjantaina, joten aikasakolla ei ole niin isoa merkitystä.
Klo 15.19: Kisa jatkuu! Munster ensimmäisenä WRC-kuskina sorabaanalle.
Klo 15.07: Tervetuloa takaisin seurannan pariin! Seuraava ek:n startti myöhästyy hieman. Uusi alkamisaika on kello 15.19.
EK8 Tula 2 (22,61 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 18:46,4 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,3 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8,0 |
4. | Dani Sordo | Hyundai | +10,8 |
5. | Elfyn Evans | Toyota | +15,6 |
6. | Grégoire Munster | M-Sport | +26,0 |
7. | Sami Pajari | Toyota (WRC2) | +44,2 |
xx. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +1:39,7 |
Hyundain Thierry Neuville ajoi ulos ja keskeytti kolmossijalta.
Klo 13.51: Tässä Ogierin tilanne:
2:12
Klo 13.37: Ogier jää Tänakista lopulta 1,3 sekuntia, ja kokonaistilanteessa ero kasvaa nyt 3,5 sekuntiin virolaisen hyväksi. Loppupään kolhu rikkoi Ogierin vasemman takarenkaan.
– Oli vaikea lenkki. En ole koskaan nähnyt tätä pätkää näin rajussa kunnossa. Onneksi pääsin läpi.
Melkoinen tuuri kävi Ogierilla, että rengasrikko sattui noin lopussa, sillä hänellä ei ollut enää ainuttakaan vararengasta, kun aamulla meni jo yksi rengas. Tämän jälkeen Ogier taisteli kolme pätkää läpi ilman vararengasta.
Klo 13.36: Ogierin vasen takakulma kolhaisee oikealle kääntyvässä mutkassa tietä reunustavaan seinämään, mutta ranskalaiskuski taisi selvitä säikähdyksellä.
– Nyt on kyllä raju yritys päällä, Jonne Halttunen sanoo.
Klo 13.34: Tänak tekee 8,0 sekunnin pohjat. Ogier tulee perässä 1,5 sekuntia kovempaa, ja tällä vauhdilla Tänak pitäisi juuri ja juuri kärkipaikan itsellään.
– Se häiritsi, kun näin Neuvillen tien sivussa. Tämä on karmea pätkä. Ajoin melkein ilman ohjaustehostinta. Autoa on todella vaikea ajaa. Olen aika väsynyt, Tänak sanoo.
Klo 13.31: Sordo jää Katsutasta lisää, ja hän jopa kritisoi Neuvillea.
– Näin Thierryn, ja olin todella pettynyt. Helvetin v***u. En tiedä, miksi pitää ottaa noin paljon riskejä. Vaikea pätkä. Thierryn ulosajon jälkeen mietin aivan liikaa. Olin surullinen.
Belgialaisen ulosajo maksaa paitsi hänelle itselleen myös Hyundai-tallille.
Klo 13.30: Ogier toiseksi viimeisessä väliajassa 1,5 sekuntia Tänakia edellä. Tiukkaa on kärkitaistelu edelleen!
Klo 13.28: Katsuta nousee Neuvillen keskeytyksen myötä kolmanneksi.
Klo 13.27: Tässä Neuvillen ulosajo:
1:04
Klo 13.23: Neuville on ajanut ulos oikealle kääntyvässä mutkassa. Auto putoaa tieltä, ja näyttää siltä, että sitä ei sieltä kyllä ylös saada.
– Tämä on pahimman mahdollisen luokan virhe, mitä pystyy tekemään. Se ei tule liikkumaan siitä. Se on keskeytys, Jonne Halttunen sanoo.
Tällä Halttunen viittaa siihen, että keskeytyksen myötä tappiota kärjelle tulee niin paljon, että Neuville joutunee lähtemään huomispäivään ensimmäisenä kuljettajana, eli lisäpisteiden kerääminen on erittäin vaikeaa.
Klo 13.20: GPS-tiedot kertovat, että Neuvillen auto on pysähtynyt pätkän varteen!
– Nyt tulee draamaa! Aleksis Ärje ja Jonne Halttunen toteavat MTV Katsomon lähetyksessä yhteen ääneen.
MM-sarjan kärkimies ensimmäisen kerran tällä kaudella isoissa ongelmissa.
Klo 13.19: Missä on Neuvillen väliaika 16 kilometristä? Hänen olisi pitänyt käydä siellä jo ajat sitten. Odotellaan. Mahdollista on, että tulospalvelussa on bugi. Aina välillä väliajat eivät kirjaudu oikein.
Klo 13.17: Fourmaux'n autosta hajosivat etujarrut, ja tämä selittää, miksi hän hävisi tallikaveri Munsterille yli minuutin.
Klo 13.11: Mitä pidemmälle mennään, sitä selkeämmäksi ero Evansin ja Neuvillen välillä nytkin kasvaa. Kymmenessä kilometrissä sitä on jo yli seitsemän sekuntia Neuvillen hyväksi.
Klo 13.06: Fourmaux on ehtinyt jo pätkän loppupuolelle. Myös Munster, Evans ja Neuville ovat liikkeellä. Neuville ensimmäisessä väliajassa nopein. Evans 0,8 sekuntia perässä.
Klo 12.56: Taas mennään! Fourmaux liikkeellä.
Klo 12.53: Aamupäivän viimeinen pätkä on hieman viivästynyt.
Klo 12.45: Edessä viimeinen rypistys ensimmäisellä lenkillä. Pian nähdään, vaihtuuko kärkipaikka vielä neljännenkin kerran tälle päivää.
EK7 Tempio Pausania 2 (12,03 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Thierry Neuville | Hyundai | 9:37,5 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +0,1 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +4,5 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +9,0 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +10,3 |
6. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +14,5 |
7. | Dani Sordo | Hyundai | +15,7 |
8. | Sami Pajari | Toyota (WRC2) | +21,0 |
xx. | Grégoire Munster | M-Sport | +27,7 |
Klo 12.15: WRC2-luokkaa johtava Pajari oli todella lähellä vetää leveäksi.
– Älä v***u pyörähdä! Pajari parahti vasemmalle kääntyvässä mutkassa.
Siitäkin huolimatta hän on kymmenyksen nopeampi kuin kakkosluokassa toisena oleva Pierre-Louis Loubet. Myös Munster jää Rally1:llä taakse.
2:29
Klo 12.11: Ogier jää Neuvillesta 4,5 sekuntia ja Tänakista 4,4. Näin ollen Tänak nousee rallin kärkeen 2,2 sekunnilla. Tänään on siis ajettu kolme pätkää, ja kärkipaikka on vaihtunut niistä jokaisella!
– Ajoin tämän pätkän varovasti, koska olosuhteet ovat rajut.
Ogierilla on vielä yksi pätkä selvitettävänä ilman vararengasta.
– Suunnitelma on ottaa johtopaikka takaisin seuraavalla.
Klo 12.09: Tänak jää Neuvillesta kymmenyksen, mutta Ogierin väliaikojen perusteella tämäkin on riittämässä siihen, että virolaistähti nousee taas rallin kärkeen.
– Ei tunnu hyvältä, Tänak sanoo.
Klo 12.06: Sordo taas ei pysty nytkään vastaamaan Katsutalle. Tappiota tulee 5,4 sekuntia, ja ero taistelussa nelossijasta kasvaa Katsutan hyväksi jo 14,3 sekuntiin.
Klo 12.04: Evans pystyy tällä pätkällä lyömään Katsutan. Eroa Evansin hyväksi 1,3 sekuntia. Katsutan yksi rengas on lähtenyt vanteelta.
Klo 12.01: Neuville alittaa Evansin ajan 9,0 sekunnilla.
– Hyvä veto. Piti ottaa varovasti. Paljon kiviä joka paikassa, ja iskareihin tulee kovia iskuja. Lisäksi meillä oli pieni ongelma ääniyhteyden kanssa. Mikrofoni kastui ennen pätkää juomisen yhteydessä.
Klo 11.58: Evans on lopulta 5,5 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux, mutta Neuville tulee takaa sekuntitolkulla kovempaa.
– Todella turhauttavaa. Tiesimme, että näin voisi tapahtua. Se, mitä Portugalissa tapahtui, kertoi jo vähän, mitä tuleman pitää.
MTV Urheilun asiantuntija Jonne Halttunen taustoittaa Evansin kommenttia:
– Tässä välissä ei ollut testejä, ja mun mielestä Portugalin ja Sardinian ralleissa on tekninen linkki, eli pitää käyttää samoja voimansiirron osia, jolloin autoa ei pysty juuri muuttamaan.
Klo 11.54: Neuville tulee taas lähes sekunnin kilometrillä kovempaa kuin Evans. Kuudessa kilometrissä eroa belgialaisen hyväksi on 5,3 sekuntia. Rallin kärkikolmikko on aivan omilla luvuillaan.
Klo 11.52: Fourmaux kertoo tien olevan todella pahasti urilla, jopa enemmän kuin hän odotti. Mutta eilisen keskeytyksen jälkeen tällä ei ole hänen kannaltaan mitään merkitystä. Ranskalaiskuski ajaa vain päivän oppimismielessä läpi, ja kaikki keskittyminen on huomisessa.
Klo 11.49: Evans pystyy taas tällä pätkällä vastaamaan Fourmaux'n vauhtiin, mutta pian nähdään, miten se riittää Neuvillea vastaan.
Klo 11.39: Ogier ajaa siis tämän ja seuraavan pätkän ilman vararengasta. Myös Tänakilla on ollut pientä ongelmaa, mutta kuten alla olevasta kuvasta ilmenee, ilmastointiteippi hoitaa homman kuin homman:
Klo 11.38: Pieni huilitauko on vietetty, ja kohta mennään taas.
EK6 Tula 1 (22,61 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Sébastien Ogier | Toyota | 19:03,7 |
2. | Ott Tänak | Hyundai | +2,3 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,2 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +21,3 |
5. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +24,8 |
6. | Dani Sordo | Hyundai | +25,7 |
7. | Elfyn Evans | Toyota | +28,0 |
8. | Sami Pajari | Toyota (WRC2) | +39,3 |
xx. | Grégoire Munster | M-Sport | +48,9 |
Klo 10.50: Aamun kaksi pätkää ajetaan siis vielä toistamiseen ennen lyhyttä renkaanvaihtohuoltoa. Seuraava pätkä ohjelmassa klo 11.41 Suomen aikaa. Ennen sitä on hyvin aikaa vilkaista vaikkapa tämä Jonne Halttusen selvitys siitä, minkälaista tekniikkaa nykyaikainen rallikypärä kätkee sisälleen:
4:44
Klo 10.35: Sami Pajari jatkaa WRC2-luokan kärjessä. Vakuuttavaa menoa, ja taas jää yksi Rally1-auto taakse.
– Ihan hyvä pätkä toivottavasti. Ihan hyvä flow oli, mutta tosi vaikea on sanoa. Aika vaikea on olosuhde. Kaiken maailman osia putoaa tästä autosta. Eikö se mene vain kovempaa, kun se on kevyt, Pajari murjaisee.
Klo 10.29: Ogier tekee 2,3 sekunnin pohjat! Loistava vastaisku edellisen pätkän rengasrikon jälkeen.
– Vaikea alku päivään rengasrikon vuoksi. Yritimme korjata asiaa, mutta en ole sataprosenttisen varma, pystymmekö enää käyttämään sitä rengasta. Se oli sääli, koska mitään ihmeellistä ei tapahtunut. Olin ajolinjalla, enkä tuntenut mitään. Vanne on vääntynyt hieman sisäänpäin, ja rengas vuotaa, Ogier sanoo.
– Meillä on autossa mukana kemiallista metallia, ja uskon, että hän on sillä yrittänyt korjata sitä, Jonne Halttunen kertoo MTV Katsomon lähetyksessä.
Ogier nousee takaisin rallin kärkeen 2,2 sekunnin marginaalilla Tänakiin.
– Siellä ajavat jätkät nyt sen, mitä pääsevät. Tuo on rallia parhaimmillaan. Se fiilis ohjaamossa, kun ajetaan täysillä, on parasta, ja silloin adrenaliini virtaa, Halttunen sanoo.
Jos tai kun Ogierin rikkoutunut rengas ei ole käyttökelpoinen, hänen pitää selvitä vielä kaksi pätkää läpi ennen iltapäivän lyhyttä renkaanvaihtohuoltoa.
Klo 10.26: Tänak nappaa pohja-ajan Neuvillelta 0,9 sekunnin marginaalilla, mutta Ogier tulee perässä neljä sekuntia kovempaa, ja ranskalaismestari on nousemassa takaisin rallin kärkeen.
– Olin rajuissa paikoissa vähän liian varovainen. En halunnut konepellin kiinnitysten rikkoutuvan, Tänak sanoo.
Hänen konepeltinsä oli siis vähällä aueta päivän ensimmäisellä pätkällä.
Klo 10.24: Ja Sordo jää Katsutasta lopulta 4,4 sekuntia. Ero kokonaistilanteessa nyt 8,9 sekuntia nelossijassa kiinni olevan japanilaisen hyväksi. Sordo ei tunnu itsekään tietävän, miksi hän jää Neuvillesta 22,5 sekuntia.
Klo 10.20: Katsutakin jää Neuvillesta 18,1 sekuntia, mutta ero Sordoon on tästä huolimatta kasvamassa, ja näin ollen Katsuta vankistaa otettaan nelossijasta.
– En puskenut kovinkaan paljon, mutta en pysty nostamaan vauhtia ilman isoa riskiä.
Klo 10.17: Sitten tullaan jo vähän kovempaa. Neuville lataa 21,6 sekunnin pohjat!
– Yli sekunnin per kilometri jää Evans. Se on murskaava ero, Halttunen linjaa.
Ja tätä vauhtia ero saattaa vain kasvaa huomenna, kun Neuville kohentelee lähtöpaikkaansa entisestään ja Evans ei pääse mihinkään.
– Ajoin hyvin. Auto toimi, ja tuntui hyvältä. Tie oli paljon kuluttavampaa kuin odotin, vaikka irtosoraakin oli melkoisesti, Neuville kertoo.
Klo 10.15: Evans jää Fourmaux'sta 3,2 sekuntia. Tukalaa on.
– Ei ole nyt sellaista suorittamista, jos puhutaan, että ajetaan maailmanmestaruudesta, kaksinkertainen maailmanmestari Jonne Halttunen linjaa MTV Katsomon lähetyksessä.
Evans valittaa, että auto ei toimi varsinkaan kapealla osuudella.
– Tuntuu kamalalta. Pitoa ei ole yhtään.
Klo 10.14: Toinen väliaika neljässä kilometrissä: Ogier on nopein, mutta Neuville on vain 0,3:n ja Tänak 0,4 sekunnin päässä.
Klo 10.12: Ensimmäisessä väliajassa kahdessa kilometrissä nopein on Tänak. Ogier perässä 0,7 sekuntia, Neuville 0,8.
Klo 10.09: Fourmaux saatu jo pätkän maaliin. Munster jää taas kymmeniä sekunteja, eikä edes Evans pysty vastaamaan Fourmaux'n vauhtiin. Neuville pätkällä olevista kuljettajista selkeästi nopein. Pian aletaan saada väliaikoja Tänakilta ja Ogierilta.
Klo 10.00: Neljä ensimmäistä autoa liikkeellä. Neuville avannut taas selkeästi kaikkein kovinta vauhtia: kahdessa kilometrissä kaksi sekuntia Evansia edellä...
Klo 9.49: Sitten mennään taas. Fourmaux liikkeellä.
EK5 Tempio Pausania 1 (12,03 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Ott Tänak | Hyundai | 9:52,1 |
2. | Thierry Neuville | Hyundai | +3,3 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +4,6 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +10,3 |
5. | Sami Pajari | Toyota (WRC2) | +14,5 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +14,6 |
7. | Dani Sordo | Hyundai | +16,1 |
8. | Pierre-Louis Loubet | Skoda (WRC2) | +20,5 |
9. | Adrien Fourmaux | M-Sport | +27,0 |
xx. | Grégoire Munster | M-Sport | +46,4 |
Klo 9.17: Sami Pajari jatkaa komeaa menoaan. Hän on tällä pätkällä nopeampi kuin Evans, Sordo, Fourmaux ja Munster – uskomatonta mutta totta! Pajari siis johtaa WRC2-luokkaa.
Klo 9.12: Ogier häviää Tänakille 4,6 sekuntia, ja Tänak nousee rallin kärkeen 0,1 sekunnin marginaalilla!
– Minulla oli rengasrikko alusta asti. En tiedä, miksi.
Oikea takarengas on hieman irti vanteelta, ja muistetaan, että Ogierilla on neljälle ensimmäiselle erikoiskokeelle vain yksi vararengas! Nyt hänen pitäisi siis selvitä kolme pätkää läpi ilman ainuttakaan vararengasta.
1:47
Klo 9.09: Tänak tempaisee 3,3 sekunnin pohjat, ja kun Ogier tekee takana parin sekunnin arvoisen virheen, taistelu kärjessä on tiivistymässä!
– Alku tuli hyvin, mutta sitten tajusin, että konepelti on auki. Se häiritsi aika pahasti.
Klo 9.06: Sordo jää pahasti. Takkiin tulee 12,8 sekuntia, ja kolmossija vaihtuu viitossijaksi.
–Todella vaikea, vaativa pätkä. Olin liian varovainen joissain paikoissa. Autoa oli vaikea pitää linjalla. Aika ei ole hyvä, Sordo raportoi.
Klo 9.05: Nyt on Tänak kääntänyt eron Neuvilleen omaksi edukseen. 1,4 sekuntia edellä kahdeksan kilometrin kohdalla.
Klo 9.03: Katsuta jää 7,0 sekuntia Neuvillesta, eli hän pystyy lyömään tallikaverinsa Evansin.
– Pitoa on todella vähän. Ei tuntunut alkuunkaan hyvältä.
Katsuta jatkaa nelossijalla, sillä vaikka Neuville nousee hänen edelleen, hän itse nousee Sordon edelle.
Klo 9.00: Neuville on 11,3 sekuntia nopeampi kuin Evans! Belgialainen tulee nousemaan jo tällä pätkällä rallin kolmossijalle.
– Ei tuntunut niin nopealta. Olosuhteet ovat aivan kauheat. Hiekkaa on enemmän kuin oletin. Ajoin puhtaasti. Olin varovainen joissain paikoissa, mutta jos haluaa ajaa kovempaa, saattaa helposti osua johonkin.
Väliaikojen perusteella edes Tänak ei pysty vastaamaan Neuvillen vauhtiin kahdessa ensimmäisessä väliajassa.
Klo 8.58: Evans maalissa. 12,4 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux, mutta takana tuleville vauhti ei riitä.
– Vaikea pätkä päivän alkuun. Pitoa on aina vaikea arvioida, se vaikuttaa aina olevan alhainen. Teimme mitä pystyimme.
Klo 8.55: Neuville painaa reilun sekunnin kilometrillä kovempaa kuin Evans. Kuudessa kilometrissä eroa 6,6 sekuntia Neuvillen hyväksi.
– Tällaista se on, kun ajetaan mestaruudesta. Kyllä Thierry nyt näyttää mestarin otetta. Nyt ajetaan tosi kovaa. Oikeissa, tiukoissa paikoissa, missä pitää puristaa, hän tekee, Jonne Halttunen kehaisee.
Klo 8.53: Fourmaux pätkän maalissa. Auto toimii taas, mutta mitään mahdollisuuksia ei ole ensimmäiseltä lähtöpaikalta mihinkään. Keskittyminen on jo sunnuntaissa.
Klo 8.52: Neuville avannut kahteen kilometriin 2,8 sekuntia kovempaa kuin Evans. Ei vain riitä nyt Evansilla.
Klo 8.45: Eilen keskeyttänyt Fourmaux ja tallikaveri Munster on jo saatu baanalle. Seuraavana vuorossa jo Evans.
Klo 8.40: Rengasvalinnoista kerrottakoon, että Ogier on ainoana matkassa viidellä pyörällä, joista kolmessa on pehmeä rengas ja kahdessa kova rengas. Muuten kärkimiesten valinta on neljä pehmeää ja kaksi kovaa.
– Tänään ajetaan, varsinkin aamulla, vähän erilaisia pätkiä. Nämä ovat hiekkaisempia. Tämä tarkoittaa sitä, että se ei kuluta rengasta niin paljon. Voi käyttää pehmeää rengasta ja saada parempaa pitoa. Kovalla ei pääse mihinkään. Tämä on pehmeän renkaan päivä. Näitä kovia renkaita todennäköisesti kierrätetään, MTV Urheilun asiantuntija Jonne Halttunen perustelee sitä, miksi tänään päärengas on pehmeä, kun eilen se oli kova.
Klo 8.35: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan päivän tapahtumia! Kun kärkikaksikon erottaa 4,5 sekuntia, edessä on takuuvarmasti mielenkiintoinen päivä. MM-sarjaa johtavan Neuvillen puolestaan voisi kuvitella tekevän kovaa nousua kohti kärkeä, nyt kun hänelläkin on kelvollinen lähtöpaikka neljäntenä autona.