Tampereen raitiotiehanke etenee nopeaa tahtia. MTV Uutiset kävi Hervannassa upouudessa ratikkahallissa tutustumassa radan testaamiseen tarkoitettuun ratikkaan.
Testivaunu kuljetettiin Saksan Hannoverista Tampereelle pari viikkoa sitten. Vaunun vihreä väritys on nopeasti muuttunut kirkkaan punakeltaiseksi.
Räikeän trendikäs väritys saa lähes 40-vuotiaan vaunun näyttämään ikäistään nuoremmalta ja se tulee varmasti erottumaan liikenteen joukossa, kun koeajot alkavat maaliskuun puolivälissä.
Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo, että nyt eletään mielenkiintoisia aikoja, kun testivaunu on saatu raiteille. Tarkoitus on päästä testaaman rataverkon infran toimivuutta ennenkuin varsinainen – lajinsa ensimmäinen "Tampereen Ratikka" saapuu kaupunkiin toukokuussa.
Liikennesääntöjen kertaus paikallaan
Varmaa on, että lähes 30 metriä pitkä Hannoverin rautajätti tulee nyt kevään aikana yllättämään monen tamperelaisen autoilijan liikenteessä.
Uusi järkäle liikenteessä vaatii myös liikennesääntöjen kertausta siitä, miten raideliikenteen kanssa menetellään liikenteessä.
Lue myös: Tampereen suurin puheenaihe jumiutti liikennettä moottoritierampilla: Lähes 30-metrinen rautajätti tallentui videolle
Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Heljä Aarnikko toteaa, että katukuvaan on nyt tulossa melko iso elementti. Tämä vaatii autoilijoilta ja muilta tienkäyttäjiltä uudenlaista valppautta ja oman liikennekäyttäytymisen pohdintaa.
"Käyttöönotto etenee suunnitelmien mukaan"
Testiratikkaa on jo ehditty kokeilla Hervannan ratavarikolla perustesteillä. Näin on saatu varmistettua mm. jarrujen toimivuus ja muu yleinen turvallisuus. Sirviö kertoo MTV Uutisisille, että ainakaan alkuvaiheessa ei ole tullut ikäviä yllätyksiä ja testiratikan käyttöönotto etenee suunnitelmien mukaan.
– Ensitunnelmat ovat erittäin positiiviset ja mukavat. Isolla ilolla tehdään Tampereelle raitiotiejärjestelmää. Ratikan rakentamisen haasteet alkavat olla takanapäin. Järjestelmiä ja rataa on jo hyvin paljon valmiina. Suurin haaste nyt on yhteensovittaminen, että rata ja vaunu käyvät yhteen ja saadaan aikataulut toimimaan.
Sirviön mielestä ratikassa hienointa on sen sympaattisuus kaupungin raideliikennevälineenä.
– Se on erittäin helppo joukkoliikennejärjestelmä käyttää. Suosittelen kaikille, Sirviö toteaa.