Auton ostaminen on aina iso päätös, ja uutta menopeliä harkitsevan kannattaakin aloittaa selvitystyö oman käyttötarpeen kartoituksesta ja kysyä itseltään ainakin seuraavat kysymykset: Mihin autoa käytetään? Missä ja millaista matkaa sillä taitetaan? Millaista matkaseuraa ja tavaraa pitäisi mahtua kyytiin?
Katso pääkuvan videolta, miten käytettyä autoa tulisi tarkastella sen kunnon selvittämiseksi.
‒ Yleisempien ajomatkojen ja vuosittaisen ajomäärän pohjalta voi miettiä auton käyttövoimaa. Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajava voi harkita dieselkäyttöistä autoa, pienemmillä vuotuisilla kilometreillä bensiinikäyttöinen auto on usein edullisempi. Lyhyempää taajamamatkaa taittavalle sopisi myös hybridiauto, jos akuston saa ladattua kätevästi, kertoo käytettyjä autoja myyvän Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki.
Vertailu kannattaa aina
Autokauppojen verkkosivuilla ja markkinapaikoilla on hyvä vertailla ennen ostopäätöksen tekemistä eri automalleja ja -merkkejä, vaikka se oikea olisikin omasta mielestä jo tiedossa.
‒ Monella saattaa olla mielessä jo tietty merkki tai useampia vaihtoehtoisia merkkejä. Oman tarpeen kautta kannattaa miettiä, sopisiko korimalliksi farmari, sedan, hatchback tai citymaasturi. Myös auton muut ominaisuudet tiivistävät hakutuloksia, esimerkiksi se, haluaako automaatti- vai manuaalivaihteiston, Iiskonmäki jatkaa.
Luota myös omiin silmiisi
‒ Autokaupassakin on hyvä katsoa, millaisia merkkejä ja malleja voisi harkita omaan tarpeeseen. Farmaria etsivä voi huomata, että isommissa sedaneissa saattaa olla suuri tavaratila ja kääntyvät takapenkit, joten isompien tavaroiden kuljettaminen onnistuu niilläkin, vinkkaa Kamuxin myyyntipäällikkö Hannes Vuorma.
Vuorman mukaan autokaupoilla voi hyödyntää myyjän asiantuntemusta eri merkeistä ja malleista. Kannattaa kuitenkin luottaa myös omiin silmiin.
On syytä tiedostaa myös se, että useimmissa käytetyissä autoissa on pieniä naarmuja korissa tai kiveniskemiä tuulilasissa.
– Isommat kolhut ja maalipinnan rikkovat naarmut vaativat usein ammattilaisten työtä ja niiden korjaus maksaa. Ulkopintojen lisäksi on hyvä katsoa myös alusta sekä sisätilojen kunto ja testata eri laitteiden toimivuus, Vuorma kertoo.
Remonttikuiteista lisätietoa
‒ Huoltokirjasta näkee huollot ja milloin ne on tehty ja tukevatko ne mittarilukemaa. Jos huollot on tehty säännöllisesti, keskimäärin noin 30 000 kilometrin välein omistajien vaihdoksista huolimatta, auto on todennäköisesti hyvin huollettu ja siten kunnossa.
‒ Huoltokirjasta kannattaa katsoa myös isompia huoltoja, kuten jakopään hihnan vaihtoa, koska se on kalliimpi huolto ja tärkeä moottorin toimivuuden kannalta. Merkeissä ja malleissa on eroja, sillä kaikissa autoissa ei ole jakopäänhihnaa, toisaalta myös huoltokirja voi olla sähköisenä, muistuttaa Vuorma.
Mikäli auton remonttikuitteja on huoltokirjan välissä tai ne on merkitty sähköiseen huoltokirjaan, niistä saa tietoa kuluneiden osien, kuten iskunvaimentimien vaihdoista tai kolaroinneista.
Rekisterinumerolla saa puolestaan selville auton omistushistorian ja sen, onko se ollut pois rekisteristä tai vakuutusyhtiön omistuksessa esimerkiksi kolarin takia. Katsastusdokumentit taas kertovat auton liikennekelpoisuudesta, eivät auton varusteiden kunnosta.
Muista, että käytetyt autot ovat aina yksilöitä
Käytetty auto on aina yksilö, jolle saadaan hinta merkin, vuosimallin ja kilometrien mukaan. Sen lisäksi auton hintaan vaikuttavat sen kunto, huoltohistoria ja varustelutaso.
‒ Vertailua tehdessä kannattaa myös laskeskella, onko autoon tarve tehdä lähiaikoina isompi huolto tai uusia tuulilasi, ehkä renkaatkin. Kannattaa myös vertailla oman vaihdossa menevän auton ja ostettavan auton välirahaa eikä vain hyvitys- ja pyyntihintaa.
Seitsemän vinkkiä käytetyn auton tarkasteluun
- Tarkastele auton koria hyvässä valaistuksessa monesta suunnasta, alustasta voi etsiä mahdollisia vaurioita ja vuotoja.
- Kuuntele moottorin ääntä kylmänä ja sen lämmettyä.
- Katso myös konepellin alle. Jos autossa on öljytikku, tarkista, että öljy on kirkkaan ruskeaa, ei sameaa, mustaa tai kokkareista. Tutki käyttöhihnojen kunto ja onko moottoritilassa havaittavissa vuotoja. Samoin jäähdytysnesteen kirkkaus, sillä siinä ei saisi olla öljyä ja sitä pitäisi olla riittävästi. Myös jarrunesteen säiliössä pitäisi olla riittävästi jarrunestettä.
- Tarkastele pakokaasun väriä. Käynnistysvaiheessa voi tulla hieman savua, mutta jatkuva sininen savu viittaa moottoriongelmiin.
- Testaa auton eri toiminnot: lämmitin/ilmastointi, ovien lukkojen ja avainten toimivuus, ikkunat, vakionopeudensäädin, istuinlämmittimet, vilkut ja valot ynnä muut.
- Tarkasta tuulilasin kunto ja renkaat. Renkaiden urasyvyys pitäisi olla vähintään 4 millimetriä ja nastarenkaissa 75 prosenttia nastoja jäljellä.
- Koeaja autoa eri nopeuksilla ja eri vaihteilla ja kuuntele moottorin ääniä. Tee myös reiluja käännöksiä eri suuntaan, ja kuuntele, kuuluuko jotain ylimääräisiä ääniä. Koeajossa kannattaa tarkistaa myös jarrut, toimivatko ja pitävätkö ne ja ohjautuuko auto rajummassa jarrutuksessa suoraan.
Lähde: Kamux