Tähän asiaan eivät kaikki renkaanvaihtajat osaa kiinnittää huomiota – älä ole yksi heistä: "Nykyaikainen rengas on melkoinen high tech -tuote"

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Mitä tapahtuu, jos renkaat asentaa väärin päin?

Vastaus: Renkaan pyörimissuuntaan on kiinnitettävä huomiota asennettaessa renkaita vanteille ja pyöriä auton alle. Väärinpäin pyörivä rengas ei toimi suunnitellusti.

Nykyaikainen autonrengas on melkoinen high tech -tuote. Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään auton alla oikein päin.

Osassa renkaita on kyljissä ”inside”- ja ”outside”-merkinnät. Nämä on otettava huomioon asennettaessa rengasta vanteelle – siis jo rengasliikkeessä.

Osassa renkaita on niiden kylkiin merkitty pyörimissuunta nuolella. Usein nuolen yhteydessä saattaa olla teksti ”Direction” tms. Nämäkin nuolet on huomiotava jo rengasta vanteelle asennettaessa, koska pyöräthän pyörivät auton eri puolilla eri suuntiin – siis tarkasteltaessa tilannetta vanteen etupuolelta katsottuna. Lisäksi pyörimissuuntanuolet on syytä huomioida myös pyöriä alle asennettaessa.

Mikäli sattuu hankkimaan renkaan, jossa ei ole inside-outside -merkintöjä tai pyörimissuuntanuolia, on hyvä yleisohje asentaa rengas niin, että sen DOT -merkintä, josta voi tarkastaa renkaan valmistusajankohdan, tulee renkaan ulkopuolelle. Tämä koskee kuitenkin vain niitä tapauksia, ettei renkaassa ei ole kumpaakaan, nuoli- tai inside-outside -merkintää.

Merkkaa renkaiden paikat aina – rengastyypistä riippumatta

Myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan esimerkiksi OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin (oikea etu, oikea taka, vasen etu, vasen taka). Rengas kuluu tasaisemmin, kun pyörimissuuntaa ei muuteta. Erityisesti nastarenkaissa renkaan pyörittäminen eri suuntiin nopeuttaa nastojen löystymistä ja irtoamista.

Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat myös rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että näin syksyllä laitetaan viime talvena edessä olleet taakse ja takana olleet eteen – siis pyörimissuuntaa muuttamatta.

Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla noin 8 000 kilometrin välein.

Väärä pyörimissuunta vaikuttaa turvallisuuteen

Jos talvirengas pyörii auton alla väärään suuntaan, se ei poista altaan vettä, sohjoa eikä lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen myös löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.

Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside -renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa.

Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside -renkaan veden- ja sohjonpoistoon. Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen – siis auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.

Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat