Sadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – pahamaineinen vesiliirto on kuitenkin vältettävissä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten vesiliirtoon joutumisen voi välttää?

Vastaus: Vesiliirron syntyyn vaikuttavat muun muassa tiellä olevan veden määrä, käytetty ajonopeus ja ajolinja sekä renkaiden ominaisuudet ja kunto.

Keskeinen sateella ajamisen riski on vesiliirtoon joutuminen. Vesiliirrossa rengas ei kykene läpäisemään kaikkea tiellä olevaa vettä, jolloin se nousee vesipatjan päälle. Tällöin auto ei ole enää ohjattavissa.

Renkaat

Renkaat ovat tärkeässä roolissa vesiliirron ehkäisemisessä. Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalle on 1,6 millimetriä. Tämä on kuitenkin aivan liian vähän. Mikäli urasyvyys on kulunut alle 4 millimetriin, vesiliirron riski kasvaa huimasti. 

Ihanne olisi, että auton kaikki neljä rengasta olisivat tasalaatuisia. Parhaiten tähän päästään vaihtamalla säännöllisesti takarenkaita eteen ja eturenkaita taakse, renkaiden pyörimissuuntaa muuttamatta.

Vähän ajavien kohdalla riittää, että renkaiden paikkoja tulee vaihdettua ajokausittain.

Paljon ajavien tulisi sen sijaan pyöräyttää eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen noin 8 000 kilometrin välein. Näin rengassarja kestää pidempään ja kuluu tasaisemmin. Kun kaikki renkaat ovat yhtä aikaa vaihtokunnossa, saadaan autoon alle taas tasalaatuinen, uusi rengassarja.

Mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

Joidenkin nelivetoautojen käyttöohjekirjassa saattaa olla ohje, että paremmat renkaat tulisi aina asentaa auton etupäähän, koska muussa tapauksessa saattaa auton nelivetojärjestelmä vaurioitua. Tällainen asennustapa on kuitenkin turvallisuusnäkökulmasta varsin riskialtis.

Näin ollen tällaisessa autossa onkin syytä uusia kaikki renkaat samanaikaisesti ja kuluttaa rengassarjaa erityisen tasaisesti vaihtamalla takarenkaita eteen ja eturenkaita taakse riittävän usein.

Jos takarenkaat ovat selkeästi eturenkaita huonommat, murtuu pito ajotilanteessa ensin auton takapäästä. Tällöin auto lähtee pidon murtuessa hallitsemattomaan sivuluistoon. Ilmiö vertautuu tilanteeseen, jossa auton takapyörät lukitaan vauhdissa, liukkaalla tiellä, seisontajarrun avulla.

Jos taas selkeästi paremmat renkaat ovat takana, kuten jo aiemmin ohjeistin, pito murtuu ensin auton etupäästä. Tällöin auto menee pidon murruttua suoraan eteenpäin, jolloin sen hallinnan palauttaminen on huomattavasti helpompaa. Vastaavasti mahdollisessa törmäyksessä selviytymismahdollisuudet ovat paremmat, jos törmäys tapahtuu nokka eikä kylki edellä.

Ajonopeus

Vaikka autossa olisi aivan uudet testivoittajarenkaat, ei ajaminen sateella ole turvallista, jos kuljettaja ajaa liian kovaa. 

Nopeusrajoitukset kertovat suurimman sallitun ajonopeuden – hyvissä olosuhteissa. Sateella, kun näkyvyys ja pito ovat selkeästi heikompia, on noudatettava olosuhteiden vaatimaa tilannenopeutta. Joskus oikein rankassa vesisateessa on viisasta pysähtyä turvalliseen paikkaan, kuten huoltoasemalle tai levähdysalueelle, odottamaan sateen rauhoittumista. 

Tällaisia todellisia rankkasateita osuu onneksi kohdalle varsin harvoin ja ne ovat yleensä melko lyhytkestoisia. Matkaa jatkettaessa on syytä huomata, että vesiliirron riski on olemassa myös sateen jälkeen – erityisesti uraisilla tieosuuksilla. Ja niitähän meillä Suomessa riittää.

Näin voit välttää vesiliirtoon joutumisen

  • Aja vain hyvillä ja keliin sopivilla renkailla (kesällä kesärenkaat, talvella talvirenkaat)
  • Tutustu huolellisesti rengastestien tuloksiin ennen uusien renkaiden ostamista
  • Tarkasta rengaspaineet säännöllisesti ja säädä ne kuormauksen mukaisiksi
  • Aja sateella riittävän alhaisella tilannenopeudella
  • Älä aja ajourissa vaan niiden vieressä

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat