Kuluttajariitalautakunta antoi ratkaisunsa käytetyn hybridiauton kauppaa koskevassa riidassa.
Kuluttaja osti kesällä 2020 käytetyn Ford Mondeo Vignale -hybridin autoliikkeestä. Hän maksoi vuonna 2018 käyttöönotetusta ja 45 000 kilometriä ajetusta autosta runsaat 29 000 euroa.
Loppuvuodesta 2020 ostaja vei auton korjaamolle moottorin vikavalon sytyttyä. Kävi ilmi, että Italiasta tuotu auto oli ottanut jossain vaiheessa osumaa, eikä vaurioitunutta johtosarjaa oltu korjattu.
Myyjäliike otti asian hoitaakseen, ja sen käyttämä huoltoliike korjasi johtosarjan teipillä ja nippusiteellä.
Lue myös: Asiakas oli peruuttamassa Mersuaan ulos rengasliikkeestä, kun asentaja karjaisi – kuluttajariitalautakunta sai pöydälleen erikoisen kiistan
Myyjän kädenojennus: 292 euroa
Kuluttajan mukaan Mondeo oli sen ikä ja ajokilometrit huomioiden kohtuuttoman huonossa kunnossa ja vaati myyjältä yhteensä lähes 6 000 euron korvausta, josta vajaa puolet oli johtosarjan uusimisen kustannuksia merkkikorjaamolla ja loput hinnanalennusta virheen vuoksi.
Hän myös piti autoa niin sanottuna kolariautona.
Myyjä ilmoitti tulevansa kustannuksissa vastaan 292 eurolla.
– Kaupan kohteena on ollut yli kaksi vuotta vanha ja 45 000 kilometriä ajettu auto, joka on myyty siinä kunnossa kuin se on. Autolle ei myönnetty takuuta. Auto oli ensirekisteröity Italiassa ja se on tuotu maahan käytettynä. Autoa ei ole markkinoitu takuunalaisena, vaan myyjä on luvannut selvittää, onko autolla takuuta, yritys totesi Kuluttajariitalautakunnalle antamassaan vastauksessa.
Myyjä kiisti tienneensä auton johtosarjan vauriosta ennen auton myyntiä. Sen käyttämän korjaamon mukaan kalliin johtosarjan uusimiselle ei ollut tarvetta.
– Korjaus on mahdollista tehdä asianmukaisesti myös muuten kuin noudattamalla tarkasti valmistajan ohjeita. Vaurioituneiden osien korjaaminen ja tarvikeosien käyttö on tavanomaista, se perusteli teipillä ja nippusiteillä tehtyä korjausta.
Kuluttajariitalautakunta pyysi lausunnon Fordin maahantuojalta, jonka mukaan tehty korjaus ei vastaa valmistajan ohjeistuksia. Fordin mukaan koko johtosarjan vaihtaminen liittimineen oli tässä tilanteessa tarpeen.
Lue myös: Käytetystä Volvosta lihava riita: Kamux määrättiin palauttamaan lähes 50 000 euroa, vaikka auto oli jo kunnossa
Yksimielinen ratkaisu
Kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseessä ei ole ollut kolariauto sanan varsinaisessa merkityksessä.
– Lautakunnalle ei ole esitetty näyttöä, että auto olisi kolarivaurioiden takia lunastettu tai poistettu rekisteristä, eikä myöskään mahdollisesta virheellisestä tiedosta koskien valmistajan takuuta ja sen voimassaoloa. Selvitys ei osoita, että kolarivaurioilla ennen kauppaa olisi ollut vaikutusta auton takuuseen, lautakunta perusteli.
Sen mukaan ostajalla on kuitenkin ollut perustellusti oikeus odottaa, että autoon tehdyt korjaukset on tehty asianmukaisesti, huolellisesti ja ammattitaitoisesti.
Kuluttajariitalautakunta katsoi, ettei viallisen johtosarjan korjaaminen teipillä ja nippusiteillä ole vastannut hyvää korjaustapaa, sillä lopputulos ei maahantuojan näkemyksen mukaan johtanut kestävään lopputulokseen. Lautakunta totesi, että hyvän korjaustavan määritelmä täyttyy yleensä silloin, jos vika on korjattu valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Lautakunta suositti yksimielisellä päätöksellä, että myyjäliike hyvittää ostajalle 2 500 euroa auton korjauskustannuksista.
Lue myös: Öljyä valuttanut Pösö vietiin korjaamolle, mutta 920 eurolla ei saanut kuin pahan mielen – onko kuluttajalla oikeus odottaa enemmän?
Lähde: Kuluttajariitalautakunta