Käytettyjen – ja erityisesti maahantuotujen – autojen kanssa kannattaa olla tarkkana.
Kuluttajariitalautakunnan pöydälle päätyi tapaus, jossa käytettynä ostettu auto paljastuikin ulkomailla kolaroiduksi.
Kuluttaja osti myyjäliikkeeltä vuonna 2008 käyttöönotetun Audi TT Coupe auton 16 499 eurolla. Autolla oli kaupantekohetkellä ajettu 133 000 kilometriä.
Lähes kaksi vuotta auton ostamisen jälkeen ostaja sai käsiinsä kolariraportin, jonka mukaan autoa oli aikoinaan kohdannut "total loss". Ostaja vaati myyjältä kaupan purkamista uusiin tietoihin perustuen.
Ostaja oli tässä kohtaa ehtinyt ajamaan autolla yli 11 000 kilometriä. Auton myynyt liike ei kaupan purkuun suostunut. Liike tarjosi 500 euroa hyvitystä. Toinen autoliike ei ottanut autoa vastaan vaihdossa.
Myyjäliike perusteli päätöstään sillä, että oli autoa myydessään kertonut siitä kaiken tietämänsä, ja auto oli läpäissyt kaikki tarkastukset maahantuonnin yhteydessä.
Kuluttajariitalautakunnalle antamassaan vastauksessa auton myynyt liike sanoi, että auton kolarihistoriasta ei ollut tietoa eikä merkintää, eivätkä kolarivauriot olleet todettavissa saadusta selvityksestä. Lisäksi korjaukset oli myyjäliikkeen mukaan tehty hyvin ilman ulkoisia merkkejä vauriosta.
Autoa vaihdettaessa myyjä oli valmis hyvittämään autosta tavanomaisen hinnan, joka lasketaan suhteessa auton arvioituun pyyntihintaan 13 490 euroon.
Lue myös: Autoliitto saanut "huolestuneita yhteydenottoja" – tämä monelta autoilijalta on nyt mennyt ohi
Lautakunta antoi asiassa ratkaisun
Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian ostajan eduksi ja suositti kaupan purkamista.
Lautakunta katsoi asiassa tulleen näytetyksi, että autoa oli ennen kauppaa kohdannut merkittävä vaurio, josta oli historiatiedoissa todettu: "Total loss, korjauskustannukset 14 000–15 000 euroa".
Yleisesti total loss -termi viittaa auton lunastukseen. Vakuutusyhtiö lunastaa ajoneuvon jos sen korjaaminen ei ole taloudellisesti perusteltua.
Lautakunta perusteli ratkaisuaan sillä, että tällaisen ulkomailla tapahtuneen vaurion toteaminen ei ole helposti asiaa tuntemattoman tehtävissä, eikä ostaja ollut saanut siitä tietoa ennen kauppaa.
Se ei myöskään katsonut reklamaation myöhästyneen, vaikka se on tehty noin kahden vuoden kuluttua auton ostamisesta.
Ratkaisussaan lautakunta katsoi, että ostajalla oli oikeus purkaa tekemänsä kauppa, jolloin myyjän tulee palauttaa kauppahinta mukaan lukien mahdollisen osamaksusopimuksen kulut sekä maksaa palautettavalle summalle tuottokorkoa.
Lautakunta totesi lisäksi, että ostajalle syntyi ajoneuvosta käyttöhyötyä, josta hänen on maksettava myyjäliikkeelle kohtuulliseksi katsottava korvaus.
Hyödyn määrän arviointi perustui etenkin ajoneuvon kauppahintaan ja kuluttajan ajamaan matkaan. Lautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan käyttöhyödyn määrä tässä tapauksessa oli 0,15 euroa kilometriä kohden.
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat vain suosituksia, jotka eivät sido kumpaakaan osapuolta. Päätöksiä kuitenkin noudatetaan sen mukaan varsin hyvin.
Lue myös:
Myyjäliike ilmoitti, ettei toimitakaan tilattua Volvoa – kuluttaja vaati hyvitystä
"Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?
Poliisi pysäytti kuskin tuulilasin halkeaman vuoksi, mutta autosta paljastuikin jotain muuta: "Kilvet irti, auto ajokieltoon"
Katso myös: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua
1:25