Näihin Kalle Rovanperän sanoihin tiivistyy Toyotan tuska – tällaista tekstiä ei ole aiemmin nähty

Näin MM-pisteet ovat tällä rallikaudella jakautuneet 3:43
Näin MM-pisteet ovat tällä rallikaudella jakautuneet

Toyota on pakotettu hakemaan Chilen MM-rallin päätöspäivästä isoa pistepottia kuroakseen Hyundain johdon valmistajien MM-sarjassa mahdollisimman pieneksi ennen kauden kahta viimeistä osakilpailua.

Toyota lähti Chileen 35 pisteen takamatkalta. Tästä erosta 34 pistettä tuli kahdessa viime kisassa Kreikassa ja Suomessa.

Kymmenen kisan jälkeen Toyota ja Hyundai ovat kummatkin peitonneet toisensa pisteiden valossa viidesti kauden aikana. Hyundai on hyödyntänyt huomattavasti Toyotaa paremmin tälle kaudelle uudistettua pistesysteemiä, jonka myötä yksittäiselle tallille on tarjolla vielä päätöspäivältäkin 22 pisteen potti.

Lauantaipisteet Toyota on vienyt tältä kaudelta ennen Chileä seitsemän pisteen erolla Hyundaihin. Sunnuntain yhteisajoista jaettavat pisteet ovat menneet 17 pisteen erolla Hyundaille ja rallin päättävän Power Stagen pisteet vieläkin selvemmin, peräti 25 pisteen erolla.

Yksi selittävä tekijä löytyy siitä, että valtaosan (170 pistettä, 64 prosenttia) Toyotan lauantaipisteistä ovat tuoneet osittaisella ohjelmalla kauteen lähteneet Sébastien Ogier (110) ja Kalle Rovanperä (60). Kolme kisaa mieheen voittaneilla maailmanmestareilla ei ole ollut sunnuntaina henkilökohtaista tarvetta ajaa mistään muusta kuin osakilpailuvoitosta – joka muuten tuo kuljettajien pankkitilille satojen tuhansien eurojen bonuksen.

Niissä kisoissa, joissa Toyota on saanut Hyundaita enemmän pisteitä, hyöty on jäänyt erittäin pieneksi. Tammikuussa Monte Carlossa (sijat kaksi ja kolme) Toyota sai yhden pisteen enemmän, maaliskuussa Keniassa (kaksoisvoitto) neljä, huhtikuussa Kroatiassa (kaksoisvoitto) ja kesäkuussa Puolassa (kaksoisvoitto) kolme sekä heinäkuussa Latviassa (kaksoisvoitto) yhdeksän.

Kun Rovanperä johtaa nyt Chilen MM-rallia päätöspäivään lähdettäessä ja Elfyn Evans on toisena, kyseessä on seitsemäs kerta tällä kaudella, kun Toyota-kuljettaja on lauantain jälkeen kisan kärjessä. Kolme kertaa aiemmin Toyotalla on ollut lauantain jälkeen kaksoisjohto.

Toyotan tukalaa tilannetta valmistajien MM-sarjassa kuvaa hyvin se, että kisaa Chilessä johtavan Rovanperän kommentit tallin tiedotteessa olivat lauantain jälkeen jotain täysin uutta.

– Huomenna on yhä pitkä päivä. On tärkeää varmistaa nämä sijat yksi ja kaksi tiimille ja yrittää myös tuoda päätöspäivältä niin paljon pisteitä kuin pystymme.

Tällaista tekstiä, jossa tähdätään vielä sunnuntainakin pisteiden maksimointiin, ei ole kisaa johtavalta kuljettajalta tallin tiedotteissa aiemmin tämän kauden aikana näkynyt.

Lue myös:

    Uusimmat