Rallin maailmanmestaruudesta taistelevien kuljettajien pistepoteissa on mielenkiintoista vaihtelevuutta uuden pistesysteemin myötä. Hyundain Ott Tänakille voi povata nousujohteista, jopa uran toisen maailmanmestaruuden tuovaa loppukautta, MTV Urheilun Ossi Karvonen kirjoittaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Rallin MM-sarjaan täksi kaudeksi tuotu uusi pistejärjestelmä on ollut sesongin kestopuheenaihe – ja syystä! Kilpailun voittaja ei ole aina saanut viikonlopun suurinta pistepottia, ja pinnojen ynnäily sunnuntain päätteeksi ei ole heikkohermoisen hommaa.
Nykysysteemi pähkinänkuoressa: lauantain päätteeksi ehdollisia MM-pisteitä kymmenelle nopeimmalle (maksimi 18 pistettä), sunnuntailta palkitaan seitsemän nopeinta (maksimi 7) sekä lisäksi Power Stagen viisi parasta tuttuun tyyliin (maksimi 5). Täydellinen viikonloppu tuo siis kaikkiaan 30 pistettä.
LUE MYÖS: MM-rallin tähtikuljettajilta painavaa puhetta – kohuttu uudistus lytättiin lähes täysin: "Kukaan ei voi ymmärtää"
Kun tutkii näiden pisteiden jakautumista kauden kaikki 13 kisaa ajavien ja käytännössä maailmanmestaruudesta taistelevien kuljettajien välillä, erot ovat valtavia. MM-sarjaa johtava Hyundain Thierry Neuville on ollut joukosta tasaisin, Toyotan Elfyn Evans on nojannut lauantaipisteisiin, kun taas Hyundain Ott Tänak on paikannut kehnoa lauantaisaldoaan kisan päätöspäivinä.
Alla oleva tilasto kertoo tarkasti siitä, mihin Neuville (136 MM-pistettä), Evans (121), Tänak (115) ja M-Sportin ykköskuski Adrien Fourmaux (91) ovat nojanneet kauden avauspuolikkaalla ja missä olisi vielä parannettavaa.
Juttu jatkuu taulukon alla. Lauantain, sunnuntain ja Power Stagen kohdalla on suluissa pisteiden prosenttiosuus kuljettajan kokonaispistepotista (pyöristettynä ylöspäin). Sektoreissa vihreä väri kertoo MM-pisteiden prosentuaalisen jakauman (60-23-17) ylittämisestä, keltainen alittamisesta ja punainen alittamisesta merkittävästi.
Neuville on ajanut kisakohtaisesti lähelle niitä keskiarvoja, miten MM-pisteet jakautuvat. Lauantaina pisteistä jaetaan 60 prosenttia, loput sunnuntaina niin, että päätöspäivän pikakisasta tulee noin 23 ja Power Stagelta noin 17 prosenttia. Neuville prosenttirivi näiden osalta on 54–26–21 (pyöristettynä ylöspäin).
Evans on ollut lauantaiden kunkku 80 MM-pisteellään (66 prosenttia omasta pistepotista). Urallaan kolmesti MM-kakkoseksi taipuneen walesilaisen kompastuskivi löytyy päätöspätkiltä: Hän on summannut vain 11 pisteen saaliin Powereilta – jäätyään viidessä kisassa seitsemästä kärkikolmikon ulkopuolelle. Tässä vertailussa hän häviää Neuvillelle pistein 11–28, kun ero MM-sarjassa on 15 pinnaa.
Toyota-tähden vaisuus nostettiin esiin MTV Urheilun studiossa Puolan MM-rallin yhteydessä, vaikka Evans oli kisan kakkonen ja kavensi Neuvillen MM-johtoa kolmella pisteellä. Powerilla hän jäi viiden kärjen ulkopuolelle.
– Se on raaka fakta: Evansilta sitä vauhtia ei löydy, mitä vaaditaan Rovanperän, Neuvillen ja Tänakin lyömiseen, asiantuntija Jari Ketomaa linjasi.
– Muutamalla pätkällä tässä rallissa hän pystyi ajamaan kärkivauhtia, mutta muuten pakottamalla koko ajan, toinen ekspertti Riku Tahko komppasi.
Juttu jatkuu kuvan alla.
Elfyn Evans, Thierry Neuville ja Ott Tänak taistelevat rallimestaruudesta. Heistä vain Tänak on saavuttanut MM-tittelin aiemmin (2019).
Ford-kuski Fourmaux’n tilastot ovat prosentuaalisesti hyvin samankaltaiset kuin Evansilla.
Tänakin lukemat ovat nelikosta eniten vinksallaan. Hän on ollut teknisten murheiden, epäonnen ja ajovirheiden myötä suoraan sanottuna umpisurkea lauantaivertailussa – vaivaiset 51 MM-pistettä! Hän onkin ajanut ainoana kärkikuskina lauantaita enemmän pisteitä sunnuntaisin, ja vieläpä selvästi (51–64). Väkevät esitykset sunnuntain pikakisoissa ja Powereilla ovat siis pitäneet virolaisen MM-taiston hengissä.
Kuten Puolan osakilpailu osoitti, nyt Hyundaikin alkaa istua vihdoin lupaavasti Tänakin käteen.
– Jo testierikoiskokeen ajamisesta näkyi, että nyt se paketti alkaa olla hyvä. Nyt on sitä vanhaa tuttua Tänakia: raivokasta menemistä, jota hän pystyy juuri tämän tyyppisissä ralleissa esittämään, Tahko analysoi.
– Tänak antaa varmasti vauhdillisesti kovimman vastuksen kaikille tulevissa ralleissa, Tahko jatkoi viitaten Latvian ja Suomen nopeisiin soraralleihin.
Tänakille onkin helppo povata nousua loppukaudella, sillä hän on epäonnistunut sektorissa, jossa on jaossa valtaosa pisteistä. Kun hän pumppaa lauantain lukemiaan ylöspäin, paine Evansin ja Neuvillen niskassa lisääntyy.
Allekirjoittanut nostaakin Tänakin mestarisuosikikseen, vaikka nykyinen pistesysteemi vaikeuttaa myös piste-eron kuromista umpeen.