F1-sarja ja muut yksipaikkaisilla autoilla ajettavat sarjat ovat saamassa useita turvallisuusuudistuksia sen jälkeen, kun Kansainvälinen autoliitto FIA tutki kaikkiaan 28 vuonna 2019 tapahtunutta vakavaa onnettomuutta.
Viime vuonna suurimman huomion saanut Belgian Span Formula 2 -onnettomuus, jossa Anthoine Hubert sai surmansa ja Juan Manuel Correa loukkaantui vakavasti, on ollut yksi tarkkaan tutkituista onnettomuuksista.
Race Fans -sivusto ja Autosport kertovat, että rata-autoiluun on tulossa uusiksi suunniteltuja ratareunusteita ja ulosmenoalueita. Myös autojen sivu- ja etutörmäyssuojat ovat menneet tarkempaan syyniin, ja kuskien penkkejä pyritään suojaamaan paremmin sivuttaissuunnasta tulevilta iskuilta.
Yksi mielenkiintoinen uudistus koskee autojen suuria siipielementtejä. Pyörien irtoamista on jo vuosien ajan ehkäisty zylon-köysillä, joilla pyörät on sidottu akselin läpi runkoon. Samaa ratkaisua suunnitellaan nyt esimerkiksi etusiipien ja jousitusosien paikallaan pitämiseksi.
Varoitusjärjestelmään on tulossa uudistus, jossa autojen takaosassa olevia huomiovaloja pyritään käyttämään radalla olevan vaaran ilmoittamiseen kuskilta kuskille. Näin kilpailunjohto voisi parantaa tiedon saamista kuskeille sytyttämällä autoihin erivärisiä varoitusvaloja.
Uudistukset tulisivat voimaan autojen seuraavan sääntöuudistuksen aikaan. F1-sarjassa tämä tulisi eteen todennäköisimmin vuonna 2022, jolloin uuden sukupolven autot ovat näillä näkymin tulossa käyttöön.