Kalle Rovanperä ja hänen kisainsinöörinsä Taavi Ellermaa ovat kulkeneet jo pitkän pätkän yhdessä.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
– Meillä sujuu yhteistyö ihan hyvin. Meillä on aika samantyylinen näkemys asioihin, Rovanperä kertoo.
Katso pääkuvan videolta laajemmin, mitä Rovaperä kertoo kisainsinööristään ja miten suomalaistähti jekutti Ellermaata haastattelutilanteessa.
LUE MYÖS: MM-rallitalli tiedotti, ettei ehdi korjata kuljettajansa autoa – asiantuntijalta tyly reaktio: "Ei ole todellista halua"
Ellermaa on ollut Rovanperän kisainsinöörinä koko sen ajan, mitä nuori suomalainen on ollut Toyotan leivissä, eli kauden 2020 alusta asti.
– Vuonna 2017 aloitin työskentelyn EP:n (Esapekka Lappi) kanssa, Ellermaa kertoo MTV Urheilulle.
– Sen jälkeen EP, Jari-Matti (Latvala) ja Kalle, joten olen itse asiassa työskennellyt vain suomalaiskuskien kanssa.
Kuljettajissa isoja eroja
Kuusi vuotta Toyotan leivissä työskennellyt Ellermaa kertoo, että kuljettajissa on isoja eroja siinä, minkälaiseksi auto pitää säätää.
– Joka kuljettajalla on erilainen ajotyyli. Autot ovat erilaisia, ja se pitää aina muokata kuljettajan tarpeisiin. Esimerkiksi kuinka jäykkä auton pitää olla.
– Kuski pitää myös tuntea melko hyvin. Jos kuski kommentoi jotain, niin pitää ymmärtää, mitä hän tarkoittaa.
LUE MYÖS: Muhiiko rallin MM-sarjassa suuri siirtopommi? Tähtikuljettajan tulevaisuudesta mystinen kommentti – "Sanon vain sen"
Rovanperän kanssa yhteistyö on sujunut mutkattomasti. Tällä hetkellä MM-sarjaa johtava Rovanperä oli vasta 19-vuotias, kun hän tuli Toyotan tiimiin.
– Kun hän liittyi tiimiin, hän yllätti kaikki. Hänellä oli niin nuorena massiivinen tieto autosta ja asetuksista.
Ensimmäiset vuodet menivät totutellessa, mutta nuori kuljettaja ajoi silti kovia sijoituksia. Tänä vuonna kaikki on loksahtanut hyvin paikoilleen. Ellermaa osaa kertoa ainakin yhden syyn, miksi näin on käynyt.
– Kun aloitimme kauden Monte Carlossa, auton säätöjen löytäminen oli vaikeinta. Rallin alussa oli paljon haasteita, mutta lopussa löysimme hyvän tasapainon. Siitä lähtien kaikki on sujunut todella sujuvasti.
Katso Ellermaan koko haastattelu alla olevalta videolta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.