Näin moni sähköautoilija asuu omakotitalossa – polttomoottorista ei hevin luovuta, jos kotona ei voi ladata

Autoala selvitti syystalvella toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja.

Autoalan selvityksessä kävi ilmi, että sähköautoja ladataan pääasiassa kotona ja työpaikalla. Sen sijaan julkisia latauspisteitä käytetään vielä harvakseltaan.

Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia on 70 prosenttia.

Hybridejä huomattavasti pidemmän toimintamatkan tarjoavilla täyssähköautoilla ajavista noin 60 prosenttia lataa autoaan vähintään kolme kertaa viikossa.

Sähköauton hankinta kiinni kotilatausmahdollisuudesta

Mahdollisuus kotilataukseen rajaa sähköauton hankintaa varsin jyrkästi – ainakin toistaiseksi. Noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi.

Ladattavien autojen omistajista noin kaksi kolmasosaa asuukin omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helposti toteutettavissa.

Sähköauton helpottamista pyritään helpottamaan kuitenkin myös kerrostaloasujien kohdalla.

Kyseessä on Bonavan ja sähköautojen latausratkaisuja tarjoavan parkkisähkön yhteinen projekti, jonka kerrotaan olevan ensimmäinen maailmassa.

Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan sähköllä

Ladattavan hybridin lataamisen on arveltu olevan satunnaista erityisesti työsuhdekäytössä, johon päätyy lähes puolet kaikista ladattavista hybrideistä. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta.

Ladattavilla hybrideillä ajavat suomalaiset lataavat autojaan nimittäin varsin ahkerasti, sillä niillä ajetaan sähköllä keskimäärin 53 prosenttia ajasta.

Vaikka työsuhdeautoilla ajetaan pidempiä matkoja, silti lähes puolet ladattavien työsuhdehybridien kilometreistä ajetaan sähköllä.

Volvo kertoi aiemmin tammikuussa saaneensa vastaavanlaisia tuloksia suomalaisilta ladattavien hybridien omistajilta.

– Meillä data näyttää, että Volvon plug-in-hybrideillä ajetuista kilometristä 42 prosenttia on ajettu sähköllä. Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt kertoi yhtiön tiedotteessa.

Sähköisten kilometrien osuus kasvaa

Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä on käyttäjien arvion mukaan keskimäärin 30–40 kilometriä vuodenajasta ja ajoympäristöstä riippuen. Vuosina 2019–2020 markkinoille tulevien ladattavien hybridien toimintamatkat ovat pääosin jo yli 60 kilometriä, sillä uusien ladattavien hybridimallien akkukapasiteetti on selvästi aiempia mallisukupolvia suurempi.

Tulevaisuudessa toimintamatkan kasvu lisää selvästi myös sähköisten kilometrien osuutta ladattavien hybridien ajokilometreistä.

Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Volvo, Bonava

Lue myös:

    Uusimmat