Viiden jälkeen -ohjelma kysyi asuntojen kauppa-alusta Etuovi.com:lta tietoja asuntoa etsivien mieltymyksistä ja asuntomarkkinoiden muutoksista. Tuoreiden, tämän syksyn ja kesän vastaavien tietojen perusteella markkinointiajat ovat venyneet huomattavasti.
Etuovi.com -palvelun viime syksyn tietojen perusteella asunota etsineet halusivat asunnon sijainnin, neliömäärän ja hinnan jälkeen muun muassa sopivan säilytyspaikan autolle, asunnon ylemmistä kerroksista.
Tuoreiden tietojen perusteella asuntoa etsineet ovat laittaneet hakukriteeriksi muun muassa oman rannan sekä putkiremontin läpikäyneet asunnot.
Tuoreiden hakutilastojen perusteella vaikuttaa, että asuntomarkkinoiden vallitseva teema liittyy pidentyneisiin markkinointiaikoihin, joka tarkoittaa ilmoituksen jättämisen ja poistumisen välillä kulunutta aikaa.
Markkinointiajat pitkiä myös pääkaupunkiseudulla
Etuovessa on ollut data-analyytikko Niina Matikaisen mukaan tänä vuonna selkeästi enemmän aktiivisia kohteita kuin vuotta aiemmin, joskin uusia ilmoituksia on jätetty aiempaa vähemmän.
Analyytikon mukaan taustalla on ilmoitusten markkinointiaikojen venyminen. Pelkästään asuntokaupan perinteisellä suunnannäyttäjällä pääkaupunkiseudulla omakotitalojen myynti-ilmoitukset ovat esillä reilusti yli kuukauden pidempään vuoden takaiseen verrattuna.
– Tilastoja tarkastellessa on hyvä huomioida se, että yleensä loppukeväällä tulee myyntiin enemmän omakotitaloja kuin muuna vuodenaikana. Tämä näkyy osaltaan markkinointiaikatilastoissa: Parhaat viedään käsistä, eli omakotitalojen kauppa on silloin myös kuumimmillaan.
– Vaikka tänäkin vuonna tapahtui samanlaista markkinointiajan lyhentymistä kevään edetessä, jäivät pääkaupunkiseudullakin omakotitalojen markkinointiajat keskimäärin huomattavasti pidemmiksi kuin aiempina vuosina vastaavana ajankohtana. Vuodentakaiseen verrattuna Espoon omakotitalojen markkinointiaika oli 42 päivää pidempi, Helsingin 39 päivää ja Vantaan 52 päivää. Eli kun vuosi sitten pääkaupunkiseudulla omakotitalojen myynti-ilmoitukset poistuivat keskimäärin kolmessa viikossa, niin nyt myyntiin oli hyvä varata keskimäärin noin kaksi kuukautta, Matikainen kertoo.
Lue myös: "Kukkarossa tuntunut" talouskurimus syö nyt kuluttajien säästöjä ja muuttaa ostamista – näistä asioista tingitään
Lue myös:Yhä harvemmalla nuorella aikuisella on mahdollisuus omistusasuntoon – Näin monella alle kolmekymppisellä on asuntolainaa
Matikainen huomauttaa, että tilastojen ulkopuolelle jää niitä tapauksia, jotka eivät mene kaupaksi lainkaan, ja toki myös niitä, joille löytyy useampikin kiinnostunut ostaja heti ensimmäisellä viikolla.
Analyytikko uskoo, että oikealla hinnoittelulla on voinut vaikuttaa paljonkin siihen, kuinka nopeasti talo on mennyt kaupaksi, sillä muiden tilastojen perusteella kysyntää omakotitaloille on ollut runsaasti.
– Esimerkiksi Helsingissä omakotitaloja haetaan Etuovi.comissa lähes yhtä paljon kuin kerrostaloasuntoja, vaikka Helsingin asuntotarjonnasta vain ihan murto-osa on omakotitaloja. Espoossa sen sijaan omakotitaloja haetaan selkeästi eniten, ja jopa rivi-, pari- tai erillistalojakin haetaan enemmän kuin kerrostaloasuntoja, eli monet haaveilevat omasta pihasta.
Lämmitysmuoto vaikuttaa markkinointiaikaan
Viime syksynä alkanut energiakriisi näkyi asuntokaupassa välittömästi, kun varsinkin öljy- ja sähkölämmitteisten omakotitalojen markkinointiajat pitenivät.
Ajat ovat pysyneet viime syksystä lähes samoina, pois lukien sähkölämmitteiset omakotitalot, joiden markkinointiaika on pudonnut reilusta kolmesta kuukaudesta noin kahteen ja puoleen.
Analyytikon mukaan näyttää siltä, että nyt loppukeväästä ja kesällä poistuneissa omakotitaloissa oli lähes samat keskimääräiset markkinointiajat, oli talon lämmitysmuotona sitten kaukolämpö, sähkö tai maalämpö. Öljylämmitteisillä taloilla sen sijaan on selkeästi keskimäärin pidempi markkinointiaika.
– Öljylämmitteiset talot ovat keskimäärin vanhempia kuin nämä muilla lämmönlähteillä lämpeävät talot, ja yleisesti ottaen uudemmilla omakotitaloilla on keskimäärin lyhemmät markkinointiajat. Kun katsotaan erikseen 2000-luvulla rakennettuja sähkölämmitteisiä omakotitaloja, on niiden keskimääräinen markkinointiaika vain 63 päivää, eli lyhempi kuin vanhempien sähkölämmitteisten talojen. Se on siis myös yli kuukauden lyhempi kuin öljylämmitteisten talojen.
Lue myös: Asuntomarkkinoilla ostaja vahvoilla: "Nyt ehdottomasti se paikka ostaa asunto"
Kesällä otettiin yhteyttä välittäjään
Matikainen kertoo, että heinäkuussa yhteydenottoja asunnon myyjiin lähetettiin enemmän kuin minään muuna kuukautena tänä vuonna. Ilmiö näkyy myös silloin, kun yhteydenottojen määrä suhteutetaan ilmoitusten määrään.
– Voi olla hyvinkin, että nämä yhteydenotot näkyvät sitten nyt elokuussa tehdyissä kaupoissa. On kuitenkin hyvä todeta myös se, että vaikka yhteydenottopyynnöissä on tapahtunut kasvua alkuvuoteen verrattuna, niin tämän vuoden heinäkuu jää jälkeen useamman viimeisten vuosien heinäkuun luvuista.
Katso alla olevalta videolta Kiinteistömaailman analyytikko Tony Korkalan analyysi kiintestömarkkinoiden tilasta.
6:15