Näin yritykset siirtävät ALV-korotuksen asiakkaille: "Se on kulutusvero – tarkoitus vyöryttää hintoihin"

Suomen Yrittäjien kyselyn mukaan lähes puolet pienistä ja keskisuurista yrityksistä ilmoittaa siirtävänsä arvonlisäveron korotuksen kokonaan hintoihinsa. Yhdistyksen veroasiantuntijan mukaan ALV kuuluukin siirtää hintoihin, eikä vähentää yrittäjän katteesta.

Peräti 12 prosenttia Suomen Yrittäjien Yrittäjägallupiin vastanneista pienistä ja keskisuurista yrityksistä ilmoittaa, etteivät he ole lainkaan valmiita sunnuntaina nousevaan yleiseen arvonlisäveroon. ALV-kanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin.

Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Laura Kurki pitää valmistautumattomien yritysten korkeaa osuutta huolestuttavana. Kysely tehtiin elokuun 14. ja 26. päivien välisenä aikana eli vain viikkoja ennen lakiuudistuksen voimaantuloa.

– Puhumme käytännössä noin 50 000 yrityksestä. Kun on uudistus, aina on mattimyöhäisiä liikenteessä.

3008 alv graffa 2

Kurki arvelee, että kesä on saattanut vaikuttaa muutostöihin. Myös uudistuksen aikataulu on ollut tiukka, sillä laki vahvistettiin heinäkuun alussa.

– Suomen Yrittäjät esitti jo lain valmisteluvaiheessa, että aikataulu on aivan liian kiireinen ja että se tulee aiheuttamaan ongelmia yrityksille.

Yhdistys esitti tolloin, että laki tulisi voimaan aikaisintaan kuukautta myöhemmin.

– Näkisin, että galluptulos antaa tukea sille, että lisäaika olisi tullut tarpeeseen.

Melko valmiita uuteen ALV:iin ilmoittaa olevansa 42 prosenttia vastaajista, ja täysin valmiita on 43 prosenttia.

Iso osa siirtää veronkorotuksen hintoihin

Kyselyn mukaan lähes puolet yrityksistä aikoo korottaa vastaavasti hintoja. Tämä on Kurjen mukaan hyvä asia.

– Jos mietitään arvonlisäveron luonnetta, sehän on kulutusvero. Se on tarkoitus vyöryttää hintoihin, eikä mennä yrittäjän katteesta. Toisaalta gallupiin vastaajista noin viidennes ilmoittaa ottavansa tässä taloudellisesti takkiin.

Vain neljä prosenttia ilmoittaa korottavansa hintojaan, mutta veronkorotusta vähemmän. 16 prosenttia kertoo, ettei aio korottaa hintojaan.

3008 alv graffa 1

Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevassa kukkakauppa Désiréessä pyritään toimintaa optimoimalla pitämään hinnat samalla tasolla kuin ennen arvonlisäveron nousua.

Verkkokaupan ja kirjanpidon palveluntarjoajat päivittivät järjestelmät. Yrittäjä Sari Kunnaksen keskeisimmäksi tehtäväksi hintojen laskelmoimisen ohelle jäi kassakoneen päivittäminen ennen sunnuntaita.

– Meillä on onneksi hyvin yksinkertainen kassakone. Se on helppo päivittää, ja teemme sen ihan itse.

Kunnas uskoo, että muutos menee hyvin, mutta kertoo varautuneensa kirjoittamaan kuitteja aluksi käsin, mikäli päivityksessä menisikin joku mönkään. 

– Jos tulee jotain ongelmia, eivätköhän ne ole pieniä ja ratkottavissa.

Prosentin kymmenykset jännittävät

Ensimmäistä kertaa verokannassa on mukana kymmenyksiä. Tämän vuoksi yrittäjien on varmistettava, että järjestelmät hyväksyvät luvun, joka ei ole kokonaisluku.

Kokonaisuutena teknisten valmiuksien pitäisi olla Kurjen mukaan hyvät.

– Ohjelmistotoimittajille on tehty kyselyjä keväällä ja syksyllä, ja tilanne on parantunut sinä aikana. 

Siitä huolimatta yrittäjillä voi edelleen olla käytössä ohjelmistoja, jotka eivät toimi desimaalien kanssa.

Kurki sanoo, että arvonlisäveron nosto on teknisesti yksinkertainen muutos, mutta käytännössä se edellyttää yrittäjältä monenlaisia toimia. Näitä ovat esimerkiksi laskutustietojen ja hintojen päivittäminen – ja ne tietävät lisätyötunteja.

– Niillehän yrittäjä ei voi laskea hintaa.

Suomen Yrittäjien kyselyyn vastasi yhteensä 1 122 pk-yrityksen edustajaa. Verian keräsi tiedot 14.–26.8.2024 välisenä aikana, ja tutkimuksen luottamusväli on kokonaistuloksen osalta 2,9 prosenttiyksikköä molempiin suuntiin 50 prosentin luottamustasolla.

Lue myös:

    Uusimmat