Arvonlisäveron nosto aiheuttaa yllättävän ongelman – kaikki järjestelmät eivät ymmärrä desimaalipilkkua

4:40img
Katso myös: Petteri Orpo pahoitteli MTV:llä leikkauksia: "Tämän pitäisi nyt riittää"
Julkaistu 18.04.2024 05:45
Toimittajan kuva
Kati Hyttinen

kati.hyttinen@mtv.fi

Arvonlisäveron nosto 25,5 prosenttiin aiheuttaa harmaita hiuksia vanhojen järjestelmien kanssa toimiville yrittäjille. Esimerkiksi kaupan alalla toivotaan aikaa uuden alv:n käyttöönottoon.

Hallitus kertoi tiistaina nostavansa yleisen arvonlisäverokannan 24 prosentista 25,5 prosenttiin.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) ja pääministeri Petteri Orpo (kok.) arvioivat muutoksen tulevan voimaan tämän vuoden aikana, mahdollisesti jo alkusyksystä.

Lue myös: Kenen kukkaroon arvonlisäveron korotus iskee? Perustelut puolesta ja vastaan

Suomessa on pian EU:n toiseksi korkein arvonlisävero – "Meni vähän överiksi"

Ongelmallinen desimaaliluku

Kaupan alalle alvin nosto on ongelma monellakin tavalla, kertoo Kaupan liiton johtava veroasiantuntija Toni Jääskeläinen.

Hän uskoo erityisesti erikoiskaupan kärsivän muutoksesta.

– Se tulee syömään suomalaisten ostovoimaa, nostamaan tuotteiden hintoja ja lisäämään inflaatiota. Sillä on välittömiä työllisyysvaikutuksia kaupalle, Jääskeläinen toteaa MTV Uutisille.

Yllättävämpi haitta on uudessa alv-kannassa oleva desimaalipilkku. Osa kauppojen käyttämistä järjestelmistä ei nimittäin tunnista desimaaleja.

– Kaupan liiton jäsenyritykset ovat nyt alkaneet selvittää, miten niiden nykyiset järjestelmät lukevat ja ymmärtävät niitä. Ongelmia selvitystyössä aiheuttaa ensinnäkin se, että toiminnanohjausjärjestelmiä ja erilaisia laskutusjärjestelmiä on lukematon määrä. 

Yhdelläkin kaupalla saattaa olla samaan aikaan käytössä hyvin monta erilasta järjestelmää, Jääskeläinen kertoo.

– Toiminnanohjaus- ja laskutusjärjestelmissä on lisäksi integraatioita ulkopuolisiin järjestelmiin eli järjestelmien kehikko on valtava.

Taustalla on järjestelmien ikä. Jääskeläisen mukaan osa niistä on jopa kymmeniä vuosia vanhoja.

Desimaalillinen alv on eurooppalaisittain poikkeus. Jääskeläinen kertoo, että sellaisia on EU-maista vain Ranskalla ja Irlannilla, ja niilläkin vain alennetuissa alveissa.  

Alv-kannan nosto aiheuttaa yllättävän ongelman. Kaikki järjestelmät eivät nimittäin ymmärrä desimaalipilkkua. Alv-korotus ei koske ruokaa.

Arvonlisäveron nosto 25,5 prosenttiin aiheuttaa harmaita hiuksia vanhojen järjestelmien kanssa toimiville yrittäjille. Esimerkiksi kaupan alalla toivotaan aikaa uuden alv:n käyttöönottoon. Elintarvikkeiden osalta, makeisia lukuunottamatta, muutoksia ei tapahdu, vaan ne säilyvät 14 prosentin verokannassa.

Lue myös: Suklaan ja sähköautoilun verotus kiristyy – näistä verotoimista hallitus päätti

Vaatii "valtavaa testaus- ja päivitystyötä"

Jääskeläinen toivookin, että kaupat saavat riittävästi aikaa muutoksen toimeenpanoon.

– On erittäin tärkeää, että uudistuksen voimaantulon kanssa ei kiirehditä yhtään, koska tämä vaatii ihan valtavaa testaus- ja päivitystyötä kaupoilta, ja se sitoo resursseja, Jääskeläinen sanoo.

Jääskeläisellä on muistissa aiempi alv-muutos, joka johti kaupan alalla suuriin ongelmiin. 

– Tärkeää on välttää vuoden 2010 virhe, kun alvikanta nousi 22:sta 23:een. Muutos tuli voimaan keskellä kesää. Kaupat joutuivat samaan aikaan myymään tuotteita, uudelleenhinnoittelemaan niitä, päivittämään järjestelmiään ja miettimään, mitä verokantaa mihinkin myyntiin sovelletaan – ja tämä kaikki siis minimimiehityksellä loma-aikana. Se oli kaupoille yhtä kauhua.

Lue myös: Perussuomalaisten bensa-alelle kävi nolosti: "Jatkoa petettyjen vaalilupausten sarjalle"

Paytrail: Muutos on teknisesti pieni

Suomen suurimmalle verkkomaksamiseen erikoistuneelle Paytrailille desimaaliluvun sisältävä muutos ei aiheuta päänvaivaa.

– Voin puhua tietenkin vain meidän puolestamme, mutta meille muutos on teknisesti erittäin pieni, Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio toteaa.

Paytrailinkään järjestelmät eivät tällä hetkellä tue desimaaleja, mutta uuden systeemin käyttöönottoon ei mene Laurion mukaan pitkään.

– Meidän tuotekehityksemme toimii kahden viikon sprinteissä, ja tämä muutos helposti menee semmoisen syklin sisään. Samalla tehdään paljon muutakin. Meille on ihan rutiinia tehdä tämmöinen juttu.

– Uskallan väittää, että myös valtaosassa verkkokauppoja se toimii automaattisesti sen jälkeen, kun me olemme tehneet muutoksen.

Muutoin Laurio suhtautuu alv-kannan nostoon varauksellisemmin.

– Toisaalta voi sanoa, että se on pieni summa, mutta jos ajatellaan euromääräisesti isoja ostoksia, niissä se saattaa vaikuttaa. 

– Erityisesti tällaisessa taloustilanteessa, jossa ihmisillä on vähän rahaa käytettävissä, ei tämä varmaankaan ainakaan paranna kaupan käyntiä.

Lue myös: Opiskelijat raivostuivat hallitukselle: "Ei v**tu taas"

Suomen yrittäjien Pentikäinen hallitukselle: "Alv:n korotus liian suuri – moni voi joutua laittamaan pillit pussiin"

Tuoreimmat aiheesta

Talous