Syrjiviksi ja lapsille sopimattomiksi koetut mainokset poikivat eniten lausuntopyyntöjä mainosten hyvää tapaa valvovalle Mainonnan eettiselle neuvostolle.
Erityisesti syrjinnästä tehdyt lausuntopyynnöt ovat neuvoston mukaan lisääntyneet viime vuosina. Huomautuksia syrjivistä ja tasa-arvoa loukkaavista mainoksista annetaan kuitenkin vähän.
Viime vuonna Mainonnan eettinen neuvosto antoi neljä huomautusta hyvää tapaa rikkovasta mainonnasta. Huomautuksista puolet koski syrjintää.
Huomautuksen saivat viime vuonna Droppi Veripalvelu Oy, Veikkaus Oy, Kentonec Oy ja Turun Exhibition Oy. Syrjiviksi neuvosto katsoi Veikkauksen verkkosivuilla ja Youtubessa julkaistun jalkapallon kisaveikkausmainoksen sekä Turun Exhibitionin erotiikkamessujen tienvarsimainoksen. Molemmissa nainen esitettiin neuvoston mukaan alentavalla tavalla. Tienvarsimainos katsottiin lisäksi sopimattomaksi lapsille.
Erotiikkatuotteiden verkkokauppa Kentonec sai pyyhkeitä seksitarvikkeiden mainostamisesta radiossa päiväsaikaan. Neuvoston mukaan mainonta oli esitysaikansa takia lapsille sopimatonta. Droppi Veripalvelun huomautus koski mainostajan yhteiskunnallisen ja ammatillisen vastuun noudattamista. Yritys mainosti verkossa kuivaveripalvelua, joka mainoksen mukaan mittaisi asiakkaan verestä "syntisyyttä".
Kaikkiaan neuvosto sai viime vuonna 40 lausuntopyyntöä. Niistä käsittelyyn päätyi 25.
Tänä vuonna neuvosto on antanut mainoksille jo yhtä monta huomautusta kuin viime vuonna yhteensä. Lapsille sopimattomasta radiomainonnasta ennen kello 21:tä huomautukset saivat Huippukiva.fi- ja Hotlips-verkkokaupat, väkivaltaisesta mainonnasta Bailey's-juoma ja naisen alentavasta esittämisestä mainoksessa CarClean Finland Oy, joka mainosti autopesua bikinikuvalla jo toista kertaa.