K-ryhmän tuoreesta Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksesta selviää mielenkiintoisia seikkoja suomalaisten ostokäyttäytymisestä nyt ja lähitulevaisuudessa.
K-ryhmän tuoreesta trendikatsauksesta käy ilmi, millaiset ruokailmiöt ovat nyt ja ensi vuonna ajankohtaisia Suomessa.
Lue myös: Oletko huomannut tätä ruokakaupassa? Psykologi kertoo tavasta, jolla sinut "huijataan" ostamaan asioita
Nyt etsitään kekseliäillä tavoilla budjettiratkaisuja
Epävakaa maailmantilanne ja nouseva ruoan hinta heijastuvat vahvasti kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja suomalaisia kiinnostavatkin yhä enemmän kekseliäät ratkaisut ruokabudjetin hallintaan.
– Tämä voi olla esimerkiksi jämäruokien hyödyntämistä, energiatehokasta kokkailua valmistamalla ruokaa useammaksi päiväksi kerrallaan tai suunnitelmallisuuden lisäämistä ostoksiin. Ensi vuonna aiotaan myös kiinnittää aiempaa enemmän huomiota siihen, että ruokakaapit ovat järjestyksessä. Näin tulee ostettua vain tarvittava ja ei synny hävikkiä, kertoo Keskon asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar tiedotteessa.
Top 10 -lista asioista, joita suomalaiset sanovat tekevänsä/ostavansa ensi vuonna:
54 % Kotimainen ruoka
51 % Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet
49 % Enemmän vihanneksia
45 % Edullisemmat raaka-aineet ja ruoat
42 % Lähellä tuotettu ruoka
40 % Yksinkertaista konstailematonta perusruokaa
40 % Enemmän kalaa
36 % Enemmän hedelmiä
36 % Ruokakaappien pitäminen järjestyksessä niin, että mikään ei unohdu vanhenemaan eikä kaupasta tule turhia ostoksia
36 % Ruoan tekeminen alusta asti itseLähde: Ruokailmiöt 2023 -tutkimus, n= 998
Niksikkyydestä kertoo myös esimerkiksi se, että parasta ennen -päiväyksiä ei enää pidetä niin vahvasti tuotteen viimeisenä käyttöpäivänä. Trendikatsauksen mukana peräti 85 prosenttia suomalaisista kertoo joustavansa parasta ennen -päiväyksestä, mikäli tuote on aistinvaraisesti hyvässä kunnossa.
Lue myös: Hinta sai suomalaiset hylkäämään suosikkituotteen – jätitkö sinäkin nämä ruoat kaupan hyllyyn?
Perusruoat ja nostalgia nosteessa
Ilmiöiksi ovat nousemassa myös arjen tavalliset perusruoat sekä turvallisuuden kaipuu. Kun maailma ympärillä on sekaisin, ruoasta haetaan lohtua ja turvaa. Esimerkiksi lapsuuden klassikkoruoat, kuten uunimakkara ja kaalilaatikko, kiinnostavat jälleen sekä edullisuuden että nostalgisuuden puolesta.
– Ilmiö näkyy reseptihauissa, mutta toisaalta arkiruokien joukkoon on kiilannut myös uusia suosikkeja kuten vaikkapa linssikeitto, ja sekin voi olla joillekin jo perinneruokaa, kertoo Keskon datasta ja analytiikasta vastaava johtaja Minna Vakkilainen.
Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi muistuttaa, että konstailematon perusruoka kytkeytyy myös edullisuuteen.
– Hintatietoisuus korostuu aiempaa enemmän esimerkiksi vihanneksissa ja juureksissa, kananmunissa, sekä viljatuotteissa jotka ovat hyvin arkiruokaan sidonnaisia.
Tarjoustuotteet ovat nousseet ykköseksi, mutta myös hemmottelua kaivataan
Hovi kertoi K-ryhmän järjestämässä tilaisuudessa marraskuussa erilaisten tarjoustuotteiden suosion kasvaneen viime aikoina roimasti.
– Tarjoukset ovat nousseet ykköseksi. Myös suunnitelmallisuus nousee, mutta kyllä tarjousten merkityksen kasvu on se, mikä on ajan ilmiö tällä hetkellä myyntidatassa, Hovi tiivisti tilaisuudessa.
Toisaalta tarjousostosten vastapainoksi moni edelleen haluaa hemmotella itseään ruoalla ja herkuilla. Nyt noin 42 prosenttia suomalaisista kokee pienillä, edullisilla herkuilla ja ruoilla olevan itselleen aiempaa suurempi merkitys hemmottelussa kalliimmista elämyksistä karsittaessa.
– Itse henkilökohtaisesti pidän innostavana sitä, että kaikille tämä ei tarkoita makeaa. Kolmannes sanoo, että herkuttelu ja hemmottelu onki suolaista ruoanlaittoa. Toki jäätelö ja suklaa pitää pintansa, Heidi Jungar pohti K-ryhmän tilaisuudessa.
K-ryhmän myyntidatasta selviää, että esimerkiksi erilaiset juustot korostuvat sekä hinta- että laatutietoisten ostoskoreissa. Laadukkaampia tuotteita valitsevat ostavat myös muita enemmän kukkia, eli hemmottelulle on tarvetta muutenkin kuin ruoan näkökulmasta.
S-ryhmä julkaisee oman katsauksensa ajankohtaisista ruokailmiöistä marraskuun lopussa.
Lue myös: Vaihdoitko halvempaan merkkiin? Näitä perustuotteita suomalaiset nyt ostavat ruokakaupoista
Lähde: K-ryhmä