Nämä kuvat näyttävät, miten valtavan suuriksi amerikkalaisten rakastamat statussymbolit eli järeät avolava-autot ovat turvonneet kuin huomaamatta

3:10img
Tältä näyttää Suomessakin myytävä Ram 1500 -avolava.
Julkaistu 03.01.2021 10:58

Ville Järveläinen

Amerikassa kaikki on suurempaa, sanotaan. Lausahduksen voisi tosin päivittää muotoon "yhä suurempaa" – ainakin, jos autoista on kyse.

Suuren meren tällä puolen myydään paljon kompaktin kokoisia henkilöautoja. Esimerkiksi Volkswagen Golf ja Toyota Corolla sekä niiden pienemmät sisarmallit Polo ja Yaris ovat vanhalla mantereella erittäin yleisiä autoja.

Rapakon takana kaikki on kuitenkin toisin. Yhdysvaltain myydyin auto on Fordin F-sarjan avolava. Toiseksi myydyin on niin ikään avolavamalli, Chevrolet Silverado. Vielä kolmaskin sija on pickupeiden hallussa, sillä sieltä löytyi vuoden ensimmäisellä puoliskolla Ram.

Avolavafanien joukossa on paljon merkkiuskollisia ostajia, jotka hankkivat aina Fordin, Chevroletin tai Ramin. Vaikka autot ovat tasaväkisiä vuodesta toiseen, ovat ne vuosien saatossa kasvaneet reippaasti. Yhdysvalloissa koko liikenneinfra on toki suunniteltu suurien autojen ympärille, joten ongelma voisi olla pahempikin.

LUE MYÖS: 273 miljoonaa dollaria lotossa voittanut mies suuntaa ensimmäisenä Ford-liikkeeseen – kai tämäkin voi olla jonkun unelma-auto

Katso ja kauhistu!

Mutta kuinka suuri auto on jo liian suuri?

Jenkkijulkaisu Jalopnik kertoi aiemmin Twitter-käyttäjä heatxdeathin julkaisemasta kuvasta, jossa nähdään rinta rinnan Lexuksen GX-katumaasturi sekä korotettu Silverado HD -avolava. Seitsenpaikkainen GX ei ole missään määrin pieni ajoneuvo, sillä Euroopassa se olisi helposti monen parkkipaikan massiivisin ilmestys.

Korotetun Silveradon rinnalla se on kuitenkin säälittävän pienen näköinen. GX:n kattolinja on avolavan konepellin tasolla.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Toinen hyvä esimerkki avolavojen kasvavista mitoista on alla oleva kuva, jossa vuosituhannen vaihteessa esitelty Toyota Tacoma on parkissa Fordin F-sarjan Super Dutyn vieressä. Toyotan kattolinja yltää hädin tuskin Fordin sivuikkunan alareunaan.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

LUE MYÖS: Raksamiesten märkä päiväuni: Ford esitteli S-Mersun hintaisen avolavan

Kuka ajattelisi jalankulkijoita?

Wall Street Journalin mukaan keskivertopickup oli vuonna 1990 yli 500 kilogrammaa kevyempi kuin vuonna 2019. Muutos on pitkälti seurausta crew-cab-mallien yleistymisestä. Näissä avolavamalleissa on myös takapenkit etupenkkien takana sekä neljä ovea.

Kevyet pickupit ovat kooltaan yhä lähempänä raskaampia malleja. Tai niitä malleja, joita aiemmin kutsuttiin raskaiksi. Myös ne isommat ovat kasvaneet.

Autojen alati kasvava koko ei ole ainoastaan haaste liikenneinfrastruktuurille, vaan myös uhka jalankulkijoiden turvallisuudelle.

Yhä isommiksi ja isommiksi käyvät autot ovat monessa mielessä turvallisempia niissä matkustaville, mutta muuten niiden turvallisuudesta voi olla montaa mieltä.

Kun auton keulamerkki on aikuisen ihmisen otsan korkeudella, ovat törmäysten seuraukset vakavia. Oman ongelmansa luovat Wall Street Journalin mukaan myös yhä matalammat tuulilasit ja yhä korkeammalla olevat konepellit, jotka eivät tarjoa yhtä hyvää näkymää auton eteen kuin matalammalla konepellillä ja korkeammalla tuulilasilla varustetut vanhemmat avolavat.

LUE MYÖS: Kuusivetoinen Hennessey Goliath 6x6 on automaailman vastine sukan tunkemiselle housujen etumukseen

Korjattu 4.1. klo 13.03: Korjattu Lexus GS oikeaan muotoon GX.

Lähteet: Jalopnik, Wall Street Journal

Tuoreimmat aiheesta

Autot