Niki Juuselan kommentti: F1-sääntömuutokset tuovat helpotusta ohittamiseen

kimi bottas
Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 30.05.2018 13:21
Toimittajan kuva

Niki Juusela

Monacon GP-viikonvaihde on takana ja karavaani jatkaa kulkuaan Kanadaan, joka jälleen katkaisee parin kisan mittaisen Euroopan kauden erikoisella tavalla.

LUE MYÖS: Keke Rosberg paljasti: Tämän takia hän vetäytyi täysin julkisuudesta

MAINOS

F1-kausi vain C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Yhden kisan vieminen Atlantin toiselle puolelle kesken Euroopan kevään ja alkukesän on asia erikseen, mutta puhetta on riittänyt ruhtinaskunnan radalla ajetun kisan jälkeen. Suurin parranpärinä on liittynyt tietenkin ohittamisen vaikeuteen. Ensi kaudelle voimaan astuvien teknisten sääntömuutosten pitäisi ainakin teoriassa tuoda ongelmaan helpotusta, mutta tietyillä radoilla asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen.

Kansainvälinen autoliitto FIA, yhdessä F1-organisaation kanssa, halusi reagoida aivan aiheestakin ongelmaan tiukalla aikataululla. Ensimmäiset muutokset runtattiin läpi jo muutama viikko sitten, vaikka radikaalit, lajia selvästi isommalla kädellä muovaavat uudistukset astuvatkin voimaan vasta parin kauden kuluttua, kauden 2021 alussa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Kolme tärkeintä uudistusta

Tärkeimmät jo ensikaudella nähtävät uudistukset liittyvät selkeästi auton aerodynamiikkaan, ja tarkoituksena on siis helpottaa ohittamista. Pääkohdat ovat kolme kohtaa:

1. Kapeampi ja yksinkertaisempi etusiipi

2. Leveämpi ja syvempi takasiipi

3. Yksinkertaisemmat jarrujen ilmanjohtimet, ilman lisäsiipiä

Etusiiven yksinkertaistamisella pyritään ensi kaudella "puhdistamaan" F1-auton jättöilmaa. Ongelma on korostunut viime kauden jälkeen ja ongelman johdosta auton seuraaminen, ennen kaikkea nopeissa mutkissa on ollut hyvin hankalaa ja johtanut useilla radoilla ohitusten vähentymiseen. Kaudesta 2009 lähtien säännöt ovat sallineet etusiiven kautta kulkevan ilman voimakkaan ohjaamisen käännetyillä ilmanohjaimilla auton ohi ja sivulle. Kun teoriassa auton aerodynamiikka suunnitellaan puhtaassa ilmassa ajettavaksi, on teoriassa ollut seurauksena parempi ajettavuus, joka näkyy nopeutuneina kierrosaikoina. "Likaisessa ilmassa", eli toisen auton perässä ajettaessa, tilanne on kuitenkin toinen. Ongelma tulee esiin siinä, että auton perässä pyörteet ja niin sanottu jättöilma on sekoittunut nykyisillä etusiivillä niin turbulenttiseksi, että nopeissa mutkissa seuraaminen ja ohitusmahdollisuuteen nouseminen on hankaloitunut huomattavasti. Tämä on korostunut viime vuonna esitellyillä leveämmillä autoilla, joiden etusiiven toimivuus likaisessa ilmassa on entistä heikompaa.

Uuden yksinkertaisemman etusiiven suunnittelun lähtökohtana on palauttaa etusiiven ilmanohjaus siten, että ilma ohjataan suoraan auton yli, jolloin teoriassa auton seuraaminen on helpompaa ja jättää takana tulevalle autolle puhtaamman ilman ajaa lähemmäs ja hakea täten ohitusta. Kovin usein nykyään olemme tilanteessa, jossa takana oleva auto ei yksinkertaisesti pysty nousemaan puoltatoista sekuntia lähemmäs. Ensi kaudella pyritään siihen, että pyörteet siirtyvät entistä kauemmas edellä ajavan auton perästä, ja ongelmaa ei tässä mittakaavassa nähtäisi.

LUE MYÖS: Mersu-pomo puoltaa kisamaksujen alentamista: "Bernie puristi viimeisenkin sentin"​​​​​​​

Leveämmällä ja syvemmällä takasiivellä pyritään korostamaan yksinkertaisesti DRS:n, eli avattavan takasiiven merkitystä. Isompi ja leveämpi takasiipi on merkittävä tekijä auton ilmanvastuksessa. Täten DRS-alueella takana ajava auto tulee saamaan siiven avaamisesta entistä suuremman hyödyn nykyiseen verrattuna. Teoriassa hyöty on merkittävä ja ohittaminen helpottuu myös radoilla, joissa suorat ovat lyhyempiä.

Kolmas kohta liittyy siis jarrujen ilmanjohtimiin, jotka ohjaavat viilennysilmaa jarruille. Näistä tullaan kieltämään lisäilmanohjaimet, joita nähdään nykyisissä autoissa. Tämä liittyy myös siihen, ettei ilmavirtaa tuolta alueelta ohjata enää auton sivulle.

Myös auton polttoaineen lisääminen viidellä kilolla tuo ainakin teoriassa kuljettajalle mahdollisuuden ajaa kilpailussa suuremman osan täydellä kaasulla ilman tarvetta polttoaineen säästelyyn, mutta viisi kiloa tuntuu enemmän teoreettiselta ilman isompaa vaikutusta, etenkin isomman takasiiven takia kasvavan ilmanvastukset myötä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Vaikutus

On hyvä että, päättävät elimet ovat tarttuneet jäntevästi ongelmiin. Vaikutuksia voidaan odottaa ilman muuta sellaisilla radoilla kuten Barcelona, jossa tunnetusti näitä ongelmallisia nopeita mutkia riittää. Monacon kaltaisen radan kannalta ongelmaan silti tuskin löytyy ratkaisua.

Leveät autot ja ennen kaikkea radan ominaispiirteet tekevät ohittamisesta tuolla radalla käytännössä mahdotonta. Toki lähemmäs varmasti päästään, mutta vasta tiettyjen ratojen uudelleen suunnittelulla päästäisiin lähemmäs ideaalitilannetta. Monacoon kukaan ei kuitenkaan halua koskea ja hyvä niin.

Yksi erikoisuus kalenterissa pitääkin olla, jossa aika-ajon painoarvo nousee entistä suuremmaksi.

Tuoreimmat aiheesta

F1