Niko Kari on yhä tyrmistynyt karuista potkuistaan, tylysti toiminut talli ei ole antanut selitystä törkytempulleen – "Oli se aika iso shokki"

Kuljettajalupaus Niko Karin kausi alkoi karmivalla tavalla, kun hän sai yllätyspotkut F3-talli Charouz Racing Systemista vain päiviä ennen avauskisaa. Kari ei ole vieläkään saanut tallilta kunnollista selitystä shokkina tulleesta ratkaisusta.

Karin oli määrä ajaa käynnissä olevalla kaudella F3-sarjassa kisaavan tshekkitalli Charouz Racing Systemin ohjaksissa, mutta suunnitelmiin tuli karu muutos aivan kauden avauskisan alla. Tshekkitalli ilmoitti Karille tylysti irtisanoneensa suomalaiskuskin sopimuksen yksipuolisesti vain päiviä ennen ensimmäistä kisaviikonloppua.

Potkujen hetkellä Kari oli valmistautumassa kauden avausviikonloppuun Itävallassa, kun puhelin soi.

– Aamulla sain soiton, etten ajakaan. Sitä oli vähän niin, että mikä on homman nimi. Juttelin iskän ja tiimin kanssa, että mikä on ongelma, eikä sieltä saatu tiettyä vastausta. On vaikea sanoa, mikä se syy on, Kari kertoo MTV Urheilulle.

Lähtöpassit tulivat Karille täysin puskista. Tiimi ei antanut suomalaiskuskilleen merkkiäkään siitä, mitä oli tulossa.

– Oli se itselle aika iso shokki. En todellakaan odottanut, että mitään tuollaista tulisi tapahtumaan. Tiimi vaikutti ihan siltä, että vihdoin päästään kisaamaan pitkän koronahässäkän jälkeen. Sitten yhtäkkiä tulee tuollainen, että tiimikin vähän ihmettelee, mikä oli syy tälle, Kari summaa.

Kari löysi kuitenkin itselleen nopeasti uuden ajopaikan, vaikka alkuperäisiltä suunnitelmilta vedettiinkin matto tylysti jalkojen alta. Kari ajaa ensi kaudella European Le Mans -sarjassa LMP3 -luokassa. Kari hyppää uuden haasteen pariin hyvillä mielin, vaikka kahden viikon takainen shokki-ilmoitus painaa vielä vähän takaraivossa.

– Ainakin testien perusteella meni ihan hyvin. Hyvillä fiiliksillä mennään. Vasta toinen päivä autossa ja testien nopein. Saa olla ihan tyytyväinen.

– Tietysti tässä oli vähän hankala hetki tuon F3-uutisen jälkeen, koska se tuli minulle ihan uutena juttuna. Turha sitä on sen enempää miettiä, mennään eteenpäin, Kari sanoo.

Siirtyminen formuloista täysin erilaisen auton rattiin on vaatinut totuttelua, mutta toistaiseksi asiat ovat sujuneet erinomaisesti.

– Itsellä meni pari kolme vetoa, että oppi perusasiat. Ohjaustehostin tekee suuren eron formuloihin. Jarrutukset ovat myös vähän aikaisemmin kuin formulalla. Loppujen lopuksi aika samanlainen kuin F3:kin, Kari vertaa.

European Le Mans -sarja käynnistyy tulevana viikonloppuna Ranskassa.

Lue myös:

    Uusimmat