Etenkin autoharrastajien keskuudessa kirjainyhdistelmällä GT-R on oma sointinsa. Kirjaimet tulevat sanoista Gran Turismo Racer, joka on tarkoittanut katuautojen osalta nopeaa, mutta myös arkikäyttöön soveltuvaa urheiluautoa.
Nissan esitteli ensimmäisen GT-R-nimeä kantaneen autonsa jo vuonna 1969. Kyseessä oli vuotta aikaisemmin esitellyn Skylinen tehoversio, joka rakennettiin kilpailukäyttöön. Auton pellin alta löytyi 2,0-litrainen rivikuutonen, joka tuotti tuohon aikaan hurjat 160 hevosvoimaa. Omamassaa nykymittapuulla kompaktin kokoisella (pituus alle 4,4 metriä) autolla oli vain 1 120 kiloa, mikä teki suorituskyvystä aikalaiselleen vähintään kiitettävän. Niin sanotun varttimailin, eli noin 400 metrin kiihdytys, taittui autolla 16,1 sekunnissa, ja huippunopeutta Skyline 2000 GT-R keräsi parhaimmillaan yli 200 km/h.
Kiinnostus ensimmäistä sukupolvea kohtaan sai Nissanin esittelemään toisen sukupolven GT-R:n vuonna 1973. Auto oli voimanlinjansa osalta lähellä edeltäjää, mutta ulkonäköä oli maustettu aerodynamiikkaa parantaneilla osilla. Mallin valmistus jäi kuitenkin hyvin vähäiseksi öljykriisin horjutettua ennen kaikkea tehokkaiden autojen kysyntää.
GT-R-mallinimi teki paluun Nissanin mallistoon vuonna 1989. Taustalta löytyi Nissanin tarve saada kilpailukykyisempi auto Group A -kilpaluokkaan. Sen aikaiset homologaatiosäännöt vaativat vastaavanlaisen katuauton valmistamista, joten Nissan esitteli 2,6-litraisella suoralla kuusisylinterisellä moottorilla varustetun kaksiovisen sportin. Tehoa ensimmäisessä R32-koodilla tunntetussa katuversiossa oli 280 hevosvoimaa, ja auto oli varustettu moottoriurheiluun suunnitellulla hienostuneella nelivetojärjestelmällä. Myöhemmin luokittelusääntöjen mukaiset mallit tunnettiin nimellä Skyline GT-R Nismo, ja näitä valmistettiin tiettävästi 560 kappaletta. Kisaversioiden moottoreista puristettiin parhaimmillaan yli tuplatehot perus katuversioihin nähden.
Nissan Skyline R32 GT-R menestyi moottoriurheilussa, ja se sai jatkoa uuden R33-mallin muodossa vuonna 1995. Auto perustui pitkälti samaan tekniikkaan, mutta oli kaikin puolin hiotumpi versio. Loppupuolella tuotantoa vuonna 1997 Nissan julkaisi myös tehokkaamman 400R Nismo -erikoisversion, josta oli helposti saatavissa pienellä säädöllä jopa 500-hevosvoimaa. R33-mallin tuotanto loppui suunniteltua aikaisemmin jo vuonna 1998.
Seuraaja esiteltiin seuraavana vuonna ja mallinimi oli loogisesti Skyline GT-R R34. Myös tämän mallin voimanlähteenä toimi kahdella turboahtimella vauhditettu 2,6-litrainen rivikuutonen. Moottorista oli tarjolla eri tehoversioita eri markkinoille ja tehokkaimmissa oli valmistajan ilmoittaman mukaan 450 hevosvoimaa. Etenkin harrastajat olivat kuitenkin hyvin tietoisia auton virityspotentiaalista. R34 otti myös askeleen kohti digitaalisuutta, sillä siinä esiteltiin iso keskinäyttö, joka tarjosi kuljettajalle laajasti tietoa auton toiminnoista. GT-R oli myös hyvin nykyaikainen nelivetojärjestelmänsä ja aktiivisen tasauspyörästön lukon osalta. R34-mallin GT-R nähtiin myös legendaarisessa 2 Fast 2 Furious -autoelokuvassa.
R34:n tuotanto päättyi vuonna 2002, josta alkoi jälleen vuosien odotus. Seuraajan nimestä tiputettiin Skyline pois, ja nykyinen malli tunnetaan ytimekkäästi nimellä Nissan GT-R. Mallikoodiltaan logiikka jatkui ja auto tunnistetaan lyhenteellä R35. Auton perusrakenne tehtiin kokonaan uusiksi ja myös moottorityyppi päivittyi rivikuutosesta V-muotoiseksi. Neliveto säilyi, mutta aikaisempien manuaalivaihteistojen sijaan suorituskyvyn nimissä vaihteistona on toiminut alusta lähtien 6-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.
GT-R on aina näkynyt vahvasti pelimaailmassa ja se on osaltaan myös leimattu PlayStation-sukupolven superautoksi. Se on myös aina ollut hintakummajainen suoristuskykyynsä nähden; samaan suorituskykyyn yltävät kilpailijat maksavat yleensä noin tuplat GT-R:n hintaan nähden.
Kuvat: Nissan
Uusin Nissan GT-R nähdään Markku Alénin vauhtikäsittelyssä Teknavin 13. tv-kauden neljännessä jaksossa. Ohjelman ensiesitys nähdään maanantaina 3.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla, ja uusinta tulee sunnuntaina 9.3. klo 15.30 MTV3-kanavalla. Esimakua tulevasta löydät täältä.
Lue lisää GT-R:stä:
Koeajossa Nissan GT-R 2017 – menoa ja meininkiä vauhdinnälkäisille
Markku Alén uuden Nissan GT-R:n ratissa – “Tää on tosi raketti tää laite”
Nykyisen korimallin GT-R nähtiin Markku Alénin testissä vuonna 2011
EDIT: 6.4. R32 teholukema korjattu