Euroopan ja Suomen suosituin crossover-malli Qashqai uudistui. Muutoksia ja parannuksia on tehty niin ulkoisiin kuin toiminnallisiinkin ominaisuuksiin.
Qashqain 10-vuotisen historian aikana autoa on myyty yli 2,3 miljoonaa kappaletta. Vauhti tuntuu vain kasvavan; tämän vuoden maaliskuu oli Qashqain kaikkien aikojen menestyksekkäin myyntikuukausi Euroopassa yli 33 000 kappaleen myynnillä.
Qashqain muutokset on tehty Ison-Britannian, Espanjan ja Saksan suunnittelutiimien toimesta. Auton tuotanto jatkuu edelleen Nissanin Sunderlandin tehtaalla Englannissa.
Muutosten kantavana voimana näkyy selkeästi premium-vaikutelman tuominen osaksi auton luonnetta. Asiakaspalautteen ja trendien perusteella tehdyt muutokset ovat myös varmoja ja turvallisia takaamaan mallin menestyksen jatkumisen.
Selkein uudistus on tapahtunut mallin ulkonäössä. Keula on muotoiltu uudelleen, koriväriä on lisätty kokonaisuuteen ja puskuri on kiiltävän musta. Etukamera on siirretty Nissan-merkistä etusäleikköön ja valot ovat saaneet uuden tulkinnan bumerangikuviosta. Viimeisteltyä vaikutelmaa on haettu pienillä muutoksilla, kuten upottamalla takapysäköintitutkat kokonaan puskuriin.
Premium-vaikutelmaa on lisätty tuomalla tarjolle uusi korkein varustetaso Tekna+. Plussaa varustelussa ovat nappanahkaverhoilu tikkauksilla sekä satiinihopeiset peilin kuoret ja kattokaiteet. Plussaversion poppivehkeisiin kuuluu Qashqaihin räätälöidyt Bose-kaiuttimet.
Sisätiloissa ohjaamoa on pyritty suuntaamaan kuljettajakeskeisemmäksi. Uuden ohjauspyörän keskiö on edeltäjää pienempi ja yläosan aukko puolestaan suurempi, jolloin kuljettaja näkee mittariston paremmin.
Toiminnallisesti uudistukset keskittyvät hallintalaitteiden lisäksi uusiin järjestelmiin. Uuteen Qashqaihin toiminnallisuus lisääntyy vähitellen. Merkittävin uudistus, auton itseohjautuvuus, tulee saataville vuoden 2018 aikana. Nissanin versio autonomiasta kantaa nimeä ProPILOT ja käsittää ohjauksen, kaasupolkimen ja jarrujen automaattisen hallinnan maantieajossa yhdellä kaistalla.
Hätäjarrutustoimintoa on laajennettu tunnistamaan jalankulkijat ja kuollutta kulmaa vahditaan pääsääntöisesti tutkan avulla. Manuaalivaihteiset versiot saivat uuden Auto Hold -toiminnon, joka pitää auton paikoillaan enintään kolme minuuttia, minkä jälkeen seisontajarru kytkeytyy automaattisesti päälle. Auto Hold -toiminto lisää ajovarmuutta vapauttamalla kuljettajan jatkuvasta jarrupolkimen painamisesta.
Moottorivalikoima pysyy Qashqaissa toistaiseksi ennallaan. Päästöt lähtevät 99 grammasta kilometriä kohden, jolloin kyseessä on 1,5-litrainen 110 hevosvoimainen dieselmoottori.
Uuden Qashqain myynti alkaa Suomessa elokuussa.
Kuvat: Mia Pelttari