Hämeenlinnalainen Sky-kosmetologi Noora Petrelius tilasi maaliskuussa paketillisen jalkahoitotarvikkeita. Parin päivän kuluttua Petrelius tiedusteli lähetyksensä olinpaikkaa. Vastaus löi hänet ällikällä.
Jalkahoitotarvikkeita sisältänyt postipaketti oli toimitettu väärälle henkilölle. Odotettu paketti oli jo toimitettu ja se oli vastaanotettu – täysin tuntemattomalle henkilölle.
Posti ja asiakas ovat tapauksen kulusta monella tapaa eri linjoilla.
– Laitoin Postin chattiin viestiä, ja siellä sanottiin, että vastaanottajana oli Vivian Koistinen. Sanoin, ettei täällä ole sen nimistä henkilöä, Petrelius kuvailee.
Petrelius työskentelee kauneushoitola Vivianissa, mutta vastaanottajan nimi ei sanonut hänelle mitään.
– Asiakaspalvelija kyseli, voisiko lähettää postimerkkejä hyvityksenä, että tulee parempi mieli, Petrelius naurahtaa.
"Ei voi mennä näin"
Petrelius oli uudemman kerran yhteydessä Postiin. Seuraavalla viikolla hänelle todettiin, että kuljettaja oli tuonut paketin, ja asia oli täten postin puolesta loppuun käsitelty.
– Ajattelin, että ei jumalauta, ei tämä voi mennä näin: Minulla pitäisi olla monen sadan euron tuotteet, ja minulle vain sanotaan, että ne on jo toimitettu, Petrelius huokaa.
Tapahtumaketju sai päätöksensä, kun Postilta soitettiin parin päivää myöhemmin. Kävi ilmi, että jalkahoitotarvikkeet olivat päätyneet toiseen hämeenlinnalaiseen kauneushoitolaan. Petrelius sai lopulta pakettinsa.
Postin työntekijä myönsi Petreliuksen mukaan hänelle puhelimitse, että kun postinkuljettaja ei ollut saanut selvää vastaanottajan sukunimestä, hän oli keksinyt sen.
Posti: Inhimillinen virhe
Postilla tuotantoesimiehenä työskentelevä Timo Latvala kertoo tapauksen johtuneen postinkuljettajan inhimillisestä virheestä.
– Siinä on käynyt niin, että samalla kadulla on ollut kaksi saman tyyppistä liikettä. Kun kuski on kiireessä lukenut osoitteita, hän on vienyt väärään liikkeeseen paketin.
Latvala korostaa, ettei kuski hänen nähdäkseen ole keksinyt mystistä Vivian Koistista itse.
– Ei ole missään nimessä keksitty nimi. Hän on saanut sähköisen kuittauksen, ja on siitä yrittänyt oman parhaan näkemyksensä mukaan saada nimestä selvyyttä, Latvala sanoo.
– Toki kuljettaja olisi voinut käydä uudelleen liikkeessä ja varmistaa oikean nimen. Siinä kuljettaja on tehnyt virheen.
Asia käyty kuljettajan kanssa läpi
Petreliusta kummastuttaa, että posti on luovuttanut hänelle tarkoitetun paketin kysymättä vastaanottajalta henkilöllisyystodistusta. Latvalan mukaan tämä on täysin normaali tapa menetellä.
– Luotamme siihen, että jos paketissa on vastaanottajan nimi ja katuosoite selkeästi, ei ole mitään syytä epäillä, etteikö paketti sinne kuuluisi.
– Asia on käyty kuljettajan kanssa lävitse. Ihmisiä kun ollaan, virheitä myöskin tehdään ja tehdään varmaan jatkossakin. Tietysti se on hirveän harmillista, että tällaista sattuu, Latvala sanoo.
Haki yli 2000 euron korvauksia
Jalkahoitotarvikkeiden myöhästyminen pakotti Petreliuksen perumaan asiakkaiden varaamat hoidot neljältä päivältä.
Petrelius teki Postille korvausvaatimuksen, jossa hän vaati Postia korvamaan tapahtuneen kustannuksia noin 2270 euron edestä.
Vastauksessa Posti ilmoitti, ettei ole vastuussa välillisistä vahingoista. Näin ollen Petreliukselle maksettiin korvausta yhteensä 17 euroa ja 25 senttiä.
Tämä sapettaa Petreliusta erityisen paljon.
– Eihän tämä voi jäädä tähän. Pakettini on luovutettu ilman että on kysytty, kenelle se on annettu. Eihän postitoimistostakaan saa pakettia sanomalla, että naapurin Pirkolle tuli paketti, Petrelius manaa.