Nuorten henkinen pahoinvointi on kasvanut Suomessa niin, että tilannetta kuvataan kriisiksi.
Vaikka kouluterveyskyselyjen mukaan selkeä enemmistö nuorista on tyytyväisiä elämäänsä, on Suomessa hyvin paljon nuoria, jotka tarvitsisivat välitöntä apua.
Sakki ry:n varapuheenjohtaja Patrik Tannerin mukaan opiskeluhuollon resurssit eivät riitä apua tarvitseville.
– Kyllä sanoisin, että kriisi on läsnä, sanoo Tanner.
Myös Lukiolaisten liiton puheenjohtaja Lukas Virtala allekirjoittaa kriisi-sanan käytön tilanteesta.
– Meillä on paljon nuoria, jotka voi hyvin, keillä menee tosi hyvin, mutta liian paljon niitä nuoria, jotka tarvitsisivat apua juuri nyt. Kriisi on mielestäni oikeutettu termi.
Virtala sanoo, että lukion tuleekin olla tietyissä määrin vaativa. Lukion aloittava opiskelijalla tulisikin olla perustaidot kunnossa, jotta vaatimukset eivät hyökyisi yli.
Ammatillisessa koulutuksessa mahdollisestaan suurempi yksilöllinen opetuksen tahti, sanoo Sakki ry:n Tanner. Tämä kuitenkin karsii sen, että olisi luokkia tai ryhmiä, joiden puoleen kääntyä ongelmissa.
– Pitäisi olla hyvä kouluyhteisö, että kaikki koululaiset ovat kavereita. Tätä voisivat edistää koko koulun laajuiset yhteiset tapahtumat, hän antaa esimerkiksi.
Lue myös: Nuorten chattiin tulvii viestejä, vain joka viidenteen pystytään vastaamaan: "Paha olo on niin moninaista, että jo se on haaste"
Uusi ilmiö nuorten kesken leviää: Ilokaasua käytetään päihteenä nyt suurista pulloista – varomaton käyttö voi johtaa jopa halvaantumiseen
Opetusministeri haluaa resursseja
Opetusministeri Li Anderssonin (vas.) mukaan palveluihin ja tukeen tarvitaan lisää resursseja.
– Meidän pitää puuttua myös juurisyyhyn. Ei voida ajatella, että vaan hoidetaan, mutta pahoinvointi kasvaa.
Viime syksystä alkaen opintonsa aloittaneet lukiolaiset ja ammattikoululaiset ovat saaneet kaikki oppimateriaalit maksutta.
Toisella asteelle opiskelee vielä kolmatta vuotta nuoria, jotka joutuvat kuitenkin maksamaan kaikki opiskelumateriaalinsa itse.
– Me olemme samassa koulussa, jopa samoilla kursseilla, mutta he saavat kaiken ilmaiseksi. Kyllä se on tuntunut vähän epäreilulta, kertoo englantilaisen koulun lukiolainen Isabell Roman.
Opintojensa loppusuoralla olevat nuoret eivät pysty edes kierrättämään kirjojaan, sillä opetussuunnitelmat uudistettiin vastikään.
Opetusministeri Andersson vastaa kritiikkiin, ja sanoo, että uudistusta olisi ollut mahdotonta toteuttaa heti kerralla koskemaan kaikkia.
– Olen yrittänyt sanoa, että tässä kuitenkin tehtiin muutos parempaan.