Oman virtaviivaisen konseptinsa juuri esitellyt Mercedes-Benz uskoo, että aerodynaamisempi muotoilu on oikea tie sähköautojen toimintamatkan pidentämiseen. Se uskoo, että nykyisin suositut kantikkaan katumaasturit saavat tehdä tilaa sulavammilla linjoille varustetuille autoille.
Saksalainen Mercedes-Benz julkisti vastikään yli tuhannen kilometrin toimintamatkaan yltävän Vision EQXX -konseptinsa.
Pitkän toimintamatkan salaisuudeksi Mercedes tarjoilee muutakin kuin ultrapainavaa, tilaa vievää akkupakettia. EQXX-konsepti halkoo vaivatta vastatuulta, sillä sen ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on Mercedeksen mukaan vain 0,17.
Mercedes kertoo, että vain 1 750 -kiloinen konsepti on merkin ”tehokkain koskaan rakentama auto”.
Lue myös: Luokkiensa turvallisimmat uudet autot tulevat Skodalta, Toyotalta, Nissanilta ja Mersulta – Euro NCAP listasi viime vuoden testimenestyjät
”Tehon merkittävin tekijä”
Saksalaisvalmistaja uskoo, että aerodynamiikan lainalaisuudet vaikuttavat tulevaisuudessa yhä enemmän myös SUV-mallisten autojen muotokieleen. Ne tulevat muuttumaan entistä sulavampaan suuntaan, se kun tietää lisää toimintamatkaa, Motor1.com-sivusto kertoo.
– Tosiasia on, että merkittävin energiatehokkuuteen vaikuttava tekijä on aerodynamiikan ja ajoneuvon koon välinen suhde, Mercedeksen teknologiajohtaja Markus Schäfer sanoo.
Hän ennustaa kantikkaiden SUV-mallien muuttavan muotoaan juuri parempien aerodynaamisten ominaisuuksien saavuttamiseksi. Näin tulee tapahtumaan, vaikka ”asiakkaat epäilemättä pitävätkin nykytyylisistä SUV-malleistaan”, Schäfer toteaa.
Eräs vaihtoehto on autojen takaosan madaltaminen ilmavirtausten optimoimiseksi. Myös vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen autojen akselinleveys voisi erota polttomoottorimallien vastaavasta.
Uusia muotoilutuulia
Yhtiön muotoilujohtaja Gordon Wagener arvioi, että SUV-mallisista ajoneuvoista ei koskaan saada yhtä energiatehokkaita kuin matalaprofiilisista malleista.
Tämä oli eräs syy, miksi Vision-konsepti suunniteltiin sedan-malliseen matalaan profiiliin. Wagener vihjaa silti, että jo tänä vuonna julkistettavat täyssähköiset EQS- ja EQE-katumaasturit tuovat tässä suhteessa huomattavia parannuksia tavallisilla polttomoottoreilla varusteltuihin malleihin verrattuna.
Maailmalle levinneiden ensikuvien perusteella niiden linjoja on hiottu sulavampaan suuntaan, mahdollisesti juuri pidemmän toimintamatkan saavuttamiseksi.
Hiomisen varaa onkin, sillä esimerkiksi Mercedeksen isokokoisen GLS-katumaasturin ilmanvastuskerroin on 0,32 ja pikkuveli-GLE:n 0,29. Luvut tuntuvat ehkä joutavilta, mutta Mercedeksen mukaan jo 0,01:n muutos lisää toimintamatkaa 2,5 prosentilla.