Ihastu tai vihastu: Tältä näyttää Mersu, joka vie Helsingistä Muonioon ilman välilatauksia

Mercedes-Benz esitteli maanantai-iltana auton, jota se kutsuu historiansa energiatehokkaimmaksi luomukseksi. Vision EQXX -niminen konseptiauto viitoittaa tietä saksalaisvalmistajan tuleville sähköautoille ja toimii samanaikaisesti testipenkkinä sille, miten niiden toimintamatkaa voidaan pidentää akuston kokoa kasvattamatta.

Mercedes-Benzin konseptimalli EQXX on viimein paljastettu. Autosta on nähty kiusoittelevia kuvia pariinkin otteeseen, mutta nyt viimein lakana on heitetty nurkkaan.

Virtaviivaisessa EQXX:ssä on sadan kilowattitunnin akusto, ja koska kulutuksen kerrotaan olevan alle 10 kWh sadalla kilometrillä, kykenee auto yli tuhannen kilometrin reissuun ilman välilatauksia. Tulos on saavutettu Mersun suorittamissa tosielämän olosuhteita ja liikennettä simuloivissa mallinnuksissa. Aiemmin auton toimintamatkaksi lupailtiin jopa 1 200 kilometriä.

Vaikka sadan kilowattitunnin akusto löytyy esimerkiksi nykyisestä lippulaivamalli EQS:stä, on sen koko saatu pienennettyä puoleen, ja painokin on pudonnut liki kolmanneksella. Akkupaketin kerrotaan mahtuvan EQXX:ää kompaktimpaankin autoon.

Pingviini on virtaviivaisempi, mutta lähin automaailman haastaja tulee omasta tallista

Yksi isoimmista avuista, joita EQXX hyödyntää pitkän toimintamatkansa saavuttamiseksi, on poikkeuksellinen alhainen 0,17:n ilmanvastuskerroin, mutta lisäkilometrejä tuovat myös katolle asennetut ohuet aurinkopaneelit.

Vaikka 0,17:n Cd-arvo on automaailmassa ainutlaatuinen, huomauttaa Mersu tiedotteessaan, ettei sillä päästä vielä lähellekään esimerkiksi pingviinin ilmanvastuskerrointa, joka on 0,05. EQXX on kuitenkin virtaviivaisempi kuin maailman aerodynaamisin tuotantoauto EQS (0,20) tai vaikkapa amerikkalainen jalkapallo (0,18–0,20).

Pääjohtaja Ola Källenius hehkutti, kuinka historian energiatehokkain Mercedes-Benz syntyi vain puolessatoista vuodessa. Sitä ovat olleet kehittämässä myös Formula 1- ja Formula E -sarjoissa työskentelevät insinöörit.

Lähde: Mercedes-Benz

Lue myös:

    Uusimmat