Tesla on esitellyt aivan uuden Model 3:n, josta internetin syövereissä ja sosiaalisen median sopukoissa on jo pitkään puhuttu niin sanottuna Highland-päivityksenä. Jo aiemmin askeettisesti muotoiltu ohjaamo on muuttunut vieläkin pelkistetymmäksi.
Uusi Tesla Model 3 ei tule kovin pistävästi erottumaan edeltäjästään liikenteessä. Voisi jopa sanoa, että harjaantumattoman silmän on hankala erottaa uutta vanhasta.
Ulkopuolen muotoihin on Teslan mukaan kohdistettu aerodynaamista optimointia, minkä ansiosta ilmanvastusta on saatu laskettua ja auton sisään kantautuvaa tuulenkohinaa vähennettyä. Lisäksi ajovalot sekä perävalot ovat saaneet aivan uuden muodon, ja vanteet ovat aiempaa virtaviivaisemmat.
Sisältä uuden Model 3:n sanotaan olevan huomattavasti aiempaa hiljaisempi. Akustisten lasien, parempien tiivisteiden ja ääntä vaimentavien materiaalien ansiosta rengasmelun pitäisi pysyä auton ulkopuolella entistä paremmin.
Lue myös: Suomen ensimmäinen: Rovaniemellä vainajia kuljetetaan nyt erikoisvalmisteisella Teslalla
Muita kuljettajan kannalta olennaisia muutoksia on muun muassa ratin takana olevien viiksien häviäminen. Esimerkiksi vilkut on siirretty uuden Model S:n ja Model X:n tapaan rattiin. Samalla myös vaihteenvalitsin on kadonnut, ja uudessa Model 3:ssa hyödynnetään aiemmin päivitettyjen mallien tapaan Smart Shift -toimintoa, joka valitsee automaattisesti oikean ajosuunnan.
Lisää teknologiaa matkustajille
Kojelaudan keskellä oleva näyttö on ulkomitoiltaan yhtä suuri kuin aiemmin, mutta ohuempien kehysten ansiosta varsinaisen näytön koko on kasvanut 15,4 tuumaan.
Takapenkkiläisille on tarjolla etuistuinten väliin istutettu 8-tuumainen kosketusnäyttö. Lisäksi matkustamossa on edessä yksi ja takana kaksi USB-C-liitäntää, joista voi ladata puhelimen lisäksi vaikkapa läppäriä enintään 65 W:n teholla.
Uudet hinnat
Uuden takavetoisen mallin (513 km WLTP) hinnat alkavat 44 590 eurosta. Nelivetoisen pitkän toimintamatkan mallin (629 km WLTP) saa edullisimmillaan 52 590 eurolla.
Lue myös: Teslalta yli miljoonan auton "takaisinkutsu" – voi, kunpa kaikki valmistajat hoitaisivat homman näin
Lähde: Tesla