Kaikki paitsi hinta on nyt paremmin: Suomen halvin auto pistettiin ihan uuteen uskoon – vain keulamerkki jätettiin rauhaan
Uusi Dacia Sandero on 12 399 euron hinnallaan Suomen halvin uusi auto. Romutuspalkkiolla hinnasta saa vielä siivun pois, jos tyytyy manuaalivaihteiseen perusmalliin.
Perusrakennettaan myöten täysin uudessa kolmannen sukupolven Dacia Sanderossa on romanialaisvalmistajan mukaan ennallaan vain nimi ja filosofia.
– Se tarkoittaa markkinoiden edullisinta hintaa ja vielä entistäkin parempaa vastinetta rahalle, maahantuoja hehkuttaa tiedotteessaan.
Sandero on halpamerkkinä tunnetun Dacian suosituin malli, jota on myyty maailmalla yli kaksi miljoonaa kappaletta. Se kattaa melkein kolmanneksen yhtiön vuoden 2004 jälkeen valmistamista autoista.
Suomessa Sanderon osuus Dacian kokonaismyynnistä on ollut 15 prosentin luokkaa eli selvästi vähemmän kuin muualla maailmassa. Maahantuoja toivookin uuden sukupolven parantavan Sanderon menekkiä.
Kaikki on nyt vähän paremmin
Kolmannen sukupolven Sanderossa korin mitat ovat suunnilleen ennallaan, mutta ominaisuuksiltaan se on laitettu uuteen uskoon.
Päivitetyn perusrakenteen ansiosta aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat aiempaa paremmalla tasolla, ja lisäksi taloudellisuus on ottanut askeleen eteenpäin.
Dacian mukaan kaikki paitsi auton keulamerkki on muotoiltu uudelleen. Tiivistetysti voisi todeta, että muodot ovat vähän pyöreämmät kuin ennen, ja tuulilasia on kallistettu enemmän taaksepäin.
Uuden Sanderon muotoilussa on pieniä, mutta ihan järkevältä kuulostavia parannuksia, kuten:
- ovien kahvat, joista saa aiempaa paremman otteen
- takaluukun lukko, joka on nyt sähköinen ja sijaitsee luukun alapuolella, jolloin pinta on saatu tasaiseksi
- ovien ja ulkopeilien uusi muotoilu, joka pienentää ilmanvastusta ja vähentää melua.
Katumaasturimaisemmassa Sandero Stepwayssa on vakiona 16-tuumaiset vanteet ja maavaraa nelisen senttiä enemmän kuin perusmallissa. Keulalla on konepeltiä myöten oma ilmeensä, ja Stepwayssä on sekä edessä että takana puskurissa alleajosuoja. Kattokaiteet ovat vakiovaruste.
Uusi perusta
Emoyhtiö Renault esitteli tammikuussa strategiansa seuraavien viiden vuoden ajaksi. Kävi ilmi, että jatkossa myös kaikki konsernin halpamerkin roolissa olevan Dacian mallit suunnitellaan uudelle CMF-B -perusrakenteelle, joka on tuttu Renault Cliosta ja Capturista.
Perusrakenteessa sekä akseliväliä että raideleveyttä voi muuttaa erilaisiin automalleihin sopivaksi. Sanderon 2,6 metrin akseliväli on 1,5 senttiä pidempi kuin edeltäjässä. Raideleveys on kasvanut perus-Sanderossa neljällä ja Stepwayssä kolmella sentillä, millä lienee mukava vaikutus sekä sisätiloihin että ajo-ominaisuuksiin.
Tärkeimmät parannukset ovat kuitenkin näkymättömissä, sillä uusi perusrakenne on paljon lujempi ja jäykempi kuin edellisessä sukupolvessa käytetty. Muutoksella on suuri merkitys muun muassa auton turvallisuuteen.
Parannuksista huolimatta uusi rakenne on kevyempi kuin ennen, millä puolestaan saadaan alennettua kulutusta ja päästöjä.
Ajettavuus ja turvallisuus ottaneet harppauksen
Uudessa Sanderossa on kiinnitetty erityistä huomiota sähköisen ohjaustehostimen toimintaan, sillä tehostuksen määrä muuttuu nyt ajonopeuden mukaan. Eli niin kuin sen kuuluukin. Tämän ansiosta kulku on maantienopeuksissa vakaampaa, mutta parkkipaikkapyörittelyssä ketterämpää ja kevyempää. Etujousituksessa tukivarsiin tehdyt muutokset puolestaan tekevät ohjauksesta edellisversiota täsmällisemmän.
Samana pysyneestä TCe 90 -mallimerkinnästä huolimatta Sanderossa ja Sandero Stepwayssä on uusi 1,0-litraiseksi kasvanut moottori, joka on aiemmista Dacioista poiketen uusinta uutta, mitä Renaultilla on tarjota.
Turvallisuutta parantavat lujan rakenteen lisäksi uudet vakiovarusteet, sillä kaikissa Sanderoissa on nyt etuturvatyynyjen lisäksi sivuturvatyynyt ja ikkunaturvaverhot eli turvatyynyjen määrä on kasvanut kuuteen.
Vakiona ovat lisäksi turvavöiden kiristimet myös takapenkillä sekä EU:ssa nykyisin pakollinen hätäpuhelujärjestelmä. Uusia Sanderosta löytyviä kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat automaattinen hätäjarrutus ja lisävarusteena satavilla oleva katvealuevaroitin.
– Tärkeä asia Sanderon kehittämisen kannalta on se, että uuden perustekniikan mukana saatiin aivan uusi elektroniikan arkkitehtuuri. Se on tuonut Sanderoon paljon turvallisuutta ja mukavuutta lisääviä varusteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavissa Daciaan, maahantuoja kertoo.
Suomen halvin uusi auto
Maahantuoja arvelee myynnin keskittyvän kalleimpaan Comfort-varustetasoon, jonka yhteydessä autoon voi valita myös CVT-automaattivaihteiston.
Kallein paketti pitää sisällään myös muun muassa sadetunnistimella varustetut tuulilasinpyyhkimet, peruutustutkan takana sekä sähkötoimiset ikkunat.
Perus-Sanderon hinnat lähtevät 12 399 eurosta, ja Stepway-version 14 399 eurosta.
Manuaalivaihteistolla varustettujen perus-Sanderojen hiilidioksidipäästöt ovat 120 grammaa kilometrillä, mikä osuu rimaa nuollen romutuspalkkiokampanjan rajoihin.
Auton hinnasta siis napsaistaan vielä romutuspalkkion ja autoalan lisäkannustimen myötä 1 500 euroa pois, mikäli ostaja vie vanhan autonsa romutettavaksi.
Lähde: Dacia
Uusimmat
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
20:05
Grahn-Laasonen: Nikotiinipussien maut rajataan kahteen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo herää toisen vierestä
-
19:57
Uutta tietoa Kanadan mysteerimöykyistä: "Ei luonnollista alkuperää"
-
19:49
Trumpin nimittämä tuore oikeusministeri Matt Gaetz vetäytyy pestistään
-
19:38
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä lähes 18 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
19:30
Näin marraskuun Jari-myrskyssä surffataan – "Emme olleet ikinä nähneet vastaavaa"
-
19:26
Nyt uudesta ohjuksesta puhuu Putin: "Meillä on oikeus iskeä maihin, joiden ohjuksia Ukraina käyttää iskuissa Venäjälle"
-
19:21
IFK:lta klassikkotemppu Helsingissä – Ässille inhottava käänne
-
19:05
Tietyssä tilanteessa Arman Alizad näkee kuolemantuomion tarpeellisena: "Sellaiselle voi tuoda keskiajan takaisin"
-
19:01
"Jotkut saattavat parantua jopa oireettomiksi" – masennukseen apua stimulaatiohoidoilla?
-
18:55
Näin komeasti talvinen Jari salamoi – meteorologi ukkosvideoista: "Harvemmin näitä kohdalle osuu"
-
18:31
Niko Simola valittiin Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi – Antti Rinne ei yltänyt kärkikahinoihin
-
18:19
Venäjän epäillystä mannertenvälisestä ohjushyökkäyksestä leviää vahvistamattomia videoita – näin arvioi Jarmo Lindberg
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
Lataa lisää