Nyt on isossa V8:ssa voimaa: "Taloudellinen dieselmoottori on vielä kauan paras vaihtoehto"
Scanian kehittämä uusi voimalinja tekee kuorma-autoista aiempaa ekologisempia.
Ladattavat hybridit ja täyssähköautot yleistyvät henkilöautopuolella, mutta raskaassa liikenteessä sähkö ei ole ainakaan vielä kaiken kattava ratkaisu päästöjen vähentämiseen.
– Dieselmoottori, joka on taloudellinen ja käyttää uusiutuvaa polttoainetta, tulee olemaan vielä kauan paras vaihtoehto raskaisiin kuljetuksiin, vakuuttaa Scania Suomen myyntijohtaja Frej Svartsjö.
Scania jatkaakin dieselmoottorin kehittämistä. Volkswagen-konsernin omistama ruotsalainen kuorma-automerkki on Suomen myydyin reilun neljänneksen markkinaosuudella.
Toki Scaniallakin on mallistossaan lähinnä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuja töpselihybridejä ja täyssähkökuorma-autoja, ja ne säilyvät pitkän aikavälin kehitystyön kärjessä. Vetykuormuriakin kehitetään, mutta nyt on puhe polttomoottorista:
Scania on uudistanut dieselillä käyvän V8-moottoriperheen.
– Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja meillä on Euroopan kovimmat kokonaispainot, muistutti Svartsjö Hämeenlinnassa pidetyssä julkistustilaisuudessa.
Uusilla moottoreilla pienemmät päästöt
Tieliikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin viidennes. Tuosta viidenneksestä noin 30 prosenttia on peräisin kuorma-autoista, selviää Traficomin tilastoista.
Scania lupaa, että sen uudet V8-moottorit uusine voimalinjoineen säästävät polttoainetta parhaimmillaan kuusi prosenttia edelliseen moottorisukupolveen verrattuna.
– Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa. Raskaissa ja pitkissä yhdistelmissä uudella V8-moottorillamme auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa, kertoo Scanian tuotepäällikkö Mika Jukkara.
Päivitetyn moottorin osuus pihistetystä kuudesta prosentista on kaksi prosenttia. Yksi prosentti tulee uudesta vaihteistosta ja kolme prosenttia siitä, että vaihteiston uudet välitykset hyödynnetään aiempaa nopeammalla perävälityksellä.
Moottoripuolella säästöä syntyy muun muassa sisäisiä kitkoja pienentämällä. Voimalinja kaikkineen on myös aiempaa kevyempi.
Uudessa V8-moottoriperheessä on neljä eri tehoista moottoria: hevosvoimia niissä on 530, 590, 660 tai 770. Ensimmäisessä vääntöä on 2800 newtonmetriä, jälkimmäisessä peräti 3 700 newtonmetriä. Scanian mukaan se on todennäköisesti tällä hetkellä maailman vahvin sarjavalmisteinen kuorma-auton moottori.
Jukkaran mukaan monsterimoottoria ei kannata valita kaikkiin ajotehtäviin, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien veturiksi kelpaavien autojen kysyntä on kuitenkin kasvussa. Yhdistelmämassan nostaminen kun on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta.
– Hiilidioksidipäästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii uusiutuvilla polttoaineilla.
”Dieselmoottori ei ole pahis”
Kaikki uudet V8-moottorit pystyvät käyttämään uusiutuvaa HVO-dieseliä, jonka kauppanimi Nesteellä on MY. HVO on lyhenne sanoista Hydrotreated Vegetable Oil, vetykäsitelty kasviöljy. Tosin MY:tä voidaan valmistaa myös eläinrasvasta.
590-hevosvoimaiselle V8:lle kelpaa myös 1. sukupolven biodiesel, vaikkakin Suomessa sen käyttö on raskaassa liikenteessä hyvin vähäistä ja keskittyy kesäaikaan.
– Dieselmoottoria haukutaan pahikseksi, mutta eihän itse moottori ole pahis, vaan se, mitä polttoainetta siinä käytetään, sanoo Jukkara.
Nesteen mukaan MY-dieselin käytöllä on mahdollista vähentää CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen dieseliin verrattuna. Jukkara jakaa näkemyksen:
– Tätä polttoainetta käyttämällä päästään hyvin alhaisiin päästöihin.
Myös muut kuoma-autovalmistajat pienentävät nykyisen kalustonsa päästöjä ja sähköistävät etenkin jakeluliikenteeseen tarkoitettua kalustoaan.
Suomen-markkinoiden kakkonen Volvo kertoi syyskuussa leikanneensa uuden mallisukupolven polttoaineenkulutusta jopa kymmenen prosenttia. Mercedes-Benz puolestaan kertoi syksyllä aloittavansa sähkökäyttöisen eActros-kuorma-auton sarjavalmistuksen.
Uusimmat
-
07:55
Nelostie suljettu molempiin suuntiin Heinolassa – I-H: Postin rekka poikittain tiellä
-
07:50
NHL-tähtivahdilta kunnon hörppäys – imuroi lirutuksen sisään
-
07:46
Richard Gere muuttaa Espanjaan – tästä on kyse
-
07:45
Raiskauksia, ilkivaltaa, kuusi uhria: Tällainen on vakavista rikoksista epäillyn Norjan kruununprinsessan pojan tausta
-
07:44
Proteiinipitoista hittisalaattia tehdään kerralla koko viikon satsi: "Syön joka päivä lounaaksi"
-
07:36
Kaapelivaurio puhuttaa Itämerellä, näin Nato valvoo sen pohjaa: "Löysimme 13 miinaa" – MTV Freezing Winds -sotaharjoituksessa
-
07:26
EK5: Draamaa mestaruustaistelussa! Neuville katastrofin partaalla, Toyotakin ahtaalla – MTV seuraa
-
07:21
Rallin MM-taisto uusiksi? Thierry Neuville pelkäsi pahinta
-
07:17
Lauri Markkanen nakutti kentän parhaat pisteet – Jazz hävisi
-
07:10
Ilokaasun päihdekäytön torjumiseen kaavaillaan uusia rajoituksia: "Jotain pitää tehdä"
-
06:54
Valtteri Bottakselle pamahti rangaistus
-
06:54
Parempi kuin Ronnie O'Sullivan – tällaista snookerpelaajaa ei ole nähty
-
06:53
Nelostie poikki Heinolassa, sähköttä lähes 12 000 taloutta – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
06:44
Kiistanalaisilla maksumuistutuksilla tienaavalle kirjakaupalle takaisku oikeudessa
-
06:40
Nato: Venäjän ohjusisku Ukrainaan ei vaikuta sodan kulkuun
-
06:32
Black Friday -petkuttajat ovat jo liikkeellä – näin tunnistat huijaussivustot
-
06:25
Mikko Rantanen iski jälleen – kiekko pomppi onnekkaasti
-
06:22
Kausiennuste yltää jopa kolmen kuukauden päähän – kuinka luotettavasti sää voidaan tietää?
-
06:13
Konkursseissa syntyi 2000-luvun ennätys, mutta siinä on myös jotain hyvää: "Kuin sade Suomen kesässä"
-
06:02
Näin karuilla välineillä suomalaisten hampaita ennen hoidettiin – yksi toimenpide yhä ennallaan
-
Lataa lisää