Scanian kehittämä uusi voimalinja tekee kuorma-autoista aiempaa ekologisempia.
Ladattavat hybridit ja täyssähköautot yleistyvät henkilöautopuolella, mutta raskaassa liikenteessä sähkö ei ole ainakaan vielä kaiken kattava ratkaisu päästöjen vähentämiseen.
– Dieselmoottori, joka on taloudellinen ja käyttää uusiutuvaa polttoainetta, tulee olemaan vielä kauan paras vaihtoehto raskaisiin kuljetuksiin, vakuuttaa Scania Suomen myyntijohtaja Frej Svartsjö.
Scania jatkaakin dieselmoottorin kehittämistä. Volkswagen-konsernin omistama ruotsalainen kuorma-automerkki on Suomen myydyin reilun neljänneksen markkinaosuudella.
LUE MYÖS: Scania vitsailee Teslan kuorma-autosta: ”Superhyvä kuskaamaan sipsipusseja”
Toki Scaniallakin on mallistossaan lähinnä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuja töpselihybridejä ja täyssähkökuorma-autoja, ja ne säilyvät pitkän aikavälin kehitystyön kärjessä. Vetykuormuriakin kehitetään, mutta nyt on puhe polttomoottorista:
Scania on uudistanut dieselillä käyvän V8-moottoriperheen.
– Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja meillä on Euroopan kovimmat kokonaispainot, muistutti Svartsjö Hämeenlinnassa pidetyssä julkistustilaisuudessa.
Uusilla moottoreilla pienemmät päästöt
Tieliikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin viidennes. Tuosta viidenneksestä noin 30 prosenttia on peräisin kuorma-autoista, selviää Traficomin tilastoista.
Scania lupaa, että sen uudet V8-moottorit uusine voimalinjoineen säästävät polttoainetta parhaimmillaan kuusi prosenttia edelliseen moottorisukupolveen verrattuna.
– Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa. Raskaissa ja pitkissä yhdistelmissä uudella V8-moottorillamme auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa, kertoo Scanian tuotepäällikkö Mika Jukkara.
Päivitetyn moottorin osuus pihistetystä kuudesta prosentista on kaksi prosenttia. Yksi prosentti tulee uudesta vaihteistosta ja kolme prosenttia siitä, että vaihteiston uudet välitykset hyödynnetään aiempaa nopeammalla perävälityksellä.
LUE MYÖS: Volvo paljasti sähköisen kuorma-autonsa – tässä on 16-tonninen FL Electric
Moottoripuolella säästöä syntyy muun muassa sisäisiä kitkoja pienentämällä. Voimalinja kaikkineen on myös aiempaa kevyempi.
Uudessa V8-moottoriperheessä on neljä eri tehoista moottoria: hevosvoimia niissä on 530, 590, 660 tai 770. Ensimmäisessä vääntöä on 2800 newtonmetriä, jälkimmäisessä peräti 3 700 newtonmetriä. Scanian mukaan se on todennäköisesti tällä hetkellä maailman vahvin sarjavalmisteinen kuorma-auton moottori.
Jukkaran mukaan monsterimoottoria ei kannata valita kaikkiin ajotehtäviin, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien veturiksi kelpaavien autojen kysyntä on kuitenkin kasvussa. Yhdistelmämassan nostaminen kun on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta.
– Hiilidioksidipäästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii uusiutuvilla polttoaineilla.
”Dieselmoottori ei ole pahis”
Kaikki uudet V8-moottorit pystyvät käyttämään uusiutuvaa HVO-dieseliä, jonka kauppanimi Nesteellä on MY. HVO on lyhenne sanoista Hydrotreated Vegetable Oil, vetykäsitelty kasviöljy. Tosin MY:tä voidaan valmistaa myös eläinrasvasta.
590-hevosvoimaiselle V8:lle kelpaa myös 1. sukupolven biodiesel, vaikkakin Suomessa sen käyttö on raskaassa liikenteessä hyvin vähäistä ja keskittyy kesäaikaan.
– Dieselmoottoria haukutaan pahikseksi, mutta eihän itse moottori ole pahis, vaan se, mitä polttoainetta siinä käytetään, sanoo Jukkara.
Nesteen mukaan MY-dieselin käytöllä on mahdollista vähentää CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen dieseliin verrattuna. Jukkara jakaa näkemyksen:
– Tätä polttoainetta käyttämällä päästään hyvin alhaisiin päästöihin.
Myös muut kuoma-autovalmistajat pienentävät nykyisen kalustonsa päästöjä ja sähköistävät etenkin jakeluliikenteeseen tarkoitettua kalustoaan.
Suomen-markkinoiden kakkonen Volvo kertoi syyskuussa leikanneensa uuden mallisukupolven polttoaineenkulutusta jopa kymmenen prosenttia. Mercedes-Benz puolestaan kertoi syksyllä aloittavansa sähkökäyttöisen eActros-kuorma-auton sarjavalmistuksen.