Sähköautoaan pörssisähköllä lataavan voi olla syytä harkita muitakin liikkumismuotoja. Paitsi tietysti bensa-autoa, sillä myös menoveden hinta on korkealla tasolla. Kauppalehti laski, kuinka paljon matka Helsingistä Turkuun ja takaisin maksaa tänään, mikäli sähköauton akussa virtaa ennätyskallis pörssihintainen sähkö.
Kauppalehti kertoo, että pörssisähkön odotetaan kiipeävän tänään Euroopan ennätyslukemiin, jopa 1,24 euroon per kilowattitunti.
Viime aikoina on puhuttu paljon polttoaineiden hintojen noususta, mutta juuri nyt annetaan piiskaa myös monille sähköautoilijoille – heille, jotka lataavat autonsa kotona ja maksavat sähköstään vaihtelevaa markkinahintaa.
Kauppalehti käyttää esimerkkinä Skoda Enyaq -sähköautoa, joka kulutti sen alkutalven koeajossa Helsingistä Turkuun 18,5 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Auto oli ladattu ennen ajoa kiinteähintaisella sähkösopimushinnalla 16 senttiä per kilowattitunti. Noin 350 kilometrin reissun lataussähköt tulivat maksamaan yhteensä noin 10 euroa.
Mikäli samaan 356 kilometrin rykäisyyn lähtisi nyt ja lataisi autonsa ennätyskalliilla pörssisähköllä, tulisi matkan latausenergioiden hinnaksi Kauppalehden mukaan reilut 80 euroa.
Mutta jos matkaan lähdettäisiin oikeasti tänään, kun pakkasta on paljon enemmän kuin esimerkin laskelmissa, nousisi autonkin moottoritiekulutus lähelle 30 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Tällöin reissun lataussähkötkin tulisivat maksamaan kalleimmillaan yli 130 euroa.
Lue myös: "Hintaa lataukselle näyttää kertyvän 272 euroa" – tämän sähköauton akku täyttyy supernopeasti, mutta tarkkana saa silti olla
5:40