Sardinian MM-rallissa odottaa kiehtova kysymys: "Kuka valitsee minkäkin tien?"

Sébastien Ogier rikkoi viimein Markku Alénin ennätyksen: ranskalaislegendalle kuudes voitto Portugalissa 2:06
Kauden edellinen, Portugalissa ajettu osakilpailu päättyi Sébastien Ogierin juhliin – ranskalaismestari rikkoi samalla Markku Alénin voittoennätyksen

MM-rallikauden kuudes, Sardiniassa ajettava osakilpailu viedään läpi tavanomaista lyhyemmällä formaatilla, mutta tämä ei suinkaan ole ainoa haaste, joka talleja ja kuljettajia viikonloppuna odottaa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Latvian MM-ralli 18.–21.7.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Perjantaiaamuna ajettavalla testierikoiskokeella käynnistyvä ralli alkaa toden teolla vasta perjantaina iltapäivällä, ja tämän jälkeen ajetaan noin 47 tuntiin 16 erikoiskoetta ja kaikkiaan 266,12 ek-kilometriä.

Ajettavana on tuttuun tapaan hiekkaisia ja pehmeitä sorateitä, jotka ovat samaan aikaan erittäin karkeita varsinkin toisella ajokerralla. Jokainen ohi kulkeva auto pyyhkäisee hiekat pois pinnasta, joten alta paljastuu kivinen ja kuluttava tiepohja. Kun tämän yhdistää 25:n tai jopa 30 asteen lämpötiloihin, olosuhteet ovat todella vaativat.

– Tämänvuotinen Sardinian ralli on entistäkin vaikeampi, ja se vaatii kuljettajilta yhä enemmän tarkkaavaisuutta, erityisesti renkaiden hallintaan liittyen. Tiedämme, että pätkät ovat vaikeimmillaan silloin, kun niitä ajetaan toiseen kertaan, ja nyt niin täytyy tehdä ilman, että välissä on renkaanvaihtoa, Pirellin rallipomo Terenzio Testoni huomauttaa.

– Renkaiden hallinta on vielä normaaliakin tärkeämpää.

Testoni viittaa siihen, että esimerkiksi perjantaina ohjelmassa on kaksi kahteen kertaan ajettavaa erikoiskoetta ilman ajokertojen välissä olevaa huoltoa tai renkaanvaihtoa ja peräti 149 ek-kilometriä käsittävä lauantai ajetaan läpi yhdellä etärenkaanvaihdolla, jonka molemmin puolin ajetaan kaksi pätkää kahdesti.

Nykymuotoisen MM-sarjan normaalissa formaatissa pätkät ajetaan yleensä aamupäivällä ensimmäisen kerran, sitten vaihdetaan renkaat, ja toinen ajokerta on ohjelmassa vasta tämän jälkeen.

–  Vahvan rengaspaketin löytäminen on vaikeaa, kun pätkillä käytetään samoja renkaita ensimmäisellä ja toisella vedolla. Tarvitsemme siis säätöjen kautta reilusti pitoa, erityisesti kun olemme ajojärjestyksen kärkipäässä, Hyundain Ott Tänak tiivistää kupletin juonen.

MTV Urheilun asiantuntijan Jari Ketomaan mukaan Tänakin esiin nostama huoli korostuu etenkin lauantaina, kun päivä on pitkä ja huoltoa ei ole. Väärä valinta aamulla pilaa kerralla koko rallin.

– Ensimmäiselle lenkille kuskit joutuvat varmaan säätämään autoa jousituksen puolelta pehmeäksi, hakemaan vetopitoa, että kova rengas toimisi yhtään siinä olosuhteessa. Toisen lenkin siirtymillä joudutaan ruuvaamaan autoa jäykemmäksi säätöjen puolesta, mutta siinäkin on rajansa. Siinä joutuu aikamoisella kompromissilla lähtemään.  Kuka valitsee minkäkin tien? Jos lähtee ensimmäisen ajokerran optimisäädöillä, voittaa ensimmäisellä ajokerralla, mutta kun toisella lenkillä tulee uria, kova pito ja isoja kiviä, on hirveä riski, että se pehmeä jousitus särkee auton ja joutuu keskeyttämään.

Veikkaisin, että lähdetään mieluummin sellaisilla säädöillä, että pystyy vetämään sen toisen ajokerran varmasti kovaa. Eka lenkki mennään sen, mitä päästään.

Testonin arvion, jonka mukaan viikonloppuna ovat vahvoilla erityisesti renkaiden kanssa taitavat kuljettajat, voisi kuvitella suosivan ainakin Toyotan Sébastien Ogieria – varsinkin kun ranskalaistähdellä on huippunimistä vieläpä paras lähtöpaikka.

Ketomaa on kuitenkin tässä asiassa hieman toisilla linjoilla.

– Ogier on silloin parhaimmillaan, kun pitää pehmeällä renkaalla optimoida; on sellainen Portugalin tyyppinen olosuhde, jossa pannaan sekaisin pehmeää ja kovaa rengasta, eikä kumpikaan ole ihan paras mahdollinen. Siinä se on ihan ylivoimainen. Sardinia kuumassa kelissä on kuitenkin ihan pelkkää kovan renkaan asiaa. Näkisin, että Hyundai saa paremman hyödyn siitä kovasta renkaasta.

Kovia renkaita on Sardiniassa käytössä kuljettajaa kohden 28, pehmeitä vain kahdeksan.

– Ogier ajaa hirmu pehmeällä autolla ja pienillä ratin liikkeillä. Se ei kuumenna sitä kovaa rengasta. Se kyllä säästää sitä, mutta siinä tulee se ongelma, että se ei saa sitä toimimaan välttämättä niin hyvin. Siihen vielä lisäksi Toyotan hentoisuus, sellainen renkaita säästävä säätö.

– Näkisin, että kun kovalla mennään, se ropisee Tänakin pussiin ajotyylin ja säätötyylin takia.  Tänakin ajotyyli on sellainen, että se rengas kuumenee koko ajan tosi rajusti, ja Tänak säätää auton kovaksi. 

Sebastien Ogierilta valtava ajovirhe – ranskalaiskuskin Toyota liukuu ulos tieltä 1:55
Muistatko? Vuosi sitten Sébastien Ogier putosi Sardinian MM-rallin voittotaistelusta tämän ajovirheen seurauksena – ranskalaiskuskin jalka lipsahti jarrulta

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat