Opettajien ammattijärjestö OAJ on huolissaan etenkin heikkojen oppilaiden lisääntymisestä ja erinomaisesti menestyvien vähenemisestä. Pisa-tutkimuksen tulokset ovat muihin maihin verrattuina hyvät, mutta Suomen Pisa-historian heikoimmat.
OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan sekä heikot oppilaat että parhaiten menestyvät tarvitsisivat enemmän tukea. Tuen mahdollisuuksia on heikentänyt muun muassa se, että ryhmäkoot ovat monessa kunnassa suurentuneet.
– Heikosti pärjäävät eivät selvästikään saa riittävästi tukea. Jos nuoret vain juoksutetaan läpi peruskoulun, niin eihän silloin osaamistaso riitä toisen asteen koulutukseen eikä työelämään, sanoo Luukkainen.
– Parhaiden oppilaiden tulokset taas olisivat vielä parempia, jos he saisivat enemmän tukea. He ovat kuitenkin niitä, jotka tulevaisuudessa luovat Suomeen työpaikkoja, hän jatkaa.
Luukkainen peräänkuuluttaa myös koulunkäynnin ja ahkeroinnin parempaa arvostusta. Lapsia ja nuoria pitäisi kodeissakin rohkaista ponnistelemaan koulun eteen.
– Oppiminen on laajinta ja syvällisintä silloin, kun sen eteen nähdään vaivaa. Ei kaiken pidä olla niin helppoa, että siitä selviää ilman vaivannäköä, sanoo Luukkainen.
Erityisen huono merkki on Luukkaisen mukaan se, että vanhempien koulutus, ammatti ja varallisuus vaikuttavat suomalaisten nuorten koulumenestykseen enemmän kuin ennen.
– Koulun tehtävänä on tasata oppilaiden eroja -ei tasapäistää, mutta antaa mahdollisuuksia, sanoo Luukkainen.