Keinotekoisia alennuksia näyttäisi mahtuvan mukaan tänäkin vuonna.
Pian koittaa vuoden suurimmaksi ostospäiväksi kutsuttu Black Friday ja tarjouksia vilisee nyt joka puolella. MTV Uutiset jututti hintavertailupalvelu Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassettia siitä, miten paljon joukkoon tulee tänä vuonna mahtumaan keinotekoisia alennuksia.
Videolla kerrotaan vinkkejä oikeasti hyvien tarjousten bongaamiseen!
Lue myös: Black Friday -tarjoukset johtavat kymmeniin valituksiin vuosittain – nämä ovat kolme tyypillisintä valitusaihetta
11 prosenttia valetarjouksia tällä hetkellä
Haastattelussa 17. marraskuuta Matinvesi-Bassett ennakoi, että mikäli viime vuosien trendi jatkuu, tulee keinotekoisten alennusten määrä olemaan noin 10 prosenttia kaikista tuotteista. Eli joka kymmenennen tuotteen hintaa ensin nostettaisiin ja sitten laskettaisiin ennen Black Fridayta.
Palvelun keräämän datan mukaan keinotekoisia alennuksia näyttäisi mahtuvan mukaan tänäkin vuonna. Hintaopas vertasi tuotteiden hintoja tämän vuoden 1. lokakuuta ja Black Weekin tiistaina 22. marraskuuta, kun Black Friday -alennukset olivat jo alkaneet valtaosalla kaupoista. Jo tähän mennessä hintoja oli ensin nostettu ja sitten laskettu 11 prosentilla tuotteista, jotta alennusprosentit näyttäisivät suuremmilta.
Raportin mukaan viime vuoden Black Weekin tiistaina vastaava luku oli 13,5 prosenttia. Vuoden takaiseen verrattuna valetarjousten määrä näyttäisi hieman laskeneen.
Lue myös: Tekeekö mieli tehdä heräteostoksia Black Friday -hulinoissa? Tästä se saattaa johtua – "Kuin paha kierre"
Hintakikkailu hankaloituu jatkossa
Tulevaisuudessa tällainen toiminta saattaa vähentyä entisestään. Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että ensi vuoden alusta tavaroiden alemarkkinoinnissa tulee jatkossa ilmoittaa myös alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Jos puolestaan yhtäjaksoisessa enintään 60 päivää kestävässä markkinointikampanjassa hinnanalennus suurenee asteittain, alimpana hintana voidaan ilmoittaa alin hinta, jolla tavaraa on markkinoitu ensimmäistä hinnanalennusta edeltäneiden 30 päivän aikana.
Nopeasti pilaantuvia elintarvikkeita aiemman alimman myyntihinnan ilmoittamisvelvollisuus ei koske, KKV kertoo.
Lue myös: Kuluttaja-asiamies kaipaa korjausta verkkokauppojen vitsaukseen – myyjät peruneet tilauksia lainvastaisin perustein: "Kuluttajalle kohtuutonta"
Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!
Osittaiset lähteet: KKV, Hintaopas