Jos haluat autosi kestävän mahdollisimman pitkään, älä tee ainakaan näin

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Millaiset käyttäjälähtöiset virheet voivat lyhentää auton elinikää?

Vastaus: Kun autoa käyttää asiallisesti ja siitä pitää huolta heti uudesta alkaen, palkitaan vaivannäkö yleensä lisävuosilla auton elinkaaren loppupäässä.

Auton käyttöiän maksimoimiseksi huolto-ohjelman mukaisesti toteutetut huollot ovat avainasemassa. Huoltojen välissä on tärkeää, että käyttäjä seuraa säännöllisesti moottoriöljyn sekä nesteiden määriä ja hoitaa niiden lisäykset tarvittaessa ajallaan. Vastaavasti tärkeitä ovat myös valojen toiminnan varmistaminen sekä rengaspaineiden tarkastukset noin kerran kuukaudessa sekä aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan.

Normaalien huoltotoimenpiteiden lisäksi on muistettava teettää tiettyjä aika- ja kilometriperusteisia lisätöitä, kuten jako- ja moniurahihnojen vaihdot, vaihteistoöljyn vaihto ja niin edelleen.

Myös säännöllinen jarruhuolto, jossa jarruosat puhdistetaan ja herkistetään, on tärkeä. Se ei läheskään kaikkien automerkkien kohdalla kuulu varsinaiseen määräaikaishuolto-ohjelmaan vaan on huomattava tilata erikseen.

Huoltamattomat jarrut jäävät laahaamaan herkemmin, jolloin polttoaineen kulutus on tavallista suurempi ja jarruosat kuluvat nopeammin. Pahimmillaan laahaavat jarrut saattavat sytyttää auton palamaan. Jarrujen moitteeton toiminta on edellytys myös ajonvakautusjärjestelmän oikealle toiminnalle.

Vikojen välitön korjaus ja säännöllinen pesu

Kaikki autot vikaantuvat jossain vaiheessa. Selviä merkkejä viasta ovat tietyn järjestelmän toimimattomuus, muutokset äänimaailmassa ajon aikana tai käynnistettäessä (esim. toistuva kolina, pauke, kilahdus, narina tai nakutus) sekä kojelautaan syttynyt vikavalo tai teksti-ilmoitus.

Jos vikoja hyväksyy ja jättää ne korjaamatta, alkaa niitä vähitellen kasaantua autoon yhä enemmän ja enemmän. Monesti yksi vika saattaa myös poikia toisen jne. Lopulta käsissä on melkoinen vikapesäke, jonka korjaaminen on todella kallista.

Tällöin – varsinkin vanhempien autoyksilöiden kohdalla – saattaa katsastus jäädä läpäisemättä ja ajopeli päätyä paaliin jo vuosia aiemmin, verrattuna siihen, että siitä olisi huolehdittu paremmin.

Auton ulkokuorikin kaipaa säännöllistä huoltoa. Kun autoa pesee säännöllisesti, ei se altistu niin herkästi naarmuille ja ruosteelle. Säännöllinen vahaus pari kertaa vuodessa suojaa maalipintaa, ehkäisee lian tarttumista ja helpottaa sen irtoamista.

Ajotapa merkittävässä roolissa

Myös kuljettajan ajotavalla on olennainen vaikutus auton kestävyyteen. Hyvä lähtökohta on tiedostaa se, että auton käsittelyyn tai ajamiseen ei missään yhteydessä tarvita voimaa. Jos voimaa tulee käytettyä, tekee todennäköisesti jotain väärin.

Tyypillisiä virheitä auton käsittelyssä on vaihteiden runnominen, ohjauksen kääntäminen auton ollessa paikoillaan, jalan lepuuttaminen kytkinpolkimen päällä ja auton pitäminen mäessä – loivassakin sellaisessa – pelkän kytkimen varassa. Keppiä runnomalla hajotetaan vaihteisto ja vaihteen siirtomekanismit. Ohjauksen kääntäminen auton ollessa paikollaan puolestaan rasittaa renkaita ja ohjausniveliä. Kytkimen väärinkäytöllä taas kulutetaan kytkin vaihtokuntoon ennenaikaisesti.

Toistuvat monttuihin ajamiset ja suuri tilannenopeus, esimerkiksi hidastetöyssyjen kohdalla, kuormittavat kovasti alustan osia. Monttuihin ajamisen välttää parhaiten pitämällä hyvää turvaväliä edellä ajavaan, jolloin tienpinnan epätasaisuudet on mahdollista havaita ajoissa ja ajolinja valita niin, ettei pyörä tärähdä montun pohjalle tai reunoihin. Turvavälin pitäminen säästää myös jarruosia ja auton maalipintaa, jonka vauriokohdat toimivat usein ruosteen alkulähteinä.

Sähköautojen ajoakku

Sähköautojen kohdalla elinkaarikeskusteluissa nousee usein esiin ajoakku. Sen kulumiseen vaikuttavat muun muassa ikä, kuormitus ja lataussyklit.

Akun käyttöikään voi pyrkiä vaikuttamaan suosimalla peruslatausta aina, kun se on mahdollista. Jatkuva pika- tai suurteholatureilla lataaminen lyhentää todennäköisemmin akun käyttöikää. Akkua ei myöskään kannata ajaa aivan tyhjäksi eikä ladata täysin täyteen kuin satunnaisesti, jolloin 100 %:n varaukselle on oikeasti tarvetta.

Auto on käyttöä varten

Lähtökohtaisesti auto tykkää siitä, että sillä ajetaan. Jos kuitenkin autoa on tarve seisottaa pidempiä ajanjaksoja, ei ole yhdentekevää, millaisissa olosuhteissa ja miten se tapahtuu.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat